• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Belastbaarheid KineOptics HC-2 focuser

EdwardB

Donateur
Wie weet hoeveel de KineOptics HC-2 focuser ( http://www.kineoptics.com/HC-2.html ) aan gewicht kan verdragen?

Deze helical focuser is weliswaar gebouwd voor 2"-oculairen, maar kan deze daadwerkelijk de zwaargewichten aan van de grote lange groothoekers, of grote oculairen in combinatie met grote barlows, comacorrectors etc?

Ik ben benieuwd wat het maximum aantal gram is waarbij alles nog aangenaam blijft werken met deze focuser.

Laatst bewerkt:

sixela

Alexis - moderator
Ik heb ooit dit erin gebruikt:
Long.jpeg

In de Paracorr zat nog de rest van een Zeiss barlow.

Gaf geen krimp. Ik zou me meer zorgen maken over de buis waarop de HC-2 zit.

• Leuk
Waarderingen: TomC

EdwardB

Donateur
Ongelooflijk....dat moet wel minstens zo'n 1200 gram zijn geweest.

Was dat met de
HC-2 Standard of de HC-2A met de verlengde lagers?

sixela

Alexis - moderator
Zonder de A, maar als ik opnieuw zou kopen zou ik inderdaad een 2A nemen (omdat je met een comacorrector amper regelbereik nodig hebt).

Enig zaakje: met erg zware oculairs slijt het teflonbolletje bij de wrijvingsregeling wel vrij snel, zorg dat je er een paar extra vraagt (ik denk dat je er standaard één extra krijgt).

sterrenboy

I have a dream....
Had ik ook eens gewogen: 1332gr (“schoon aan de haak”)
Paracorr ll, TeleVue powermate x2, Ethos 13mm.

markleeman

Donateur
Hoe stevig is de oculair insteek eigenlijk in de praktijk?

Ik vind dat bij de HC-2 afgaand op de afbeeldingen er niet zo geweldig uitzien eigenlijk. Mijn ervaring met oculair insteek hulzen zonder klemring is dat het oculair snel gaat kantelen. Niet in de laatste plaats doordat de schroef na verloop van tijd gaat spelen in de draad en het oculair scheefdrukt als je de schroef aan draait. Daarnaast lijkt mij zo'n nylon schroef ook niet echt een geschikt middel om stevig te kunnen klemmen.

Maar hoe goed werkt dat in de praktijk, is jullie (HC-2 bezitters) ervaring?

sixela

Alexis - moderator
Zie boven.

Er is weinig speling (de buis is echt niet veel groter dan exact 2") en de buis is echt rond, in tegenstelling tot wat je hebt bij vele goedkope oculairhouders.

EdwardB

Donateur
Sixela / Sterrenboy,
Het voordeel van jullie gebruik van de paracorr is dat het scherpstellen uiteindelijk voornamelijk via de 'tunable top' zal gaan. Minder slijtage aan de HC-2 dus.

Mijn ervaring met oculair insteek hulzen zonder klemring is dat het oculair snel gaat kantelen.
Als je oculairen met undercut hebt, zou het kantelen ook daaraan kunnen liggen denk ik. Met name de gebruikers van binoviewers hebben last van die kanteling, ook bij oculairen met 'tapered' undercut.

Volgens mij is de undercut (eind vorige eeuw?) ook juist ontstaan toen veel oculairhouders nog een vastzetschroef hadden zoals de HC-2, maar door de toename van het aantal zware goedgecorrigeerde groothoekers, het gladde neusstuk niet meer veilig genoeg was.

svdwal

Sander - Moderator
De HC-2 gebruik je vn op (zelfbouw-)newtons, en dan staat de focuser schuin omhoog gericht. Ik schroef het oculair meestal niet eens vast. dat is dan niet in een lowrider, maar een gewone dob.

markleeman

Donateur
Dat is waar, als de insteek een mooi nauwe passing heeft zal een oculair niet noemenswaardig kantelen en is stevig aandraaien ook niet nodig op een dobson. En blijkbaar zit dat met deze HC-2 wel goed.

Ik overweeg nog altijd het zelf bouwen van een helical Crayford, gewoon omdat het leuk is om zoiets zelf te maken :). Maar het is fijn om te weten dat er een goed alternatief gewoon op de markt verkrijgbaar is. Dank voor het delen van ervaringen hierover!

Diverse HC-2's in mijn telescopen.
Als ik de focuser draai maakt de laser punt ook een rondje op de spiegel
Of de laser past niet centrisch in de focuser en wordt door de klemschroef scheefgezet ,of de laser is inwendig zelf niet in orde...

EdwardB

Donateur
Misschien kan je de lasercollimator draaien zonder aan de focuser te draaien? En dus de klemschroef niet aandraaien. Dan kan je denk ik zien of het aan de laser ligt.

sterrenboy

I have a dream....
Of de laser past niet centrisch in de focuser en wordt door de klemschroef scheefgezet ,of de laser is inwendig zelf niet in orde...
Dat komt omdat een HC-2 (en ook de oudere HC-1) niet vast zitten, je moet ze ronddraaien om scherp te stellen. En zijn niet ‘rotsvast’, ze bewegen nog te veel.

Misschien kan je de lasercollimator draaien zonder aan de focuser te draaien? En dus de klemschroef niet aandraaien. Dan kan je denk ik zien of het aan de laser ligt.
Maar dan kun je het oculair niet meer scherp stellen. Want zo gauw je de laser eruit haalt en je oculair scherp stelt.... weg collimatie, en oculair is dan wel scherp gesteld. (Zie ook citaat hierboven, bijna zelfde uitleg)

(Ik hoop dat ik beide citaten goed begrijpend heb uitgelegd)

EdwardB

Donateur
Sterrenboy,
Mijn stukje was alleen gericht op de laser zelf, dus om te kijken of die goed was. Maar ik heb nog nooit met laser gewerkt, dus mogelijk begrijp ik het verkeerd.

svdwal

Sander - Moderator
Je kan de HC-2 richten door ringetjes onder plastic afstandhouders te zetten, of door de afstandhouders zelf af te vijlen.

sixela

Alexis - moderator
Had ik niet met een HC-2 en een Howie Glatter. Maar inderdaad, er zijn genoeg lasercollimator die iets te nauw zijn en kantelen.

Bovenaan Onderaan