Balkonsessie 24-sept-23 navigatie oefeningen

Leuk dat je zo enthousiast bezig bent geweest,Jetze!
Ik ben ook enige uren bezig geweest .Maan stoorde erg. M57 wel goed gezien bij 220 x maar die verhelderingen die anderen meldden , daar heb ik niets van gezien.
Veel dubbelsterren bekeken, enige OS. De zwakke Teu en Be kon ik niet ontwaren in mijn 40 cm
602 sterretjes in Vul net wel ; die zijn m13.5 meen ik.
Saturnus niet mooi.
Jupiter te laat voor mij achter de verdere huizen vandaan.
Geen nood: als echt ochtendmens stond ik paar weken geleden gewoon een paar keer om 3 uur op en had een mooi hoogstaande Jupiter met een scherp beeld in mijn lelijke 25 cm f6 in houten buis.
ZEB en NEB duidelijk, met rafels in NEB.
2 dunne banden in de gematigde zones (elk een); poolgebieden iets donkerder.
Ha Frans, ik geniet er heerlijk van!! Wat bedoel je met "De zwakke Teu en Be"? Kon een mens maar scahkelen van ochtend- naar avondmens en viceversa.... zou melatonine helpen?

Bij M57 zie ik die verheldering niet altijd, de seeing en transparantie moeten dan goed zijn.
Dat heb ik maar 2x gehad de afgelopen weken.

Heb je al een plan voor wanneer je telescoop komt en het i.t.t. wat de etikette zegt toch helder blijft.....
Ik durf eigenlijk geen plan te maken… maar ik weet zeker dat Saturnus (met maantjes) op de lijst staat. Ik kan deze inderdaad in skysafari opzoeken, maar juist het overzicht met de maantjes in de sterrengids vind ik zo geinig om te zien. Dus… gewoon van te voren opzoeken… moet lukken 🙂.
Ik heb even naar boven gescrolld en het waarneemverslag nog eens gelezen. M15 is ook leuk, heb ik vorig jaar wel lang naar gezocht. Staat bij mij in de tuin alleen niet zo gunstig in het begin van de avond qua bomen en huis van de buurvrouw. Het westen en Noorden zijn het beste zichtbaar. Oh wacht… ik herinner me nu dat ik al een lijstje heb gemaakt voor oktober. Variabele sterren wou ik gaan bekijken. Hmmm … het lijstje is nog van voor de aanschaf van de 200 mm Dob. Ik weet eigenlijk niet of dat nu het leukste is om gaan te bekijken. 🤔
Heeft iemand nog leuke showobjecten/open sterrenhopen rond Hercules of dat gebied? Ik bedenk nu net dat M92 wel wat aandacht kan krijgen. En oh ja.. ik wou ook Cygnus nog eens onder de loep (oké, telescoop dan) nemen. Ook leuk om te doen, even een inventarisatie maken van alles wat te zien is in Cygnus. Maar wacht… de maan is volgens mij ook duidelijk aanwezig…🤨… observatie van de maan dan maar…
Jullie zien het al aankomen… lijstje wordt te lang… gelukkig heb ik nu na 1 jaar gemerkt dat alles gewoon weer terug komt en ik niet bang hoef te zijn dat ik iets mis 😂

Bijlagen

• IMG_7285.png
    IMG_7285.png
    165,2 KB · Weergaven: 9
Hercules verdwijnt nu wat uit zicht, dat sterrenbeeld is meer voor het voorjaar/zomer. Maar kan nog wel hoor, vroeg op de avond. Wat dacht je van (in de zomer sterrenbeelden) M57 :devilish:, M56, M39, M29, M27, M71, Coathanger (=Cl399). En dan in de herfst sterrenbeelden: M15, M2, M31, M32, M33, (als t donker is), M34, NGC 752, de Dubbelsterrenhoop (NgC869 en 884), M103 Neptunus, t gebied rond Alpha Persei, Beta Persei = Algol = Duivelsster ( veranderlijke ster), als je Jupiter in beeld hebt staan de Pleiaden ook niet meer ver. En hobbel je zo de winter in.

