@Houthans
Ben je ondertussen al bezig met Nina, of heb je je configuratie nog en wil je die nog niet weggooien? Ik meen gelezen te hebben dat je Stellarmate hebt?
Bij mij lag de instabiliteit/crashen aan de netwerkverbinding. Ook vond hij de afwezigheid van internet niet grappig en verzon zelf de tijd, waardoor er nog veel meer mis ging. Maar van wat ik op internet lees, heeft een Stellarmate RP al een realtimeclock ingebouwd, dus dat laatste zou dat jouw probleem niet moeten zijn.
Sinds ik een netwerkkabel gebruik voor mijn RP naar de router toe (in de achtertuin) met 1 Gb/s snelheid, is hij super stabiel geworden. Met wifi op mijn laptop kom ik er dan bij, heb ook een vast ip adres ingesteld op de Raspberri Pi voor deze vaste verbinding, dus benader hem nooit via het wifi adres.
Ik denk dat het spul heel gevoelig is voor verbindingsdipjes (kabels of netwerk). Via wifi werkte het bij mij gewoon niet. Ook niet met een wifi extender praktisch naast mijn RP. Ik ben daarna rigoreus geweest met mijn oplossing en heb een goede draadverbinding aangelegd. (Grondkabel lag er toch al.)
Nog een mogelijkheid die ik me kan bedenken is dat er misschien een draadbreuk in een van je kabels richting je apparatuur zit? Is je stroomtoevoer naar het apparaatje stabiel? En heeft Stellarmate geen update van de software?
Als je het nog een kans wilt geven met je configuratie kun je je probleem wellicht ook bij Stellarmate neerleggen. Ze hebben ook een aardig uitgebreide knowledgebase.
Platesolving ging bij mij ook mis eerst, maar achteraf gezien simpel opgelost door een andere solver te selecteren. Ook wat kleine instellingen, maar volgens mij maakte de solver het verschil. De libraries juiste libraries had ik al gedownload. Hier een filmpje waar ik wat aan heb gehad:
Misschien is mijn post wel volledig overbodig, maar hopelijk heb je er toch nog wat aan. Ik wilde mijn spullen ook opgeven, maar ben blij dat ik toch nog even heb doorgezet ondanks berichten over andere oplossingen die mogelijk beter zouden kunnen werken. Het werkt voor mij echt perfect zo. Succes!