Astrobuddy gezocht

srdejong

Stofdeeltje
Ik vroeg mij af of er iemand is met enige ervaring op het gebied van astrofotografie die het leuk vind om samen opnames te maken. Ikzelf heb wel een eerste set aangeschaft en mezelf geprobeerd te scholen op het gebied van astrofotografie, maar ben zeker een beginner. Ik heb behoefte aan iemand die mij zou willen helpen om die eerste stappen te zetten. Denk dan aan best practices voor de diverse handelingen en gewoon leren omgaan met alle apparatuur/programmatuur. En vooral het delen van fun en enthousiasme in astrofotografie!

Ik woon in Zaltbommel (net boven Den Bosch) en heb vervoer, een uurtje rijden is wat mij betreft geen probleem.
Qua apparatuur ben ik een beetje verkeerd begonnen met een 6 inch Celestron AstroFi. Dat ben ik nu stap voor stap aan het veranderen naar een meer serieuze setup. Heb inmiddels een goede equatoriale mount, goede camera, volgtelescoop + camera en zelfs een PrimaLuceLab Eagle erbij. Vooralsnog nog steeds op de "oude" 6 inch tube, die wordt op termijn vervangen.

Ik hoop dat iemand zich aangesproken voelt!

Met vriendelijke groet,
Sander de Jong.
Sander_2021_01.gif

• Leuk
Waarderingen: hdf

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom (donateur)
Hoi Sander,

Welke setup heb je nu en wat (welke stappen) zou je graag verder willen ontwikkelen?

In feite zijn er 5 grote stappen:

Apparatuur opbouwen en klaarzetten
Uitlijnen (polar alignment en/of staraligment)
Objecten vinden en volgen
Opnames maken
Nabewerking (stacken en bewerken)

Waar zou je hulp bij willen hebben en wat lukt bijvoorbeeld (nog) niet en wat wel?

🙂

srdejong

Stofdeeltje
Hoi Michiel, dank voor je reactie ;-)

Ik ben begonnen met een "verkeerde" setup; een Alt/Az Astro Fi 6 van Celestron. Vervolgens het besluit genomen om alles te vervangen, alleen de Tube (6 inch SCT) is daar momenteel nog van over. Mijn huidige setup is:
- 6 inch SCT van Celestron (wordt nog vervangen)
- Mount: iOptron GEM45 Equatorial (incl. iPolar)
- Camera: ASI183MC Pro
- f/6.3 reducer/corrector
- Guide scope (ASI mini)
- Guide scope camera: ASI290mm
- PrimaLuceLab Eagle 4S

Apparatuur opbouwen en klaarzetten lukt me goed, polar alignment lijkt ook goed te gaan maar zodra ik begin aan het objecten vinden en volgen blijkt dus dat het niet goed werkt. Voor nu zou ik die basis eerst goed willen hebben.

Beste Sander,

Ik wil best een beetje helpen, woon alleen net te ver denk ik (Leiden). Stuur anders een berichtje.

Wat bedoel je precies met “als ik objecten moet vinden en volgen, dan blijkt het niet te werken”?

Wat bedoel je met het ? Hoe doe je dat dan, objecten vinden en volgen?

Als je denkt dat de setup en alignment in orde zijn, dan zou volgen niet zo’n probleem moeten zijn. Handmatig objecten vinden is een kwestie van de sterrenhemel leren kennen en starhoppen met een goed afgestelde zoeker. Platesolven is een heel ander verhaal.

Antwoorden via het forum vereisen nog iets meer details over wat er precies misgaat.

EDIT: doe je ook een star align met de montering?

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
Beste Sander,

Op Sterrenwacht Halley in Heesch is volgens mij nog altijd een actieve club hobbyisten onder wie astrofotografen actief. Dat geldt o.a. ook voor Sterrenwacht Rijswijk waar ik al jaren donateur en medewerker ben, maar dat ligt te ver uit de route. In het gezelschap van meerdere mede-hobbyisten ontwikkelt men zich het snelst, is mijn ervaring.