Als het perse in het westen moet staan kun je spelen met de tijd in de nacht waarop je e.e.a waarneemt. Hoe later hoe westelijker/noordelijker.

Hoi Raymond. Ja, ik moet nog effe leren de telescoop makkelijk uit- en inelkaar te zetten (nou ja dat gaat best) en dan te collimeren. Dat gaat nog niet vanzelf. En ik moet het in het donker kunnen. Zodra ik dat kunstje eigen ben moeten we op jouw plekje afspreken. Dan wil ik ook nog eens kijken bij St. Anthonisbos achter Boekel.
Lijkt me leuk! Ik heb eens gekeken op de sky pollutions map en st anthonisbos is wel een stukje donkerder dan de Kampina. Wat mij betreft gaan we daar een keer kijken als de voorspellingen goed zijn.

Lijkt me leuk! Ik heb eens gekeken op de sky pollutions map en st anthonisbos is wel een stukje donkerder dan de Kampina. Wat mij betreft gaan we daar een keer kijken als de voorspellingen goed zijn.
Gaan we doen Raymond, ergens na laatste kwartier. Frans van Schaik heeft de oudste afspraak staan. Dan gaan we naar Uddel, naar zijn waarneemstek.

Hier werd de transparantie al vrij vroeg minder. En dat zette langzaam door. Het jammere van ons balkon is dat er nog een balkon boven zit. Ik kan dus alleen naar opzij kijken en wel ongeveer in de richtingen Oost tot Zuid. Da's jammer maar ik ben toch blij dat ik iig de Maan en planeten vrij makkelijk kan bekijken. Mijn 2e telescoop wordt of een rich field achtig ding of een planeten kijker. Weet ik nog niet. Eerst mijn eerste maar eens zien af te maken.....

Vroeger in Houten en later in Utrecht gewoond trouwens. Neem je altijd waar vanuit huis of trek je er ook op uit?

Wanneer heb je de nieuwe kijker bemachtigd? En hoe bevalt je die? En waarmee heb je eerder waargenomen?
Ach ja, toen ik in Utrecht woonde had ik ook niet het bovenste balkon, 't scheelde wel bij regen ;)

Waarnemen doe ik voornamelijk vanuit huis, we hebben een vrij grote tuin dus ik kan me handig opstellen t.o.v. wat ik wil zien. Helaas hebben de buren (nog) geen interesse in astronomie, dus buitenlampen, en ook verlichting binnen wordt riant naar buiten gestrooid😵... Met 15 minuten rijden ben ik op de Lekdijk, in de buurt van Schalkwijk, daar is het hartstikke donker en heb ik zicht op de hele horizon. Binnenkort maar weer eens gaan, helaas is de tijd (en slaap) beperkt door 2 hele jonge kinderen. Afijn, tijden veranderen nog wel :)

Ik heb als kind veel waargenomen met een kleine verrekijker. Sinds een poos bezit ik ook een 10x50 en daar heb ik al veel plezier van gehad. Met een goedkope 150/750 newton voor het eerst de planeten en maan goed waargenomen, wat een verrukking! En dan nu voor het echte werk. Sinds kort de trotse eigenaar van een 10" dob, allemachtig wat is het makkelijk om daarmee alle dingen te bekijken waarvan ik vroeger alleen maar kon hopen dat ik ze daadwerkelijk in beeld had gehad.

Ach ja, toen ik in Utrecht woonde had ik ook niet het bovenste balkon, 't scheelde wel bij regen ;)

Waarnemen doe ik voornamelijk vanuit huis, we hebben een vrij grote tuin dus ik kan me handig opstellen t.o.v. wat ik wil zien. Helaas hebben de buren (nog) geen interesse in astronomie, dus buitenlampen, en ook verlichting binnen wordt riant naar buiten gestrooid😵... Met 15 minuten rijden ben ik op de Lekdijk, in de buurt van Schalkwijk, daar is het hartstikke donker en heb ik zicht op de hele horizon. Binnenkort maar weer eens gaan, helaas is de tijd (en slaap) beperkt door 2 hele jonge kinderen. Afijn, tijden veranderen nog wel :)

