automatiseren middels raspberry pi

essy

Stofdeeltje
Hij stond niet op remote, maar op local, default internal solver ofzoiets. Maar de gedownloade libs hoorden toch echt bij local astrometry (stond erboven) dus dat vond ik vreemd. Het is heel fijn dat het is gelukt!

Houthans

Donateur
Ok, ik overweeg nu heeel serieus te stoppen met Ekos/indi en de hele Rataplan. Ik heb er ooit voor gekozen omdat je een Pentax DSLR kunt aansturen vanuit Ekos, maar dat lukt inmiddels niet meer. Nu de derde nacht zitten klooien met een eindeloos opnieuw opstartende Ekos, een eqmod driver die er voortdurend mee kapt en dan weer begint en plate solving die gewoonweg niets doet. Zelfs het loggen ten behoeve van een hulpvraag lukt me niet. Als hier een Ekos goeroe is die me kan helpen, dan graag, maar zoals het nu gaat, stap ik over naar iets dat het wel doet en minder raadselachtig is voor een simpele sterveling zoals ik. Ik zal morgen nog wel een poging wagen op het indilib forum, maar ik ben er nu tamelijk kotsbeu van. Sorry voor het ventileren van mijn frustratie, maar dit is een moment waarop ik me afvraag waarom dit niet gewoon werkt en in plaats daarvan de stabiliteit heeft van een zwaar transuraan element.

wvreeven

Donateur
Ik voel je frustratie. Ik heb ook talloze nachten verloren omdat Ekos/INDI niet werkte. En soms werkt het wel en soms niet. Om moedeloos van te worden. Onlangs heb ik het na dik 1,5 jaar weer een kans gegeven en de eerste pogingen gingen niet verkeerd. Maar als het niet lukt dan lukt het niet.

Heb je een mini-pc of een oude laptop? Dan zou je eens NINA op Windows kunnen proberen. Daar hoor ik een hoop goede verhalen over. Maar je moet wel alles zelf installeren en er zijn met ASCOM veel componenten. Succes!

AtM

Prutser
Het punt met Indi/Kstars etc is dat de implementatie gedreven is door wat de techniek kan en niet door wat een gebruiker wil bereiken. Dat betekent eindeloze pagina's met instellingen, en dat je als gebruiker van al die instellingen moet weten wat het effect is.
Inderdaad: een nogal steile learning curve... maar als je die hebt ondergaan werkt het m.i. wel goed.

Houthans

Donateur
Ik geloof best dat het in theorie een mooi systeem is, maar ik zou bijvoorbeeld niet weten welke instelling ik anders moet hebben om te voorkomen dat het elke minuut crasht en opnieuw opstart. Hoeveel filmpjes ik ook gezien heb en hoeveel instructies ik heb gelezen. Bovendien zou ik dan verwachten dat het in de eerste plaats niet werkt in plaats van wel werken voor een minuut en dan crashen, maar misschien begrijp ik onvoldoende van hoe computers werken. Hoe dan ook, ik ga eens kijken naar NINA, want ik heb nog wel een laptop liggen hier. Mocht het indilib forum iets opleveren dan meld ik dat hier wel. Nu eerst de boel klaar maken om hopelijk nog wat van de gedeeltelijke zonsverduistering mee te pakken.

Houthans

Donateur
Ha Renaat,

Dat is super en ik hoor wel van meer mensen dat het mooi werkt, maar het probleem is dat ik werkelijk geen idee heb wat ik anders moet doen om het hier stabiel aan de praat te krijgen. Dat is wel een algemener ding met mij en computers: ik heb geen zicht op hetgeen ik fout doe en welk gevolg dat heeft in de computer. Met mijn trekker van 1964 en de oude kitcar die ik zelf onderhoud kan ik zien wat er mis is en wat ik eraan kan doen. Idem met een elektriciteitsnet en zelfs met het slijpen van optiek, maar hier heb ik gewoon geen idee op welk knopje ik moet drukken. Ik hoop dat ze me op het indi forum verder kunnen helpen, of iemand hier?

essy

Stofdeeltje
@Houthans
Ben je ondertussen al bezig met Nina, of heb je je configuratie nog en wil je die nog niet weggooien? Ik meen gelezen te hebben dat je Stellarmate hebt?

Bij mij lag de instabiliteit/crashen aan de netwerkverbinding. Ook vond hij de afwezigheid van internet niet grappig en verzon zelf de tijd, waardoor er nog veel meer mis ging. Maar van wat ik op internet lees, heeft een Stellarmate RP al een realtimeclock ingebouwd, dus dat laatste zou dat jouw probleem niet moeten zijn.

Sinds ik een netwerkkabel gebruik voor mijn RP naar de router toe (in de achtertuin) met 1 Gb/s snelheid, is hij super stabiel geworden. Met wifi op mijn laptop kom ik er dan bij, heb ook een vast ip adres ingesteld op de Raspberri Pi voor deze vaste verbinding, dus benader hem nooit via het wifi adres.
Ik denk dat het spul heel gevoelig is voor verbindingsdipjes (kabels of netwerk). Via wifi werkte het bij mij gewoon niet. Ook niet met een wifi extender praktisch naast mijn RP. Ik ben daarna rigoreus geweest met mijn oplossing en heb een goede draadverbinding aangelegd. (Grondkabel lag er toch al.)

Nog een mogelijkheid die ik me kan bedenken is dat er misschien een draadbreuk in een van je kabels richting je apparatuur zit? Is je stroomtoevoer naar het apparaatje stabiel? En heeft Stellarmate geen update van de software?

