Astrofotografie. Mijn brandpunt zit in mijn LXD75 als ik een oculair gebruik

Bronkie

Maan
Dag iedereen;

Gisteren ben ik voor het eerst bezig geweest met Astrofotografie. Ik heb een T-ring voor mijn D70s gekocht. Ik had al een camera adapter (vaste maat!) waarin een 12,5mm of 15mm oculair geplaatst kan worden, met aan de bovenzijde een schroefkoppeling om deze aan mijn camera te koppelen. Dit past allemaal goed, maar het volgende is het probleem.

Als ik probeer scherp te stellen, moet ik de oculairhouder zo ver naar binnen draaien dat ik het liefst deze zo ongeveer in de buis zelf zou willen draaien om het plaatje scherp te krijgen. Dit kan natuurlijk niet, dus het blijkt dat mijn camera adapter, met de oculair erin, een brandpunt heeft dat te ver in de telescoopbuis zit. Ik ben dus eigenlijk "bijziend" om het een naam te geven.

Nu heb ik de camera adapter eraf gehaald, de oculair verwijderd, een zo kort mogelijke koppeling naar de Moonlite gemaakt, en ja hoor, nu krijg ik hem wel scherp, maar is mijn vergroting erg klein, en ik wil juist meer kunnen inzoomen :(. Heet dit nu primaire projectie, en als ik een oculair gebruik, oculairprojectie?

Ik begrijp hierdoor het nut van de cameraconverter niet precies, mijn brandpunt ligt immers atijd zo ver weg, dat ik het beeld nooit scherp krijg, wat ik ook doe.

Ik had gelezen dat een barlow het brandpunt positief kan verleggen in het regelgebied, maar helaas past mijn 2x barlow niet in de 1,25 inch vatting, dus heb ik alleen nog een 5x Televue om deze test te gaan doen.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik het beste te werk gaan, als ik bijvoorbeeld Jupiter zou willen fotograferen en dan wat groter dan een stipje? Ik heb ook nog een Baader Coma corrector tot mijn beschikking maar dit is meer voor nevels te fotograferen toch?

Sorry voor mijn misschien domme vragen, maar ik ben denk ik echt een beginneling, maar wel heel erg geïnteresseerd in deze mooie hobby!

Laatst bewerkt door een moderator:

TomB

Donateur
Voor nevels gebruik je geen oculair. Je fotografeert in het primaire brandpunt. De comacorrector is om de kwaliteit van het beeld te verbeteren. Het kan ook tevens een focal reducer zijn. Dat maakt volgen eenvoudiger, de telescoop lichtsterker, het beeldveld groter.
Als je doel is om planeten te fotograferen moet je oculairprojectie of een barlow gebruiken om de vergroting juist op te voeren.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Oculairprojectie lukt toch wel altijd als je met een oculair gewoon scherpstelt, want dat is hetzelfde als oculairprojectie naar een camera die oneindig ver staat. Je moet het oculair juist verder dan dat stellen om het geprojecteerd brandvlak weer dichter te krijgen. Maar misschien kun je de oculairhouder net niet ver genoeg uitdraaien?

"Primaire projectie" is geen correcte term, want je projecteert daar net niets. Dat heet "in het primair brandpunt".

http://www.televue.com/engine/TV3_Page.asp?return=Advice&id=85

voor wat meer informatie over alle methodes.

Bovenaan Onderaan