B 33 IC 434 NGC 2024 herbewerking opname 28 -11-2016.

Rigel 4

Donateur
Ik vond deze opname in mijn archief en ik vond de moeite waard om deze opname een tweede bewerking er op los te laten. De opname dateert van 28 november 2016 en is gemaakt met de BS 250 op F 2,8 en de camera was de STT 8300 M met een H Alpha filter van 7 Nm van Baader. De belichtingstijd was 10 minuten. Vergeet niet dat F 2,8 is toegepast, met F 4 moet je twee maal langer belichten en met F 5 wordt dit 3,3 x langer heeft Maurice Toet mij eens geschreven in het nabije verleden. B 33 komt mooi naar voren en de gasnevels IC 436 en IC 437, alsmede NGC 2024 en IC 434.
Dit is een mono opname, die is net zo mooi als een kleurenplaat. Afwerking geschiede deels met de software van de camera, CCDOPS, nu zie je geen zwarte cirkels rond de sterren, ik heb nu eindelijk achterhaald waardoor dit komt, de software CCDOPS is van een oude versie die nogal artefacten veroorzaakte. Er is een nieuwere versie nog verschenen toen SBIG de productie stil legde vanwege verkoop van de onderneming naar Aplegen, een jaar later nam Diffraction Limited het over. Verder is Maxim DL 5.1, Nebulosity 4.4 , Star Shrink, Blur X Terminator en PS 5.1 toegepast.
Ik hoop dat jullie de opname mooi vinden, Alnitak is omgeven door een halo en heldere spikes, ik vind dat mooi om te zien.
Bedankt voor het kijken. Deze opname geeft mij een beetje troost, daar in de nacht van 7 november in de nachtelijke uren moest constateren dat het kraakhelder was, Orion stond er bij op een gitzwarte achtergrond. Vanwege medicijngebruik kon ik geen set up opzetten, dat was te risicovol. Ik hoop deze opname verder te verbeteren door B 33 opnieuw op te nemen. In aankomend weekend is nachtvorst voorspeld en krijg ik eindelijk de kans om Orion en Monoceros in volle glorie op te nemen. Bedankt voor het kijken.
Untitled416 B 33 NGC 2024 BS 250 F 2,8 STT 8300 M H alpha 7 Nm TC 237 600 seconds G 11 28-11-2...jpg

Bedankt Jetze, voor je commentaar, je ziet dat met de nieuwere software er meer uit te halen valt. Ik ga verder in mijn archief om te kijken of er interessante opnamen zijn om er een tweede bewerking op los te laten. Dat is een heel gezoek. maar ik heb alles genoteerd wat het archief betreft, dus de originele data staan allemaal op de externe harde schijf. Deze kan ik gebruiken om de reeds gemaakte opname te corrigeren zodat er beduidend betere resultaten naar voren komen. Ik heb destijds veel kritiek gehad omtrent de afwerking van mijn opnamen in het verleden en die kritiek was opbouwend. Ik heb vaak dit niet in dank afgenomen waar ik achteraf spijt van heb gehad. Maar gelukkig zijn de opnamen van de laatste 2 jaar sterk verbeterd wat de afwerking betrof, daar hebben de filters van Optolong ook aan bij gedragen en de nieuwe software van RC Astro. Nu maar hopen dat ik dit komend weekend alsnog een kans krijg om diverse objecten in Orion, Monoceros en Aurigae op te nemen met de filters van Optolong. Ik ga morgen met de voorbereiding beginnen zodat ik als komend weekend goed voorbereid ben en hopelijk laat het Weer mij niet in de steek. Ik ga de hele nacht door. Ik wil en zal de opnamen maken als ik de kans krijg. Het Weer komt mij de strot uit ( sorry voor deze uitdrukking ) en als maar regen en wind, zo zout heb ik het nog nooit mee gemaakt in deze periode, maar ik hoop op betere tijden en ik ben niet de enige, er zijn forum leden genoeg die hetzelfde denken als ik. Je hebt mooie spullen en ik niet alleen, maar wat heb je er aan dat je ze niet kunt inzetten? Daarom is een heldere nacht in ons kikkerlandje zeldzaam geworden. Vroeger, zo'n 6 a 8 jaar geleden gaf het meer heldere nachten maar schijnbaar is de koek op. Dus benut iedere kans en jij ook als je aan fotografie doet, zet hem op en doe je uiterste best om iets fraais vast te leggen. Bereid je goed voor en naderhand zal het resultaat zeker goed zijn. Groetjes, Hans.

Deze is wonderschoon herbewerkt! Hopelijk krijgen we weer wat heldere nachten, of zelfs maar eentje dit weekeinde. Ik ben benieuwd naar wat je gaat vastleggen in Orion c.s.