Als je het nog een kans wilt geven met je configuratie kun je je probleem wellicht ook bij Stellarmate neerleggen. Ze hebben ook een aardig uitgebreide knowledgebase.

Platesolving ging bij mij ook mis eerst, maar achteraf gezien simpel opgelost door een andere solver te selecteren. Ook wat kleine instellingen, maar volgens mij maakte de solver het verschil. De libraries juiste libraries had ik al gedownload. Hier een filmpje waar ik wat aan heb gehad:

Misschien is mijn post wel volledig overbodig, maar hopelijk heb je er toch nog wat aan. Ik wilde mijn spullen ook opgeven, maar ben blij dat ik toch nog even heb doorgezet ondanks berichten over andere oplossingen die mogelijk beter zouden kunnen werken. Het werkt voor mij echt perfect zo. Succes!

wvreeven

Donateur
Heel goede punten van de klok en de netwerkverbinding. Ik gebruik al mijn raspberry pi's (inclusief ASIAir) altijd met een netwerkkabel. Ik geef de RPi een vast IP adres zodat ik hem zowel thuis als in het veld altijd op hetzelfde adres kan bereiken. De netwerkadapter van mijn iPad heeft namelijk ook een vast IP adres in dezelfde range.

AtM

Prutser
Je kunt ook een GPS koppelen, als je in het veld staat. Deze levert tijd en locatie aan indi en dan hoef je niets meer in te stellen als er geen internet voorhanden is. Het meest stabiele is sowieso als je stand-alone kunt werken, i.e. niet van enig netwerk afhankelijk bent.

MichelB

Michel
Een GPS signaal geven aan een RPI is kinderlijk eenvoudig, gewoon een USB GPS module van Ali en je kunt aan de slag.

Houthans

Donateur
Goedenavond allemaal,

Nee, ik heb mijn Pi nog niet in de sloot gekieperd en ben op dit moment nog aan het uitzoeken. Vooralsnog lijkt het inderdaad beter te werken met een LAN-kabel (wat bij mij dan wel weer de vraag oproept waarom je dan een wifi functionaliteit inbouwt, maar goed....) Ondanks alle stabiliteit vertikt íe het nu om EQMOD te vinden, dus kan ik de montering niet bedienen (de volgcamera start wel op). Anyway, ik geef het nog een nachtje of wat want ik vind de gedachte van de laptop naast de montering (of in de kas; het dichtsbijzijnde gebouw) ook niet echt aantrekkelijk. In ieder geval heel veel dank voor het meedenken; het geeft de burger moed.

wvreeven

Donateur
@Houthans kun je overdag een nieuw profiel aanmaken met alleen de eqmod erin? Ziet Ekos de montering dan wel? Zo ja dan stapje voor stapje de rest van de apparatuur toevoegen en zien of en, zo ja, waar het mis gaat.

kawanda

Sedna
Ik ben zelf al jaren gebruiker van kstars/Ekos en ben fan maar niet van de pi4. Dat ding crashed, is onbetrouwbaar en heeft slechte wifi. Ik gebruik nu een minipc met daarop kstars/ekos met realvnc. Vanuit mijn zetel kan ik alles bedienen. Laatste poging was een pi4 met ssd disk. Werkte tot alles buiten stond. Ik verdenk de zwakke wifi en power.

Heb recentelijk Sharpcap gedumpd wegens de goede polar alignment in Ekos tegenwoordig en mijn experiment met NINA is bij mij gestopt met de miserie van windows met zijn drivers. Alles is nu 12V gevoed incl minipc en dat is zalig.

Elk systeem heeft zijn voordelen en nadelen. Dat is net het leuke aan deze hobby. Er zijn veel wegen naar hetzelfde doel.

wvreeven

Donateur
@kawanda Ik heb iha slechte ervaringen met wifi voor astrofotografie. Met RPi, met ASIAir en mini-pc. Een netwerkkabel heeft dat allemaal voor me opgelost.

kawanda

Sedna
@wvreeven UTP kan het misschien het probleem met een pi4 oplossen maar een minipc fanless op 12V met ssd, kan je tegenwoordig voor 150 eur kopen. Dat is duurder dan pi4 maar niet als ik alle extra's reken zoals 3 echte usb3 poorten (pi4 deelt zijn usb3 met wifi), de ssd en de 12v. Ik heb een wifi netwerk in mijn tuin en met de minipc geen enkel probleem gehad. Ook de plate solving is een plezier.

20221009_115142(1).jpg

Svego

Donateur
@wvreeven UTP kan het misschien het probleem met een pi4 oplossen maar een minipc fanless op 12V met ssd, kan je tegenwoordig voor 150 eur kopen. Dat is duurder dan pi4 maar niet als ik alle extra's reken zoals 3 echte usb3 poorten (pi4 deelt zijn usb3 met wifi), de ssd en de 12v. Ik heb een wifi netwerk in mijn tuin en met de minipc geen enkel probleem gehad. Ook de plate solving is een plezier.

Bekijk bijlage 1489518
Kan je ook een link geven naar wat voor mini pc je gebruikt?

OscarKeet

Donateur
Uiteraard moet je een systeem zoeken dat goed bij je past. Ik ben zelf enorm fan van Astroberry. Dit is gratis en werkt erg goed. Ook hier is het weer Kstars/Ekos, maar dan goed geïntegreerd in een systeem. Je kunt ook de Raspberry Pi als server laten draaien en dan met EKOS op je laptop de boel aan laten sturen. De Raspberry Pi kan het ook zelfstandig en dat heeft mijn voorkeur.

Bovenaan Onderaan