Beoordeling 7 jaar oude coating

Steem

Donateur
Oh de spiegel is jonger dan ik dacht. Volgens het rapport is hij van 10 juni 2014. Dus bijna 7 jaar oud.

KBecker

Stofdeeltje
7 jaar?? Wat is de prijs voor het opdampen van zo'n Hilux coating van OO op deze spiegel ongeveer?

Steem

Donateur
Klopt. En ja ik ga wel even met OO mailen. Wie weet kunnen ze op zijn minst tegemoet komen. Wat het extra lastig maakt is dat ik de spiegel zelf niet besteld heb maar dat dit via iemand anders is gegaan met een aantal andere spiegels.

KBecker

Stofdeeltje
172 pond ex. BTW vind ik nog wel een redelijke prijs voor een coating die toch wel 5/6 jaar meegaat, maarja het valt toch tegen als ze beweren dat dit veel langer zou moeten zijn. Ik hoop dat ze je hierdoor inderdaad nog een beetje tegemoet kunnen komen. Neem aan dat ze meerdere spiegels in een coat batch doen als ze deze prijzen hanteren.

Steem

Donateur
Ja die verzendkosten zijn wel binnen de UK lijkt mij. Ik denk dat de prijs al snel oploopt tot 250 tot 300 euro.

KBecker

Stofdeeltje
Als de kwaliteit normaal echt zo is als ze beweren (dus niet zoals de spiegel op de foto's), dan is 250 - 300 euro alsnog wel een prima prijs. Het blijft wel veel geld natuurlijk. Ik ben zelf werkzaam als coater, en als je niet meerdere spiegels in 1 batch kan doen dan loopt de prijs nog veel sneller op 😬

Steem

Donateur
Dat waren snelle reacties. Maar het komt erop neer dat ik mijn spiegel niet vochtig op moet slaan (wat ik niet doe) en dat 7 jaar buiten de garantie valt (wat ik snap). Ik had de reacties wel verwacht, maar ik kijk dan toch met een scheef oog naar de volgende tekst:

"there is no reason Hilux coatings will not last 25 years or even longer" (https://www.orionoptics.co.uk/OPTICS/opticalcoatingsh.html)

En dan vervolgens zonder door te vragen maar aanneemt dat ik de spiegel vochtig opsla, en als ik zeg dat ik dat niet doe, zeggen dat 7 jaar ook al wel heel lang is.

Voor nu betekent het dat ik in ieder geval geen gebruik meer maak van hun diensten, en na ga denken over een hercoating bij Almere.

Laatst bewerkt:

KBecker

Stofdeeltje
Het komt er dus op neer dat je gewoon pech hebt?
Na dit verhaal wil ik ook wel eens graag meten hoeveel die spiegels nou daadwerkelijk reflecteren. Begin toch een beetje aan die 97% Reflectie te twijfelen ;)

Skyheerlen

Aluminium rules!
Ofwel: afdampen. Dit onderstreept helaas het gevoel dat bij mij bleef hangen na de eerdere verhalen over slechte spiegels met goede rapporten. Jammer.

De vraag is of je hiermee tevreden moet zijn; meer doordrammen kan mss helpen. Of ergens in een hoekje de opmerking laten vallen dat deze case besproken wordt op het NL Astroforum. Ze stellen het idd zodanig op de website, dat het logisch is ervan uit te gaan dat de coating het 25 jaar uit kan houden. Zeven jaar is dan wel enorm teleurstellend.

Steem

Donateur
Ik laat het aan een ieder om zelf zijn oordeel te vellen over OO UK. Voor de mensen die dit topic lezen kan het reden tot nadenken zijn naast de andere berichten over dat bedrijf. Er komen/kwamen ook goede verhalen vandaan. En de spiegel is voor zover bekend wel goed, alleen de coating laat het dus vroegtijdig afweten. Voor mij is het duidelijk genoeg en ik heb laten weten dat ik voor een nieuwe coating (en toekomstige nieuwe spiegel) elders kijk.

Daarnaast is het trouwens nog maar de vraag hoeveel je van deze afbrokkelende coating in de praktijk echt merkt. Zo met het blote oog zie je onder fel licht de stipjes, maar er wordt echt nog genoeg gereflecteerd. De stipjes zijn ook al wel langer te zien en ik heb nog nooit iemand horen klagen over het beeld. Integendeel. En dat naast een aantal hele prima andere 30cm spiegels.

Ik ga het allemaal even laten bezinken. Allemaal bedankt voor jullie input!

Neo

Donateur
Vanuit de foto's vind ik het maar lastig om er iets van te zeggen. Afhankelijk van de lichtval (flits?) kan je stof en vuil benadrukken waardoor het veel erger lijkt dan het is. Op de eerste 2 foto's lijkt het ernstig maar de 3e foto in het startbericht ziet er als een prima spiegel uit.

De foto met doorvallend licht vind ik ook moeilijk om te beoordelen, heb je een dergelijke test ook gedaan toen de spiegel net gecoat was?
JP heb ik wel eens zien schrijven dat hij de coating aanbrengt zodanig dat de laag nog nét doorzichtig is.

