B 33 NGC 2024 in diverse kleuren.

Rigel 4

Donateur
In de nacht van 13 november 2020 maakte ik deze kleurenplaat in narrowband filters met de FSQ 106 mm F 5 met de vertrouwde camera, de SBIG ST 8300 M in series op de G 11 en er werd anderhalf uur belicht en het volgen ging uitstekend. Ik heb het probleem gevonden met de artefacten die ik had op de Rosette nevel, het waren storende pixels en die heb ik weg gekregen met het opname programma van de camera zelf met de optie remove hot pixels, het filter remove hard pixels en de artefacten waren weg. Ik ben blij dat ik er zelf achter gekomen ben. Nu kan ik verder gaan want ik was bang dat het aan de camera zelf lag anders had hij gerepareerd moeten worden maar dat kostte $ 1.400,= plus de verzend kosten ik kreeg dan een nieuwe chip, maar daar had ik geen zin in en was al bezig met het uitzoeken naar een nieuwe camera, een goede kandidaat was de ATIK 16200 mono. Toch overweeg ik die aanschaf want CMOS sensors ben ik geen fan van, je moet eindeloos lang belichten en het vergt veel werk, om de beelden samen te voegen. Hetzelfde doet de Canon EOS 6 D dus waarom zou ik voor ZWO gaan? Bedankt voor het kijken. Er ligt nog meer in het verschiet, maar ik moet de opnamen nog bewerken. Het probleem heeft mij veel tijd gekost maar ik heb het opgelost.

Bijlagen

• Untitled 1388 B 33  NGC 2024  FSQ 106 mm F 5 STT 8300 M  S 2 H Alpha O III series TC 237  G 11...jpg
    Untitled 1388 B 33 NGC 2024 FSQ 106 mm F 5 STT 8300 M S 2 H Alpha O III series TC 237 G 11...jpg
    744,4 KB · Weergaven: 68

wvreeven

Moderator
Mooie opname Hans.

Goed ook dat je de oorzaak van de artefacten in de Rosette opname hebt weten te achterhalen. Automatisch weghalen van de hot pixels is inderdaad een optie. Maak je geen dark frames? Want die worden daar normaliter voor gebruikt.

Verder raad ik je toch aan voor een ZWO of andere gekoelde camera te gaan want het koelen van de sensor scheelt een berg ruis ten opzichte van ongekoelde sensors in een DSLR camera. Maar dat is natuurlijk jouw eigen beslissing :)

Groetjes, Wouter

Rigel 4

Donateur
Ruis met een DSLR camera is makkelijk weg te werken door voldoende dark frames te maken na de opnamen. Hetzelfde geldt voor bias frames. Voor de sessie als het nog daglicht is maak ik meestal de flat field opnamen. Dan heb ik het zaakje bij elkaar en dan is het vaak lang belichten voordat je resultaat hebt, soms wel 3 uur maar dat ligt aan de ISO waarde, meestal ga ik niet verder dan ISO 400 of 800 met een C L S filter type 4 en dan per opname 2 minuten belichten. Zie bijgaande opname van NGC 6992 gemaakt met de Boren Simon op F 2,8 en de opname is 3 uur belicht en het resultaat mag er zijn. Ik maak inderdaad dark frames bij CCD opnamen maar soms is dat nog niet genoeg. ik ben blij dat het probleem opgelost is.

Bijlagen

• NGC 6992 14-07-2018..jpg
    NGC 6992 14-07-2018..jpg
    4 MB · Weergaven: 33

Rigel 4

Donateur
Hier een versie op F 3,6 met de FSQ 106 mm en de STT 8300 M met smal band filters en de opname is anderhalf uur belicht in series in de nacht van 23 november 2020. Bedankt voor het kijken, een H Alfa opname volgt nog.