• Leuk
Waarderingen: hdf

thex

Black hole
@vincent .. .en zet na handmatige poolalignment de montering in een voor de montering bekende fysieke stand (reset laatste instelling, montering in slaapstand plaatsen en dan weer aanzetten, vervolgens 1 tot 3 star alignment).

srdejong

Stofdeeltje
Beste Sander,

Op Sterrenwacht Halley in Heesch is volgens mij nog altijd een actieve club hobbyisten onder wie astrofotografen actief. Dat geldt o.a. ook voor Sterrenwacht Rijswijk waar ik al jaren donateur en medewerker ben, maar dat ligt te ver uit de route. In het gezelschap van meerdere mede-hobbyisten ontwikkelt men zich het snelst, is mijn ervaring.
Nog geen uur nadat ik deze post gestart had kwam men van sterrenwacht Halley in de lucht en werd ik direct uitgenodigd om langs te komen. Ik heb mezelf dus ook direct aangemeld als lid! Ten eerste geweldig om daar mensen te treffen die een soortgelijke interesse hebben, ik hoop in de loop der tijd ook deel te kunnen nemen aan waarnemingsavonden/nachten en dan gebruik te kunnen maken van de inzichten van de wat meer ervaren leden.

srdejong

Stofdeeltje
Beste Sander,

Ik wil best een beetje helpen, woon alleen net te ver denk ik (Leiden). Stuur anders een berichtje.

Wat bedoel je precies met “als ik objecten moet vinden en volgen, dan blijkt het niet te werken”?

Wat bedoel je met het ? Hoe doe je dat dan, objecten vinden en volgen?

Als je denkt dat de setup en alignment in orde zijn, dan zou volgen niet zo’n probleem moeten zijn. Handmatig objecten vinden is een kwestie van de sterrenhemel leren kennen en starhoppen met een goed afgestelde zoeker. Platesolven is een heel ander verhaal.

Antwoorden via het forum vereisen nog iets meer details over wat er precies misgaat.

EDIT: doe je ook een star align met de montering?
Klopt, Leiden is niet naast de deur vanuit mijn positie gezien;-)

Ter verduidelijking: Ik doe inderdaad een star align met de iPolar in mijn montering.
Ik verwacht dan dat wanneer ik in mijn app een object kies (DSO, planeet, whatever) dat mijn telescoop vrij exact ernaartoe gaat (goto), maar er blijkt iedere keer weer een te grote afwijking te zijn. Ik doe dus duidelijk iets niet goed, en dat is iets wat je volgens mij alleen kan achterhalen als je fysiek erbij bent en kan constateren of de handelingen juist zijn of niet. Er zijn zoveel momenten die invloed hebben op het eindresultaat... Het volgende deel wordt dan het volgen.

wvreeven

Moderator
Ter verduidelijking: Ik doe inderdaad een star align met de iPolar in mijn montering.
Een iPolar gebruik je om een pooluitlijning te doen. Daarna moet je nog een steruitlijning doen via de handcontroller. Pas dan zullen de objecten die je op zoekt meteen in beeld verschijnen.

srdejong

Stofdeeltje
Een iPolar gebruik je om een pooluitlijning te doen. Daarna moet je nog een steruitlijning doen via de handcontroller. Pas dan zullen de objecten die je op zoekt meteen in beeld verschijnen.
Lol, dat heb ik er inderdaad niet bij gezegd. Daarna ga ik (uitputtend bijna) platsesolven, soms wel tot 10 sterren ipv 3. Zowel via de handcontroller als via de computer. Dan blijkt dat het maar deels accuraat werkt. Soms is alles in Noord redelijk te vinden, maar zuid is dan echt een behoorlijke discrepantie. Dat lijkt mij dan weer te duiden op een incorrecte polar alignment of een mount die niet correct staat, maar beide is echt (ja, zelfs met gebruik van waterpas en kompas, staand op beton) wel goed opgezet.

Ik ga dit als eerste weer doen met een ervaren iemand die mee wil kijken in de hoop dat ie een zin uitbrengt als "oh, prutser, maar dat doe je zo:" of zoiets ;-) Wellicht met vrijwilligers/astrofotografen tijdens een kijkavond van Sterrenwacht Halley. Ik zal er zeker nog op terug komen ;-)

wvreeven

Moderator
Zowel via de handcontroller als via de computer.
De GEM45 kun je zonder handcontroller aan je computer koppelen. Dan kun je alles via de computer doen. Je hoeft dan helemaal geen steruitlijning te doen want plate solven op de computer zorgt er dan voor dat de objecten in beeld komen. Je kunt dan beter niet óók de handcontroller gebruiken om de montering te richten omdat dan de software op de computer in de war raakt.

Als je zónder computer objecten zoekt dan dien je de pookluitlijning zo nauwkeurig mogelijk te doen via de iPolar (dat is dan het enige waar je een computer voor nodig hebt). Daarna een 3-steruitlijning en dat is voldoende. De objecten zouden dan echt in het beeldveld moeten staan als je een lage vergroting gebruikt. Als dat niet het geval is is OF de pooluitlijning niet goed genoeg OF heb je de verkeerde datum, tijd en/of locatie ingevoerd in de hand controller.

