Beoordeling 7 jaar oude coating

Steem

Donateur
Ik ben niet iemand die snel schrikt van wat stof op de spiegel en maak mijn spiegel dan ook niet heel vaak schoon. Maar de laatste keer dat ik dat deed viel mij op dat de coating wat vlekkerig wordt. Dat was de schoonmaakbeurt ervoor ook al, maar ik heb wel het gevoel dat het langzaam erger wordt. Omdat ik net de spiegel op moest meten heb ik hem maar meteen even tegen het licht gehouden en wat foto's gemaakt. Over het licht kan ik vrij kort zijn: Ik had niet het idee dat de coating transparant is. Maar over de vlekjes durf ik niks te zeggen.

Daarom graag jullie oordeel over de coating. Kan ik hier nog even mee door, of is het toch echt tijd voor een nieuwe coating? Het gaat om een 12" f/4.5 OO met hilux coating.

Bijlagen

• 20210405_200916.jpg
    20210405_200916.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 117
  • 20210405_200940.jpg
    20210405_200940.jpg
    2,8 MB · Weergaven: 116
  • 20210405_202040.jpg
    20210405_202040.jpg
    5,1 MB · Weergaven: 118

Josan

Mimas
Lichtafname en contrastafname zijn denk ik wat moeilijk objectiveerbaar, maar dat is waar dit toe leidt. In foto 2 zie je aardig wat verstrooiing op de oneffenheden. Zou dit vergelijkbaar zijn met een wat heiige lucht of is het effect veel minder, zeg 5% van dat? Who knows?
Volgens mij heb ik op de Papenslag een half jaar geleden met dit spiegeltje nog naar de Sluiernevel zitten kijken en dat zag er nog prachtig uit.
Ik denk dat ie nog wel wat jaartjes meekan. :)

jan bonte

Pluto
Mijn spiegel is hercoat op 18-6-2013 en die zag er toen slechter uit dan deze spiegel,volgens mij kan ie zeker nog wel een jaar of wat mee, met vr gr jan bonte

Houdini

Donateur
Als dit de staat van de spiegel is nà de schoonmaakbeurt, dan lijkt het met wel tijd om te hercoaten.
Natuurlijk kan je er nog een tijdje mee verder (nog jaren, als je wilt), maar voor echt goede prestaties...

Roel

Totaal niet relevant
Ik vind de beschadiging verdacht veel op vuil lijken dat óp de coating ligt. Is het niet gewoon vuil dat zo ernstig is aangekoekt dat het er met de schoonmaakbeurt simpelweg niet af is gegaan?

Voordat ik hem naar de coater zou sturen zou ik hem voor de zekerheid nog even een paar uur in een sopje laten weken en kijken of het er dan misschien wel makkelijk vanaf gaat. Wrijven is wel altijd uit den boze bij zoveel vuil, want een nieuwe coatinglaag herstelt die krasjes niet!

(Eventueel een beetje onder water wrijven rondom de centrumstip waar het geen kwaad kan, om te kijken of het vuil is)

Laatst bewerkt:

MichelB

Michel
Wat als je hem omdraait en tegen het licht houdt? Een goede coating heeft altijd wel kleine gaatjes, maar hoe is dat hier?

Observer

Uranus
Hoelang zou je nog willen wachten en in hoeverre blijft dit tijdens het waarnemen door je hoofd spelen?
Volgens mij is de tijd daar.

Steem

Donateur
Gisteren toch te vlotjes tegen het licht gehouden (en teveel omgevingslicht). Nu beter en dat maakt wel e.a. duidelijk lijkt mij. Gezien de vegen vraag ik mij ook af of ik niet te ruw ben geweest met deze spiegel? De beschadigingen rechtsboven en rechtsonder zijn van de "houdertjes" die ervoor zorgen dat de spiegel niet uit de bak valt. Ook daar ben ik te makkelijk mee omgegaan tijdens transport blijkbaar. Graag jullie gedachten (wees hard als dat nodig is).

Bijlagen

• 20210406_211537.jpg
    20210406_211537.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 81

Lifesvr

Vuurbal
Zo zou ik ook wel overwegen om hem te laten hercoaten... enig idee hoe die ‘vegen’ er op gekomen zijn?

Steem

Donateur
De enige verklaring die ik heb is dat ik per ongeluk eens met een watje gedrukt hebt.

Ik ga de spiegel eerst maar eens laten testen om te kijken of er geen krassen opzitten (behalve die aan de randen dan want dat zijn zeker weten krassen).

Skyheerlen

Aluminium rules!
Als ik zie hoe Jean-Pierre laat zien wat coating aankan (tape erop plakken en met geweld eraf trekken) zonder enige vorm van schade, kan ik me niet voorstellen dat een watje dit doet. Lijkt me meer een coating-fout of iets in de ondergrond. Was de spiegel niet goed schoon voordat die gecoat werd? We weten het niet.

Stuur 'm naar Almere en laat 'm opnieuw coaten. Het zou me niets verbazen als alles dan opgelost is.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Gisteren toch te vlotjes tegen het licht gehouden (en teveel omgevingslicht). Nu beter en dat maakt wel e.a. duidelijk lijkt mij. Gezien de vegen vraag ik mij ook af of ik niet te ruw ben geweest met deze spiegel? De beschadigingen rechtsboven en rechtsonder zijn van de "houdertjes" die ervoor zorgen dat de spiegel niet uit de bak valt. Ook daar ben ik te makkelijk mee omgegaan tijdens transport blijkbaar. Graag jullie gedachten (wees hard als dat nodig is).

Dat is vocht dat ondertussen door gaatjes in de SiO2 overcoat de alu heeft aangetast. Die coating is echt aan vernieuwing toe. Die vegen dat ben jij niet -- SiO2 (als die er goed op zit) kan best tegen een stootje, je veegt glas er niet zomaar af; het enige dat aan jou kan liggen zijn krassen.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ja, dat heb je vaak met Chinese spiegels -- er is met heel wat haast geparaboliseerd en daarmee het oppervlak wat ruwer gemaakt, en dat is niet goed voor de uniformiteit van de SIO2 of MgF2 laag, tenminste als je daar ook haastig bent en/of geen duurder proces gebruikt.

Roel

Totaal niet relevant
Maar dit is geen Chinese spiegel. Van een Orion UK met Hilux (en zeker niet eentje uit het goedkoopste stapeltje, volgens mij was dit een zogenaamde "Professional Grade") verwacht je zoiets toch niet?

KBecker

Stofdeeltje
Ze geven op de site aan dat zo'n Hilux coating een stack is van SiO2 en TiO2 bovenop de aluminiumlaag, en dat deze wel 25 jaar in weer en wind mee kan gaan. De coating op de foto's heeft niet echt aan deze bewering voldaan 😅

Steem

Donateur
Klopt, dit is een OO UK spiegel met hilux coating. Volgens het bijgeleverde rapport een 1/8pv spiegel met een strehl van 0.992. En hoewel ik er wel een paar keer mee heb gereisd kan ik nou ook niet zeggen dat ik zo'n extreem fanatieke waarnemer ben dat deze spiegel heel vaak heel veel extreme omstandigheden heeft moeten doormaken.

Bovenaan Onderaan