Bedankt Houthans, ik weet je werkelijke naam niet, maar dat maakt niets uit. Inderdaad, dit is een van de mooiste opnamen , wel 7 jaar terug, toen werkte de STT 8300 M bijzonder goed en de G 11 gaf geen krimp bij het volgen, hij kan 27 kg aan, de combinatie die ik toen gebruikte woog 22 kg en de volgfouten zag je haast niet of helemaal niet. De BS 250 was toen ook beter afgesteld nu is het na elke sessie opnieuw collimeren, wat de oorzaak er van is, kan ik niet achterhalen. Schijnbaar dat de camera misschien de oorzaak is dat er sprake van tilt is, na 8 jaar intensief gebruik gaan diverse zaken nu eenmaal slijten en wordt de nauwkeurigheid ook minder. Ik werkte toen in 2016 met de STT 8300 M in combinatie met de BS 250 vanwege zijn grote licht garend vermogen, met 250 mm spiegel van 1/12 lambda op F 2,8 was het opnemen een eitje, nu lukt dat niet meer, nu zet ik momenteel de ST 4000 XCM in met de BS 250, het beeldveld is wat kleiner maar met de filters van Optolong heb ik voor mijn doen fraaie opnamen gemaakt, daar was jij zelf ook bijzonder over te spreken. Maar de camera's worden ook ouder en slijtage is onvermijdelijk ondanks goed onderhoud. Maar ze presteren nog goed, ik ben er blij mee. Meestal in de winter zet ik de FSQ 106 F 5 in of ik pas F 3,6 toe met een TAK focal reducer, daar maak ik fraaie H Alpha opnamen mee. Echter deze kijker kan niet op tegen de BS 250, deze kijker vergaart met F 2,8 wel 6 x meer licht en dat zie je terug op de opnamen, er is veel meer detail te zien en je behoeft niet zo lang te belichten, met 7 Nm is 10 minuten genoeg. Er zijn een hoop forum leden die niet snappen hoe dit mogelijk is. Met hun ZWO camera's moeten ze uren belichten om tot hetzelfde resultaat te komen als dat van mij. En dan ben je er nog niet, een hoop dark frames, bias frames en flatfield opnamen. Dat kost een zee aan tijd. Met mijn CCD camera's en met perfecte optiek heb ik al die zaken niet nodig, alleen maar een dark frame voor de ruis, maar het komt vaak voor dat ik geen dark frame nodig hebt omdat mijn camera's van SBIG met opnemen een lage ruis hebben en bovendien als er wat ruis is verwijder je die eenvoudig met Noise X Terminator van RC Astro. Ook mijn G 11 kreeg kuren op 7 februari van dit jaar, ik had de komeet C 2022 vastgelegd en wou de Rosette nevel nog vlug opnemen, ik verwisselde de camera naar de STT 8300 M en had vergeten de configuratie uit te balanceren met als gevolg na de opname toen ik knoppen van de RA as loszette, toen gebeurde er niets, maar in declinatie schoot de kijker omhoog, onbalans dus. Daar heeft de G 11 een flinke dreun van gehad en daarna was volgen een ramp, ik heb vele nachten in het voorjaar getracht de zaak weer te repareren maar het lukte niet. Ik heb de Losmandy Users Group benaderd in de persoon van Michael Hermann, die gaf mij waarde volle tips en heeft zelfs reserve onderdelen naar mij verzonden door te bemiddelen bij Losmandy, die gaf geen krimp toen ik hen vroeg om de problemen op te lossen. Dankzij Michael Hermann volgt de G 11 weer van oudsher, maar af en toe gaat hij lichtelijk de fout in. Deze kleine fouten verpesten de opname niet maar het is wel vervelend. Ik wou eerst een nieuwe G 11 monteringskop bij TS bestellen en die stond gereed maar ze hebben zo lang gewacht op de update van Gemini 2, dat had een half jaar geduurd. In die tussentijd had ik tijd genoeg om de G 11 weer aan de praat te krijgen. Ik heb met Ts afgesproken nog een laatste sessie uit te voeren en mochten er weer vervelende volgfouten komen dan is de beslissing snel genomen, er komt dan een nieuwe monteringskop. Ik blijf niet aan het klooien aan dat zou zonde zijn en ik moet dan heldere nachten laten schieten, en zeker nu in deze tijd, zijn heldere nachten kostbaar geworden en je wilt niet de halve nacht gaan klooien met je montering omdat hij onzuiver volgt. Nu is het goed met het volgen zoals ik eerder beschreef, maar elektronica kun je nooit van op aan, het kan zo zijn dat bij de volgende sessie een hoop gedonder ontstaat bij het volgen. Daarom is een voorbereiding van groot belang. Dan heb je de tijd de zaak in orde te maken zodat je verzekerd bent van een optimale werking van je camera en montering en voorkom je frustraties en stress. Maar met alle zorg kan het nog verkeerd gaan, vaak zijn het kleine oorzaken maar die maken juist vrij grote problemen. Gelukkig heb ik daar weinig last van. Maar na lange tijd van stilstand vergeet je snel een hoop zaken daarom is het belangrijk een goede voorbereiding te verrichten. Jij ook succes toe gewenst. Er is helder Weer voorspeld aankomend weekend maar ze praten nu al over mist, dat is ook geen wonder met al die regen, het droogt eenvoudigweg niet op, de grond is verzadigd met water en als het in de nachtelijke uren flink afkoelt ontstaat direct mist en zeker in het Rivierengebied waar ik midden in zit. Meestal ontstaat mist in de vroege ochtend als de schemering begint. Dan lig ik al in bed en zijn de opnamen binnen. Dat is een geruststellende gedachte.

