• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Bedankt voor de hulp!

Arendmes

Meteoriet
Beste Astroforumleden,

Bedankt voor alle hulp, daar is hij dan. Na maanden van wachten eindelijk binnen gekregen. De Sky-Watcher Heritage 150p. Ik heb voor deze telescoop gekozen, omdat hij lekker compact is en daarom makkelijk op te ruimen is. Ik heb niet de ruimte voor een grotere dobson, al was de Heritage 150p wel groter dan ik had gedacht haha. Het lange wachten heeft mij de tijd gegeven om mijn redelijk in te lezen en wat spulletjes te verzamelen. Ook heb ik er een usb camera bij gekocht met een redelijke goede sensor. Het leek mij toch leuk om af en toe een fotootje te kunnen maken. Nu hopen op mooi helder weer.

Wat ik bij elkaar heb gespaard:
- Sky-Watcher Heritage 150p
- Orion Tri-mag Barlow
- bijgeleverde Super plossl 25mm
- Televue 10.5mm plossl
- Meade 5000 series 5.5mm 82 graden
- Cheshire kijkbuis combinatie
- Astrokoffer
- Sony imx290 usb camera sensor
- Svbony uv/ir filter
- Svbony moonfilter
- Rood zaklampje

De telescoop was wel volledig uit collimatie, maar het collimeren heb ik mede door dit forum kunnen oefenen op mijn oude telescoop en op deze telescoop met wat angst kunnen toepassen. Wat mij wel opvalt is dat ik niet alle spiegelklemmen perfect zie, maar de scope naar mij weten wel in collimatie lijkt te zijn. Ik heb twee voorbeelden: Cheshire kijkbuis en collimation cap. Bij de Cheshire kijkbuis zie ik vaak maar twee van de drie klemmen in beeld (op deze foto 1), maar de centrummarkering van de spiegel zit precies in het kruis.

20201121_154905.jpg20201121_161208.jpg

Nogmaals bedankt!

20201121_202816.jpg20201119_172316.jpg20201121_205031[1703].jpg

Laatst bewerkt door een moderator:

sixela

Alexis - moderator
Er zijn twee aspecten aan collimatie: axiale collimatie en de plaatsing van de vangspiegel.

De axiale collimatie is hier goed op de eerste en tweede foto (op de tweede foto niet perfect, maar dat kan ook de camera zijn die net niet in het midden van de pupil staat. Je moet ervoor zorgen dat de cetnrummarkering ook echt in het midden van de hele foto staat, en hier heb je uitsnedes, dus we kunnen dat niet evalueren.)

Qua plaatsing van de vangspiegel...

In je eerste collimatiefoto zie je de hele vangspiegel niet -- de kijkbuis is wat te lang voor een f/5 kijker. Daarom kun je de vangspiegelplaatsing er niet meer mee gaan evalueren. Je kunt de oculairhouder verder uitdraaien (of zelfs niet helemaal in de oculairhouder steken) om meer vangspiegel te zien, maar als de kijkbuis te lang is dan ga je de vangspiegel maar helemaal zien met de pupil té ver van de buisas (waardoor je niet meer de hele hoofdspiegel erin ziet).

Dat je in de eerste foto één clip meer ziet dan de andere is omdat er een klein beetje speling is tussen de clips en de vijzen voor de clips, en hier hangen ze niet alle drie exact evenveel over de spiegel. Dat is geen probleem, zeker omdat ze eigenlijk los moeten staan (ze mogen absoluut niet op de spiegel drukken.)

Als je de plaatsing anders wilt evalueren (zie tweede foto) moet je het collimatiekapje gebruiken en op die afstand zetten dat de reflectie van de hoofdspiegelrand de rand van de vangspiegel net niet raakt. Hier zit het kapje dichter bij de buisas dan dat, en dan verwacht je dat je links nét iets meer zwart ziet dan rechts tussen de hoofdspiegelreflectie en de rand van de vangspiegel, en dat is hier ook zo. Je wilt ook dat de verschuiving van de silhouet van de vangspiegel in die hoodfspiegel naar de hoofdspiegel toe is, en dat zit ook snor.

Je zit er in elk geval zo dicht bij de optimale plaatsing dat het geen probleem is. Zoals ik zei, of je volledig verlicht beeldveld nu precies gecentreerd is maakt niets uit.

Als je de vanspiegelplaatsing nog iets beter wilt evalueren, dan heb je de tweede foto nodig maar met het collimatiekapje verder van de buisas, dus met volledig uitgeschroefde oculairhouder (afijn, voordat hij er zo ver afgeschroefd is dat hij kwakkelt of er afvalt, natuurlijk).

Als ook bij uitgeschroefde oculairhouder het kapje nog te dicht bij de buisas is, dan gebruik je meestal een 1,25" verlenging voor je collimatiekapjemaar ik vermoed dat de Tri-Mag barlow zonder het element als extensie net te lang gaat zijn (je kunt proberen: oculairhouder helemaal inschroeven en collimatiekapje op de Tri-Mag-barlowhouder zonder het barlow-element in de oculairhouder. Zie je dan nog de drie spiegelclips? Zoja, plak eens een nieuwe foto.)

Maar het is echt wel spijkers op laag water zoeken. Je kijker is goed gecollimeerd.

Laatst bewerkt:

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Mooi, veel kijkplezier ermee! Als er iemand in je omgeving is die een beetje handig is met een naaimachine, dan zou ik er nog van zwarte stof een shroud bij laten maken zodat er geen strooilicht op je spiegels valt. Een stoffen exemplaar is de elegante uitvoering, een zelf gefabriceerd exemplaar van een dun campingmatje en wat klittenband is de minder elegante uitvoering, maar daardoor niet minder effectief. Verder kun je van het restant van het campingmatje een dauwkap maken, je zult al snel merken dat dit geen overbodige luxe is in ons klimaat.

Bovenaan Onderaan