• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Astrofotografie met een Swarovski telescoop?

Één van mijn andere hobby’s naast astronomie is vogels kijken. Daarvoor heb ik een Swarovski 80mm telescoop (ATM 80 HD) en overweeg ik nu ook een TLS APO 30mm te kopen. Dat is een tussenstuk tussen de telescoop en een camera (heb thuis een Nikon D3100 liggen). Zie bijvoorbeeld:
. Zou ik deze set-up ook voor (basic) astrofotografie kunnen gebruiken? Het tracken van een object gaat dan uiteraard niet, maar de kwaliteit van de telescoop is wel goed. Hoor graag of dit mogelijk is of dat iemand hier bijvoorbeeld ervaring mee heeft? Misschien nog wel goed om te vermelden dat de grootste vergroting 60x is, dus dat planetenfotografie lastig gaat worden. Alvast bedankt!

Joepie

Venus
Zonder montering kun je er eigenlijk alleen de maan en de zon met een zonnefilter mee fotograferen vanwege de lange brandpuntsafstand.

svdwal

Sander - Moderator
Kan je het oculair en het zenitprisma verwijderen, of is dat een integraal onderdeel van het systeem? Het zal wel werken (digiscoping) maar je kan allerlei effecten introduceren die op astrofoto's opvallen, en op Aardse foto's niet. Je hebt de spullen al, dus gewoon proberen.

Qua montering, als het gewicht laag genoeg is kan je misschien al met een star tracker als montering aan de slag. Anders een EQ3 of EQ5- achtige.

Bovenaan Onderaan