AutoStakkert 3 vraag

In afwachting van beter weer ben ik begonnen te oefenen met AutoStakkert en ik liep al meteen vast. Mijn testset bestaat uit 5 jpg-frames die ik afgelopen september van Mars heb gemaakt (zie voorbeeld foto 1 hieronder). Mars staat staat in deze frames op verschillende posities. Via PIPP deze omgezet in AVI. Geopend in AS en analyse uitgevoerd. So far so good. Vervolgens met de optie Place AP grid op het eerste frame 78 alignment points grootte 24 aangemaakt. Daarna optie Stack uitgevoerd. Het resultaat was een tif-bestand dat mij niet vrolijk stemde (zie screenshot foto 2 hieronder). De afbeeldingen van Mars zijn niet gestapeld, maar staan elk nog op dezelfde positie als op de ingevoerde frames. Bovendien zijn de afbeeldingen nog maar heel zwak belicht. Kan AS zulke input niet aan of doe ik iets fout, en zo ja wat? Voor ervaren gebruikers van Autostakkert kan het toch niet al te moeilijk zijn om mij op het juiste spoor te zetten. Graag jullie reactie.

Marsinputframe.JPG ASoutput.jpg

Laatst bewerkt:

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom (donateur)
Heb je in PiPP alle instellingen goed staan?
In theorie centreert PiPP en daarna inderdaad AS3 in. Als de uitkomst na analyse in AS3 goed is (grotendeels boven de streep) zou 24 poi goed moeten werken. 🤔

Neo

Donateur
PiPP centreert alleen als je de juiste instellingen daarvoor aanvinkt.

Dus zoek de tab "Processing Options" en vink bij Frame Stabilisation Mode "Object/Planetary" aan.
Enable Object Detection: aanvinken. Check met de knop "Test Detect Threshold".
Center Object in each frame: aanvinken.
Enabe Cropping kan je ook nog aanvinken zodat je geen overbodige zwartruimte in de avi stopt.
Speel hier wat mee tot je een avi krijgt waarin Mars netjes in het midden blijft staan.

Verder, 78 align points voor een bolletje met weinig details dat zelf nauwelijks 110 pixels in diameter is, is veel te veel, maar je bent natuurlijk vrij om in te stellen wat je maar wilt.

De stack kan je in Registax stoppen om de kleurfout te corrigeren met RGB align.
Succes!

Laatst bewerkt:
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Het probleem bleek inderdaad te zitten in de juiste instellingen voor PiPP. Ik heb de instructies van Neo opgevolgd en het resultaat (zie bijgaande afbeelding) was boven verwachting, gelet ook op de magere input bestaande uit een paar foto's gemaakt zonder telescoop onder niet ideale omstandigheden :).

AS3 geeft twee zo te zien identieke outputfiles met extensie .tif, waarvan Ă©Ă©n het achtervoegsel _conv heeft. Maakt het nog uit welke van de twee ik gebruik voor verdere bewerking?

Tenslotte kan ik nog vermelden dat ik eerder een video van de volle maan met PiPP heb geconverteerd tot AVI zonder al die opties die Neo noemt aan te vinken, en dat gaf in AS wel meteen een goed resultaat. Kennelijk maakt het nogal wat uit of je een video of losse frames als input gebruikt.

Ik ga nu verder met Registax. Is dat programma voor Maan en planeten voldoende voor nabewerking, of adviseren jullie ook nog andere software, b.v. GIMP of Photoshop?

ASoutput.jpg

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom (donateur)
In de basis moet Registax bij stap 3 voldoende zijn als de opname van voldoende niveau is.

Proberen in Gimp of PS kan altijd om te kijken of er toch nog meer uit de halen is.

De _conv is de door as3 verscherpte versie, als je “sharpen” heb aangevinkt. Zou ik niet doen. Meestal kun je met registax of andere programma’s betere resultaten halen.

Nu Jupiter en Saturnus aan de nachtelijke hemel zijn verschenen, kan ik weer verder werken aan mijn post-processing vaardigheden. Ik heb inmiddels de Nikon P1000 aangeschaft als opvolger van mijn P900. Eerstgenoemde camera heeft een lichtsterkere lens en - belangrijk voor planeten - een 'manual video mode'.

De planeten doen er ruim 35 seconden over om van links naar rechts door het beeld te lopen. Bij een belichtingstijd van 1/25 seconde levert Ă©Ă©n video dus een kleine duizend frames op. De beste 20-30 % van die frames heb ik gestackt in Autostakkert (voorafgegaan door conversie van mp4 naar avi in PIPP)

Voor de nabewerking gebruik ik GIMP: verscherpen in het filters-menu en afwerking in het kleurenmenu (kleurbalans en helderheid/contrast). Registax heb ik nog maar even gelaten voor wat het was. Ik weet niet precies wat ik met die 'layers' aan moet. Is dat iets uit de Photoshop-wereld?

Wellicht ten overvoede: onderstaande foto's zijn gemaakt op 23 juli rond een uur of twee 's nachts, met alleen een camera op statief plus afstandsbediening. Wel onder redelijke atmosferische omstandigheden, maar in de stad met de nodige lichtvervuiling. De rode (roodbruine) vlek op Jupiter en de Cassinischeiding (zij het vaag) in de ringen van Saturnus zijn erop te zien.

Bijlagen

• Jupiter230721_conva.jpg
    Jupiter230721_conva.jpg
    20,4 KB · Weergaven: 19
  • Saturnus230721_a11.jpg
    Saturnus230721_a11.jpg
    15,4 KB · Weergaven: 19

iefke123

Pallas
kijk dit zijn toch al leuke plaatjes geworden. geeft mij ook weer zin om nog eens een poging te doen voor onze planeetjes. dat zijn ook de dingen die meestal laat zien als vrienden vragen of ze door de telescoop mogen kijken.
leuk jeff ga zo door!

tschrama

Stofdeeltje
Gisteten heb ik ook geprobeerd Saturnus en Jupiter voor het eerst te fotograferen, maar nog niet zo goed gelukt als deze. Mooi hoor!

Neo

Donateur
Erg goed geslaagd zo met een camera vanaf een vast statief. Mooi om te zien wat je daarmee kan bereiken.
De Nikon P1000 heeft een enorme optische zoom, heb je die maximaal ingezet voor deze opnames?

Bovenaan Onderaan