Heeft je GEM45 ook een GPS module?

srdejong

Stofdeeltje
De GEM45 kun je zonder handcontroller aan je computer koppelen. Dan kun je alles via de computer doen. Je hoeft dan helemaal geen steruitlijning te doen want plate solven op de computer zorgt er dan voor dat de objecten in beeld komen. Je kunt dan beter niet óók de handcontroller gebruiken om de montering te richten omdat dan de software op de computer in de war raakt.

Als je zónder computer objecten zoekt dan dien je de pookluitlijning zo nauwkeurig mogelijk te doen via de iPolar (dat is dan het enige waar je een computer voor nodig hebt). Daarna een 3-steruitlijning en dat is voldoende. De objecten zouden dan echt in het beeldveld moeten staan als je een lage vergroting gebruikt. Als dat niet het geval is is OF de pooluitlijning niet goed genoeg OF heb je de verkeerde datum, tijd en/of locatie ingevoerd in de hand controller.

Heeft je GEM45 ook een GPS module?
Gelukkig zit er inderdaad ook een GPS module bij, dat maakt het een stuk makkelijker. En ik wil inderdaad alles zónder handcontroller doen, daarom heb ik de PrimaLuceLab Eagle aangeschaft (Intel NUC on steroids). Maar als dat niet lukt dan terug naar de HC om te kijken of dat dan wel lukt, en dat was dus helaas ook niet het geval ;-)

Ik zal in ieder geval een update geven na de volgende poging en dan ook wat exacter vertellen welke handelingen ik geplaagd heb en wat de resultaten waren.

Ik gebruik geen Ipolar, maar op mijn Ioptron skyguider pro is me opgevallen dat de positie die de Hand Controller aangeeft, niet klopt met de positie volgens de Iphone app die ik gebruik. Dit heb ik online vaker gelezen. Misschien zit er in de software voor de iPolar nog een verschil.

Welke positie precies? Die van Polaris? Of toch een andere? En welke app gebruik je op je iPhone?
De positie van Polaris idd. En ik gebruik Polar Scope Align Pro (alleen op Iphone).

Met de positie uit de app heb ik al meerdere keren uitgelijnd en met succes meerdere minuten belicht.
Het verschil met de HC is aanzienlijk.

Het is overigens een bekend issue met sommige iPolar HCs. Voor zover ik weet is er nog geen software update voor, maar ik kan me vergissen.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom (donateur)
Hoi Michiel, dank voor je reactie ;-)

Ik ben begonnen met een "verkeerde" setup; een Alt/Az Astro Fi 6 van Celestron. Vervolgens het besluit genomen om alles te vervangen, alleen de Tube (6 inch SCT) is daar momenteel nog van over. Mijn huidige setup is:
- 6 inch SCT van Celestron (wordt nog vervangen)
- Mount: iOptron GEM45 Equatorial (incl. iPolar)
- Camera: ASI183MC Pro
- f/6.3 reducer/corrector
- Guide scope (ASI mini)
- Guide scope camera: ASI290mm
- PrimaLuceLab Eagle 4S

Apparatuur opbouwen en klaarzetten lukt me goed, polar alignment lijkt ook goed te gaan maar zodra ik begin aan het objecten vinden en volgen blijkt dus dat het niet goed werkt. Voor nu zou ik die basis eerst goed willen hebben.

Nou, volgens mij gaat de hulp wel goedkomen👍😉

Zelf werk ik met de Asiair Pro die voor mij het leven zoveel makkelijker heeft gemaakt wat betreft polar aligment (de AAP doet dit a.d.h.v. platesolven) en de rest gaat ook allemaal zo goed als automatisch.

alex606

Quaoar
Ik zou ook graag beginnen met astrofotografie. Ik probeer wat kennis te vergaren op forums en Youtube en ik zie het wel zitten om hiermee verder te gaan. Maar ik ben dus ook alleen en heb iemand nodig om op locatie te gaan. Uiteraard zal ik me dan een eq mount, telescoop (alhoewel ik al een Sony 200-600 heb), eventueel een astrocamera (een A6400 heb ik al en eventueel laten ombouwen tot astrocamera) en al het nodige aanschaffen. Ik ben van Maasmechelen België en een 2-tal uur rijden is geen probleem. Rocherath en Sourbrodt ben ik al geweest maar ik sta open voor elke locatie.

Asbakras

Vesta
Ik proef bijna wat frustratie Sander maar ook de wil om verder te komen, mooi om te lezen! Ik heb zelf een GEM28 met Ipolar en krijg het niet voor elkaar om dit proces goed af te ronden. Ik heb inmiddels contact met Ioptron maar daar komt tot op heden nog niet echt veel informatie los. Lukt het je om een goede polar alignment uit te voeren?

Bovenaan Onderaan