Ik heb als kind veel waargenomen met een kleine verrekijker. Sinds een poos bezit ik ook een 10x50 en daar heb ik al veel plezier van gehad. Met een goedkope 150/750 newton voor het eerst de planeten en maan goed waargenomen, wat een verrukking! En dan nu voor het echte werk. Sinds kort de trotse eigenaar van een 10" dob, allemachtig wat is het makkelijk om daarmee alle dingen te bekijken waarvan ik vroeger alleen maar kon hopen dat ik ze daadwerkelijk in beeld had gehad.
Prachtig! Veel waarneemplezier!
Ja, gezin, kinderen, werk, gewoon leven vraagt soms best veel en dan schiet er weinig over voor een bijna - maar toch echt niet - "asociale hobby"

Met een relatief kleine telescoop is het al een feest op een goed donkere locatie, met een 10 inch of groter is het nog leuker.

Wat leuk dat je met die kijker van Frans al zo mooi aan de slag kan Jetze! Hopelijk komt je eigen kijker ook binnen afzienbare tijd af (is de cursus in Almere alweer begonnen?), je zal zien dat de beleving van het waarnemen met een telescoop van je eigen hand nog zóveel mooier is:)

Ik ga trouwens wel eens met een groepje waarnemen bij Lexmond. Niet de beste plek (SQM van net boven de 20.0 op een goede avond) maar voor randstad begrippen toch best wel goed. Afgelopen zaterdag zag ik de Melkweg in het zenit en meestal zie je M31 ook wel met blote oog. Als je het leuk vind om een keer aan te sluiten geef maar een gil.

Uddel moet ik ook maar weer eens naartoe, was toch ook altijd een mooie plek.

Wat leuk dat je met die kijker van Frans al zo mooi aan de slag kan Jetze! Hopelijk komt je eigen kijker ook binnen afzienbare tijd af (is de cursus in Almere alweer begonnen?), je zal zien dat de beleving van het waarnemen met een telescoop van je eigen hand nog zóveel mooier is:)

Ik ga trouwens wel eens met een groepje waarnemen bij Lexmond. Niet de beste plek (SQM van net boven de 20.0 op een goede avond) maar voor randstad begrippen toch best wel goed. Afgelopen zaterdag zag ik de Melkweg in het zenit en meestal zie je M31 ook wel met blote oog. Als je het leuk vind om een keer aan te sluiten geef maar een gil.

Uddel moet ik ook maar weer eens naartoe, was toch ook altijd een mooie plek.
Hoi Mark, de slijpcursus in Almere begint bijna weer! Ik hoop de spiegel en de telescoop begin volgend jaar af te maken. Ik ben heel blij dat ik kan waarnemen. Geeft me erg veel lol. Ik sluit graag een keer aan bij jullie groepje. Waar staan jullie bij Lexmond? Ergens bij de Achtenhovense Wetering of meer bij het Merwedekanaal?

Waar staan jullie bij Lexmond? Ergens bij de Achtenhovense Wetering of meer bij het Merwedekanaal?
De Polderweg, dat is een zijweg van de Lekdijk, halverwege Lexmond en Ameide. Ik stuur je wel wat details per PB. Leuk als je een keer langskomt!

op de Lekdijk, in de buurt van Schalkwijk, daar is het hartstikke donker en heb ik zicht op de hele horizon.
Als ik zo brutaal mag zijn; waar ga je dan precies staan? Heb je geen last van voorbijkomende auto's?

Ik ben zelf ook een keer naar de Broekweg (dat is officieel Driebergen) geweest, dat is niet ver van Schalkwijk. Wel aardig plekje, met name richting oosten vrij donker, maar toch wel wat auto's die met koplampen storend zijn en bovendien iets verderop ene huis/bedrijf dat vrij veel lampen heeft staan. (ik kon nog wat wegduiken achter bosjes maar in de winter heb je daar niet veel aan)

Terug
Bovenaan Onderaan