Bijlagen

• Untitled 1390 B 33 NGC 2024 FSQ 106 mm F 3,6 STT 8300 M  S 2 H Alfa O III series  TC 237  G 11...jpg
    Untitled 1390 B 33 NGC 2024 FSQ 106 mm F 3,6 STT 8300 M S 2 H Alfa O III series TC 237 G 11...jpg
    2,5 MB · Weergaven: 24

wvreeven

Moderator
Sorry Hans, maar ruis werk je niet weg met dark frames. Je werkt het weg met koeling en door voldoende opnames te nemen.

RuudOnline

Uranus
Sorry Hans, maar ruis werk je niet weg met dark frames.
Ruis met vaste patronen natuurlijk wel.

De lights voldoende belichten per sub, genoegt aantal lights, darks en bias opnames en zeker dittering helpen tegen ruis.
Ik zou alle vijf de componenten gebruiken bij ongekoelde camera's.

Darks kan je weg laten bij (niet te oude) gekoelde ccd's en cmos cams die geen last hebben van amp glow , maar dittering is een must.

Foto is genomen vanaf het zuidelijk half rond?

Rigel 4

Donateur
Je hebt volkomen gelijk Ruud . Koeling helpt niet wel bij DSLR camera's maar bij mijn CCD camera's zit een koeling ingebouwd en het maakt niet uit of je die op het maximum zet of wat hoger de ruis blijft aanwezig, het aantal opnamen zo veel mogelijk is een goede oplossing maar ik heb op jou advies TOPAZ DENOISE AL aangeschaft en zoals je toen schreef soms werkt het en soms niet klopt helemaal. Ik heb de opname achter nijn woning opgenomen tijdens een heldere nacht van 23 november 2020 en hier de beloofde H Alfa opname die mag gezien worden. De kleurenplaat op F 3,6 vind ik zelf erg mooi.

Bijlagen

• Untitled3246 B 33 NGC 2024  H Alpha Image 7 Nm  23-11-2020-denoise-denoise.jpg
    Untitled3246 B 33 NGC 2024 H Alpha Image 7 Nm 23-11-2020-denoise-denoise.jpg
    2 MB · Weergaven: 19

Rigel 4

Donateur
Ruud als ik je mag vragen, hoe bevalt jou de ATIK 16200? Is hij voldoende gevoelig voor H Alfa? Ik weet dat de camera een class 2 is en dat er lijnen op de RAW opname komen, maar die kunnen worden weg gewerkt middels een tool die ATIK er bij levert. Ik weet dat hij niet goedkoop is maar is hij ook geschikt voor brandpunten van 500 mm ? Gezien de M 54 aansluiting zou hij mooi op de Epsilon 180 ED passen met een filterwiel van Starlight Express, ik heb er een M 54 aansluiting op zitten. Graag verneem ik je reactie en alvast bedankt hier voor. Want ik overweeg die camera aan te schaffen bij TS.

RuudOnline

Uranus
Ik heb de Atik one 6.0 met 6 hele embees :) Dus ik kan je geen advies geven over de ATIK 16200.

Persoonlijk zou ik geen 16200 kopen, de sensor is toch wat ruizig (volgens de specs) en met fullframe komt alles wel erg nauw uit. Bovendien zijn de pixels een beetje te groot voor de 500mm, hoewel dit geen drama is.

Ik denk dat voor jou een moderne CMOS voldoet, dit hebben erg weinig ruis en zijn geschikt voor situaties waarbij je relatief weinig subs schiet.

Rigel 4

Donateur
Ik heb nu het H Alfa als eerste geplaatst en dan S 2 en O III mooi is die rode gloed van de nevel rondom B 33. Het is maar een experiment. Bedankt voor het kijken.

Bijlagen

• Untitled 1391 B 33 NGC 2024  FSQ 106 mm F 3,6 STT 8300 M  H alfa S 2 O III series  TC 237  G 1...jpg
    Untitled 1391 B 33 NGC 2024 FSQ 106 mm F 3,6 STT 8300 M H alfa S 2 O III series TC 237 G 1...jpg
    2,2 MB · Weergaven: 12
Bovenaan Onderaan