Ha Rigel 4,
Mijn werkelijke naam is niet zo heel afwijkend van mijn 'screenname': Hans. En omdat ik van hout houdt: Houthans. Als ik ooit voor een echte astrocamera ga, dan ga ik hier flinke studie van maken, want ik zie inderdaad erg mooie platen met je CCD chip. Wel vreemd, trouwens, dat die BS minder is gaan presteren. De optiek slijt niet noemenswaardig en de mechaniek krijgt ook niet veel voor de kiezen. Als er tilt is, dan zou je je focusser kunnen vervangen door een nieuw en wellicht steviger exemplaar. Daar worden natuurlijk wel de nodige eisen aan gesteld op f/2.8. Nou ja, ik ben eerst nog bezig met het polijsten van m'n spiegel en hopelijk kan ik dit weekeinde onder de sterren nog eens kijken of de samyang nu minder tilt heeft en hoe de montering nu draait. Het blijft een fascinerende maar ook licht masochistische hobby, die astrofotografie.... Ik duim met je mee voor een heldere nacht en mist hopelijk pas in de ochtend (hier in Groningen is alles ook kleddernat).

De BS is minder gaan presteren omdat ik de collimatie niet goed kan krijgen. Er is niets veranderd. Ik heb vandaag de focusseerinrichting beproefd en er was met 2,5 kg van de camera geen tilt te bespeuren. Van te voren voelde ik dat de focusseerinrichting niet goed vast zat op de kijker buis. Er zat beweging in en met stelboutjes de zaak recht gezet en goed vast gezet. Nu is dit euvel verholpen. Morgen ga ik de collimatie opnieuw door voeren. Dat zal wel lukken. En nu hopen dat het helder wordt. Inderdaad, een CCD chip is voor mijn doen beter. Anderen prefereren een CMOS chip. dat is een persoonlijke keuze. Met F 2,8 in combinatie met een CCD chip krijg je al snel resultaat. Een dark frame schiet ik altijd voor de zekerheid, zeker als er een kleurencamera gebruikt wordt, in dit geval de ST 4000 XCM van SBIG.

Mooie opname hoor, is dan ook een schitterend stukje nachthemel uiteraard en hopelijk krijgen we nog eens wat heldere nachten. Doch zoals het er hier bij ons voorlopig uitziet in de weersvoorspelling zit dat er voor hele lange tijd spijtig genoeg niet in :cry:
Wat ik me wel afvraag, is dit een gecropte versie van de eigenlijke opname ?
Ik stel me die vraag omdat als ik kijk naar Alnitak dan zit de collimatie niet helemaal juist doch aan de rechterkant zit het dan wel goed
Ofwel had je toen last van tilt misschien ?

grts
Sieg

Ik had geen last van tilt en de collimatie was perfect voor die opname, je hebt enigszins gelijk, de rechterkant verschilt met de linkerkant van de ster Alnitak, dat zie ik ook bij de andere opnamen van die tijd, Meer naar het centrum toe zijn de verschillen nihil, meer dan links zijn de verschillen precies andersom, nog een opname van NGC 6974, of wel PTW na bewerkt met nieuwere software, de opname dateert van 12 augustus 2016, gemaakt met de BS 250 mm op F 2,8 en de STT 8300 M. Ik hoop dat jullie de opname mooi vinden. Afgelopen nacht was een drama, alsmaar wolken die bleven hangen, ook na 02.00 wolken en ik had de zaak in de serre klaar staan om op te zetten. Het wou niet vlotten, ik ga deze week diverse kijkers inpakken in kisten zodat ze gevrijwaard blijven van vocht en ongedierte. Dit resterende jaar wordt niet veel meer, ik sluit het archief en volgend jaar ga ik verder. Ik ben die voorspellingen meer dan zat. Er zijn andere leuke dingen om te doen. Bedankt voor het kijken.
Untitled1236 PTW Simeis 172 BS 250 F 2,8 STT 8300 M H Alpha 7 Nm TC 237 900 seconds G 11 12-08...jpg