Wat schoonmaken betreft; heeft iemand ervaringen met de First Contact Polymer van PhotonicCleaning.com?

sixela

Alexis - moderator
Dat waren snelle reacties. Maar het komt erop neer dat ik mijn spiegel niet vochtig op moet slaan (wat ik niet doe) en dat 7 jaar buiten de garantie valt (wat ik snap). Ik had de reacties wel verwacht, maar ik kijk dan toch met een scheef oog naar de volgende tekst:

"there is no reason Hilux coatings will not last 25 years or even longer" (https://www.orionoptics.co.uk/OPTICS/opticalcoatingsh.html)

Tja, dat is natuurlijk niet te rijmen met de experimentele gegevens waarover we nu beschikken. Typiisch OO, waar de marketingclaims en de werkelijkheid af en toe ver uit elkaar liggen.

Ten eerste: die vorm van ruwheid is typisch voor Orion Optics na 2004. Helaas zegt hun "kwaliteitscriterium" niets over ruwheid, dus daar kun je je ook niet op hun garantie beroepen. En die heeft wel degelijk invloed op de coating; de SiO2 en TiO2 lagen zijn niet monokristallijn, en de kristallen stoppen dan vaak aan hellingen, met kleine uitsparingen tussen de kristallen waartussen vocht tot aan de Al-laag kan. Als een spiegel erg glad is, dan heb je minder van deze kleine tunnels. Als die er helemaal niet zouden zijn, dan zouden coatings het nog langer volhouden. Het feit dat je van die transparante gaatjes op een lijn hebt die in de richting van de zichtbare "vegen" liggen spreekt boekdelen...

Daar helpt enkel een hydrofobe coating boven de glascoating tegen, die vloeit in de kiertjes; de enige coater die zoiets aanbiedt die ik ken is MCM in Frankrijk (en de coatings daar zijn nog beter dan OO HiLux coatings, trouwens). Hoe lang die hydrofobe coatings in een kiertje blijven weet ik niet, maar ik ken een aantal 15 jaar oude Mirro-Sphère spiegels die MCM gecoat heeft die er nog als nieuw uitzien, dus dat het helpt staat volgens mij wel vast.

Anderzijds: ik vind de toestand van je spiegel nog steeds atypisch voor een HiLux spiegel van 7 jaar, en het doet me vermoeden dat de spiegel vaak condens op de hoofspiegel krijgt als hij van buiten naar binnen wordt gedragen. Als je een gesloten buis hebt, dan kun je best _alles_ afsluiten (ook de achterkant van de kijker!) maar ook dan nog moet je controleren of na enkele uren het gelukt is om geen condens te krijgen door de binnenlucht die in contact met de spiegel onder het dauwpunt komt. Hoe minder lang er condensatie op de spiegel blijft, des te beter.

Helemaal te vermijden is vocht trouwens nooit: de hoofdspiegel is bij het binnenbrengen in een warmere ruimte vrijwel altijd onder het dauwpunt van de daar aanwezige lucht. Zeggen dat je een spiegel 'niet vochtig op moet slaan' is goede raad voor Namibië, maar in de Benelux nogal moeilijk helemaal te garanderen.

Laatst bewerkt:

sixela

Alexis - moderator
Wat schoonmaken betreft; heeft iemand ervaringen met de First Contact Polymer van PhotonicCleaning.com?
Gebruikte ik vroeger tot iemand hier thuis de fles liet vallen ;-).

Werkt inderdaad schitterend, maar vergt enorm veel werk. En je moet de centrummarkering telkens opnieuw aanbrengen (dat goedje lost die gewoon op), wat ook al niet handig is. Ik ben terug overgeschakeld op gewoon wassen en drogen, en al heb je onvermijdelijk meer krassen, ik heb nu toch vaker een propere spiegel omdat even wassen veel makkelijker is.

Ik heb trouwens nog wat solvent. Handig om in huis te hebben, want dat lost werkelijk _alle_ organische materialen op, dus als je ergens vuil in huis hebt dat zelfs met aceton en synthetische verdunner niet verdwijnt, dat ding krijgt het wel weg! Het is wel ongelooflijk gevaarlijk brandbaar, en wordt dus ook niet zomaar in vliegtuigen verscheept.

jeanpierre

keep it simple
Met een watje zal je niet veel beschadigen, maar als er tussen watje en spiegelcoating harde partikels zitten is het een ander verhaal natuurlijk.

sixela

Alexis - moderator
Uiteraard. Voor je zelfs aan een watje denkt moet je uiteraard veel en veel spoelen, en ook visueel inspecteren op harde partikels die nog aan het kleven zijn. Een variante op "measure seven times, cut once'".

jeanpierre

keep it simple
Even een aanvulling van mij: één van de belangrijkste zaken is ALTIJD de kwaliteit van het te coaten oppervlak. Zoals @sixela al zei: bij een ruwe spiegel heb je 'tunnels', kanaaltjes zeg maar. De allerbeste coating kan je nooit een topresultaat voor 25 jaar garanderen. Als je deze spiegel dan van zijn oude cooating ontdoet gaat ook de green river (afbeitsmiddel) zich in die tunnels vastzetten. Kan je niet vermijden. Ook de allerbeste coating geeft geen optimaal resultaat. Ook niet als je dit laat doen door de beste firma die je maar kan vinden. @Skyheerlen : die coating zal best wel goed zijn voor 25 jaar. Probleem is de ondergrond waar die coating op wordt gelegd. Je mag de allerbeste coating hebben, en duizenden euro (dit bestaat hoor...) uitgeven, als de ondergrond niet 100 procent ok is, dan zal die coating maar een paar jaar en in het slechtste geval een paar maanden (...) meegaan.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan