Auto Guiding met een LXD 75

Na de vorige topics al het 1 en ander besproken te hebben.
Wil ik graag gaan autoguiden met mijn LXD Meade 75 mount.

Nu lees ik dat ik daar verschillende kabels voor kan krijgen maar waar ik beginnen moet weet ik niet ....

Ik had begrepen dat het word aangesloten op de handcontroller naar de pc toe maar ik weet niet echt welke kabel ik moet hebben.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee ?

Alvast vriendelijk bedankt 😊

Sieg

Quaoar
Wat ben je van plan te gebruiken om te guiden ? Off axis of een extra guidescope als piggyback ?
Welke camera ga je ervoor gebruiken ?
Ben je zinnes om via de laptop te werken met bvb PHD2 of ben je van plan om rechtstreeks vanaf de guidecamera in de montering te gaan ?

grts
Sieg

@Sieg pff heb ik zoveel mogelijkheden ? 😊.
Ik zal het liefst Guiding willen doen met phd2 zodat ik kan ditheren.
De volgcamera zal een zwo 120-MC zijn.

Sieg

Quaoar
Gewoon een usb B naar usb A kabel van je guidecamera naar je laptop
En nog eens eens usb kabel van je montering naar je laptop
Ofwel werk je met een usb hub waar je beide insteekt en trek je maar één kabel naar de laptop

grts
Sieg

Laatst bewerkt:
@Sieg dus ik moet een aansluiting hebben van mijn handcontroller naar mijn pc via usb ? En ik moet via usb naar mijn mount met de camera ?

Weet jij dan ook hoe die kabels heten ? Ik heb R232 voorbij zien komen meade 505, ST4 😝. Zoveel wegen....

Beste manier is om de guidescope en de handcontroller allebei via usb aan te sluiten. Dus vergeet “ST4”.

a) Je hebt een kabel nodig die aan de ene kant verbonden is met de onderkant van de 497 handcontroller en aan de andere kant met een usb poort op je laptop. Door het installeren van het “ASCOM” software platform met de juiste set “ASCOM drivers” voor je montering, kun je vanaf de laptop de montering aansturen. Zowevoor Goto vanuit bijv. Stellarium, als met guidepulses vanuit bijv. PhD2.
Voor de kabel:

Hier moet nog een rs232 naar USB adapter bij, want de output kant is een seriële stekker.

Voor ASCOM: https://ascom-standards.org/
Zie Downloads/mounts voor drivers nadat je het platform hebt geïnstalleerd.

b) Iedere guidecamera komt met een kabel naar usb. En normaliter ook met ASCOM drivers. Op die manier kan PhD2 ook met de camera praten.

Verwacht geen al te beste guiding met een lxd75. Deze monteringen zijn typisch wel oud aan het worden. Hou de telescoop bescheiden in omvang en gewicht.

kawanda

Quaoar
Indien handige harry, dan kan je de kabel ook zelf bouwen. Meer informatie kan je hier vinden. Met een kabel van een telefoonhoorn en een seriële kabel kan het ook.

Ik vraag me af hoever de piek van de achtergrond in Bortle 6-7 naar rechts schuift bij 300s bij F/5, zelfs met een CLS filter.
De vraag die je je mag stellen is of guiding een betere oplossing is dan meerdere subs bij kortere integratietijd schieten.
In ieder geval voor een standaard DSLR.

Als je narrowband gaat schieten, wordt het een totaal ander verhaal natuurlijk.

Overigens is het ook leuk om guiding te leren, dus daarom wil ik je ook niet ontmoedigen! Ik heb het zelf een tijdje gedaan, maar merkte dat het weinig winst opleverde vanuit mijn omgeving. Nu ik voor het eerst met een Ha filter ben gaan schieten, komen de guiding kriebels wel weer terug!

Wat betreft die LXD75 mounts; ik heb er 2 gehad. Een goede, een matige - die ik bewust goedkoop kocht voor visueel werk.
Wat me is bijgebleven is dat de afstelschroeven voor de hoogte van de poolas slijten over de tijd. Als ze te ruim worden, dan is goede afstelling lastig.
De mijne hadden allebei vrij veel "backlash" vooral in declinatie. Dat kan voor guiden lastig zijn.
De periodieke fout was ook aanzienlijk, zodat langere integratie ZONDER guiden (> ~90s) ook niet makkelijk was.
Dat zou nog een reden kunnen zijn om te guiden; om die fout er uit te halen. En dithering natuurlijk.

Hoe dan ook; 300s op een LXD75 bij 750mm is toch wel een behoorlijke prestatie.

Laatst bewerkt:
@Sterren kijken in de stad jij bedoeld dan die afstelschroeven van waarmee je, je latitude instelt ?

Moet zeggen dat bij die van mij ook een vleugelschroef is afgebroken tijdens het losdraaien van de poten.

Zal inderdaad een berg oefenen worden en wie weet niet eens haalbaar.
Mjah ik ben 30 sec subs gewend.
Voornamelijk wil ik Guiding voor dithering gebruiken.

Bovenaan Onderaan