Ach ja, toen ik in Utrecht woonde had ik ook niet het bovenste balkon, 't scheelde wel bij regen
Waarnemen doe ik voornamelijk vanuit huis, we hebben een vrij grote tuin dus ik kan me handig opstellen t.o.v. wat ik wil zien. Helaas hebben de buren (nog) geen interesse in astronomie, dus buitenlampen, en ook verlichting binnen wordt riant naar buiten gestrooid

... Met 15 minuten rijden ben ik op de Lekdijk, in de buurt van Schalkwijk, daar is het hartstikke donker en heb ik zicht op de hele horizon. Binnenkort maar weer eens gaan, helaas is de tijd (en slaap) beperkt door 2 hele jonge kinderen. Afijn, tijden veranderen nog wel
Ik heb als kind veel waargenomen met een kleine verrekijker. Sinds een poos bezit ik ook een 10x50 en daar heb ik al veel plezier van gehad. Met een goedkope 150/750 newton voor het eerst de planeten en maan goed waargenomen, wat een verrukking! En dan nu voor het echte werk. Sinds kort de trotse eigenaar van een 10" dob, allemachtig wat is het makkelijk om daarmee alle dingen te bekijken waarvan ik vroeger alleen maar kon hopen dat ik ze daadwerkelijk in beeld had gehad.