automatiseren middels raspberry pi

wvreeven

Donateur
Eens dat stand alone beter is. Als de netwerkverbinding even hapert blijft Ekos gewoon doorgaan en in server/client mode niet. Plus het downloaden van de opnames gaat erg traag over wifi. Met ethernet beter maar dan nog kan het langzaam gaan als de sensor VEEL pixels heeft.

kawanda

Sedna
Kan je ook een link geven naar wat voor mini pc je gebruikt?

Een toppertje. Ik heb de Win10 eraf geknikkerd (nadat ik eerst NINA had geprobeerd) en ik heb er Mint op gezet met een Kstars/Ekos installatie. De procedure kan je hier vinden: https://indilib.org/forum/ekos/611-installing-kstars-in-mint-17-1.html
Dan ook nog RealVNC activeren. Hiervoor even op de website van realVNC een gratis account aanmaken en activeren. RealVNC installeren en dan de license op de minipc activeren zoat je vanop afstand kan aanloggen.
Wel kan ik aanraden om een dummy HDMI te kopen omdat je dan alle resoluties via RealVNC kan gebruiken. Je krijgt dan hardware acceleratie op de remote connectie.

Ter info heb ik ook een TPlink archer C7 met open-wrt die ik gebruik als netwerk access. Die kan via UTP of via Wifi ergens op aanloggen (op camping of GSM hotspot) zodat de Kstars/Ekos perfect zijn klok kan update'n en je via de RealVNC portal de minipc kan benaderen.
Mijn dauwlinten zijn ook 12V (zonder powercontroller).

Alles is 12V dus 1 enkele powerbank of een 220V-12V camping convertor en je bent operationeel. ;)

MichelB

Michel
Ik zag laatste een review op YT waarin ook een aantal "PCs" voorbij kwamen met een wel zeer kleine formfactor en ook met meer power. Zie hier.

kawanda

Sedna
Dank voor de tip @MichelB! Het ziet er naar uit dat je er ook Linux op kunt draaien.
Linux zal zeker geen probleem zijn, maar ik heb wel een probleem met de 3C/3Q. Beiden zijn gevoed door een USB-C voeding ipv een klassieke 12V voeding. Je zal dus een extra omvormer nodig hebben. Dat is voor mij steeds een afknapper geweest met de PI4.
Daarom heb ik ook gekozen voor een minipc met echte 12V aansluiting. Dat zorgt voor een omvormer minder en minder kabels.

wvreeven

Donateur
Linux zal zeker geen probleem zijn, maar ik heb wel een probleem met de 3C/3Q. Beiden zijn gevoed door een USB-C voeding ipv een klassieke 12V voeding. Je zal dus een extra omvormer nodig hebben. Dat is voor mij steeds een afknapper geweest met de PI4.
Daarom heb ik ook gekozen voor een minipc met echte 12V aansluiting. Dat zorgt voor een omvormer minder en minder kabels.
Ja die USB-C voeding is inderdaad niet handig. Ik heb nu deze omvormer en die werkt echt geweldig goed.

OscarKeet

Donateur
Eerlijk gezegd heb ik meer gedoe om een Intel Nuc (12V-19V) op 12V te laten draaien. Ik heb ooit een DC Hub van Deepsky dad aangeschaft. 50 euro en daar zitten 2 3A 5V usb aansluitingen op, naast een aantal 12V aansluitingen.

Die voed ik met een 10A 12V adapter en daar voed ik al mijn apparatuur en mijn RPI4 mee. Gaat al tijden prima.

OscarKeet

Donateur
Ik probeerder onlangs mij usb dew heater stroom van mijn PI4 te geven maar kon hem niet op max draaien
Dat zou ik ook echt niet doen. De rpi kan maar zeer beperkt stroom leveren via USB. Als je stroom wil leveren via USB, dan zou ik dat altijd met een adapter of een powered USB hub doen. Ook neemt een dew heater volgens mij best veel vermogen.

Renaat

Sedna
ik probeerde gewoon zo min mogelijk kabels :D maar nu zit hij idd gewoon in een stekkerblok... zou graag eens een manier vinden om die Rpi aan de scope te bevestigen , nu hangt die met velcro aan de tripod...

Bovenaan Onderaan