Prachtige opnames Hans. Wie weet komt er nog een paar avonden om eens te genieten. Een goede hobby vriend appte me pas met de woorden; ik snak gewoon naar een heldere avond maar Nederland hee.

Laatst bewerkt:
Helaas, het was helder in de avond van 17 november, maar door dat alles kletsnat buiten was van het vocht en de veel gevallen regen was er geen houden aan. Ik kon met moeite de ster Kochab in de poolzoeker van de G 11 zien, telkens besloeg de achterkant van de poolzoeker. Ik heb enkele opnamen gemaakt maar er zijn opnamen die het tonen er van niet wenselijk zijn, te veel vocht in de atmosfeer, nabij het zenith was de beste keus, maar ik heb die objecten al vaker laten zien dit jaar. Ik vind dat vervelend om deze opnieuw te posten, bovendien is het resultaat maar matig en om commentaar te vermijden plaats ik ze liever niet. Er is een enkele opname die nog redelijk is. dat was NGC 1499, opgenomen met de FSQ 106 mm F 5 met de SBIG ST 4000 XCM en het L eNhance filter van 6 Nm. De belichtingstijd was 12 minuten. Na 22.00 werd het zicht zo slecht dat opnemen niet meer mogelijk was, je kon de sterren aan de horizon niet eens meer zien, alles was vochtig en mistig. De kabels van mijn set up waren kletsnat, ook de G 11. Ik heb meteen de zaak afgebroken om schade te voorkomen die vocht kan aanrichten. Ik heb binnen een paar uur de zaak laten opdrogen met de verwarming in de serre en wel voluit. Op die manier droogde de zaak vrij snel op. Ik heb daarna de kabels getest en ook de G 11, alles werkte naar behoren. De dessicant van de camera heb ik daarna direct vervangen omdat die verzadigd was van het vocht, dat was op de laatste opname van M 33 te zien. Om dit gemis goed te maken plaats ik een herbewerkte opname van M 33 genomen door de BS 250 met het Hutech Idas LPV 4 filter op F 2,8. M 33 oogt blauw, dit komt door het filter, maar de opname is beduidend beter dan de opnamen van 17 november, dat was een drama van de eerste orde. Bedankt voor het kijken. Is er iemand van jullie die toevallig heldere en droge nachten verkoopt? Als dat zo is, is de prijs ook al is hij hoog, de moeite waard! ( geintje )
Untitled1685 NGC 1499 FSQ 106 mm F 5 STT 8300 M Optolong L eNhance 2  TC 237  G 11  17-11-2023.jpg

Moi Rigel 4,

Helaas, de heldere, droge nachten zijn kats uitverkocht. Ik had laatst nog een restje heldere nachten, maar die hadden te lang in de kelder gestaan en waren dus kletsnat. Ik heb m'n spul ook buiten gehad en moet de data (toevallig ook de California Nevel) nog verwerken, maar ik ben weinig hoopvol over het resultaat in alle mist.

Het is op het moment weer even helder maar helaas duurt het maar kort, er komt opnieuw bewolking en regen opzetten. Gezien de laatste 2 opnamen zijn deze aangeslagen, mijn dank voor de reacties. Houthans: ik hoop dat jou opname geslaagd is, het was voor mij een hele toer om NGC 1499 goed te krijgen. Enigszins was de opname nog redelijk en ook van NGC 281, die post ik ook even. Het is geen denderende opname maar het object stond bijna in het zenit en daar was het zicht best gunstig. Bedankt voor het kijken.
Untitled1286 NGC 281 FSQ 106 mm F 5 ST 4000 XCM Optolong L eNhance 2  TC 237  G 11  17-11-2023.jpg

En dan heb ik IC 1396 en NGC 6819 opnieuw bewerkt. Bij IC 1396 zijn de sterren niet correct weer gegeven omdat de BS 250 weer eens kuren had met de afstelling, maar de opname oogt aardig. Bedankt voor het kijken.
Untitled1333 NGC 6819 BS 250 F 4 ST 4000 XCM RCC CLS 4 TC 237 G 11 07-05-2018.jpg

Terug
Bovenaan Onderaan