ASI294MC Pro koelt niet meer goed

schoenmaker

Didymos
Op Facebook zag ik een post van iemand met een ASI294MC Pro die niet meer de juiste temperatuur aangaf. Gevolg, de camera koeler draait overuren... Ik heb wel eens gehoord van camera's waarvan de sensor het begaf, dus ik braaf posten dat dit mogelijk een reden kan zijn.

Afgelopen nacht. Mijn ASI294MC Pro. Staat altijd ingesteld op -10C. Het viel me op dat op een gegeven moment mijn ASIAIR Plus een icoontje zo nu en dan liet zien die ik nog niet kende. Toegegeven, ik heb net een nieuwe beta geinstalleerd, dus in eerste instantie dacht ik dat het daar mee te maken had.

De ASIAIR meldt dat ie te weinig stroom krijgt "undervoltage".

Later blijkt waarom. De koeler van de camera is op 100% aan het blazen... Dat doet ie anders nooit. En met een omgevingstemperatuur van onder de 10 graden celcius moet het bereiken van -10C toch niet heel moeilijk zijn. Dezelfde camera heeft op een warme zomernacht ook probleemloos naar die temperatuur gekoeld.

Is mijn sensor dan (ook) stuk? Ik denk het niet. Er is iets anders aan de hand. In grafiek uitgezet is te zien dat zo rond 22.00 uur de koeler het niet langer voor elkaar kreeg de sensor op -10C te houden.
1647718346453.png

Ganymedes heeft mij wat instructies opgestuurd om uit te testen. Lukt dat niet, dan zal deze camera op reis moeten...

schoenmaker

Didymos
Vanavond de camera binnenshuis aan de laptop gehangen. Alles werkt prima. Zelfs tot -10C, in de bijna 30 graden warmere woonkamer, kunnen koelen.

Eerst tot 0:1647727694339.png

Daarna tot -10:1647727708938.png

En vervolgens weer met de ASIAIR1647727762423.png

Ook geen problemo...

Waar het dan wel fout ging afgelopen nacht is me nu nog een raadsel. Te laat in bed gekomen en een drukke dag achter de rug. Morgen dus maar eens verder prutsen.

TomB

Donateur
Ik heb vandaag ongeveer hetzelfde gedrag gekregen met mijn ASI533. 100% cooler power en temperatuur kwam niet lager dan +3C terwijl ik naar -10C wilde.

Even later merkte ik ook dat mijn Live view in Sharpcap niet meer ververst werd. Alle software proberen uit te zetten, maar Sharpcap herkende zelfs mijn camera niet meer. Nog verder herstart, inclusief alles stroomvrij en laptop herstart, in twee stappen. Ik weet niet meer precies wat ik in welke volgorde heb gedaan, maar uiteindelijk werkte het weer als een zonnetje. meest waarschijnlijk was toch een software probleem in de ASI driver of in Sharpcap.

hugo52

Aarde
Het is vast iets met je spanning, voelt het voedingsapparaat heet aan, dan wordt het vermogen mogelijk ergens anders gebruikt, zoals ik ooit een warmtelint met kortsluiting had.
Het je nog gekeken of de Led op de camera aan was?
Hugo

schoenmaker

Didymos
Mijn probleem is denk ik veroorzaakt door een defecte splitter kabel. Ik gebruikte namelijk de 12V output op mijn Dec plate van mijn CEM40 voor het voeden van zowel de ASIAIR als de ASI294MC Pro. Ik heb al eens eerder gedacht dat er iets met de kabel was. Ik heb de kabel nu niet meer in gebruik en de problemen zijn weg. šŸ¤ž

schoenmaker

Didymos
Zojuist buiten de laptop op de camera aangesloten (terwijl deze nog aan de telescoop zit) en het is eenzelfde beeld. De ASIAIR kan dus in ieder geval uitgesloten worden.

1648279460702.png

Benieuwd of bij demontage van de camera het opeens wel weer werkt, zoals in post #3

hugo52

Aarde
En als je andere software gebruikt zoals Sharpcap?
Let wel op als er iets mis gaat met de USB verbinding dan is het het beste om alles helemaal spanningsvrij te maken.
Ik heb meerdere keren hiermee problemen gehad, zelfs met een ander apparaat die op een andere USB zat.
Hugo

Functioneerd het ventilatortje in de camera wel goed. Realiseer je dat je begint met een bepaalde hoeveelheid warmte (het vermogen van de toegevoerde energie = stroom x spanning) in de camera te stoppen. Het ventilatortje moet die warmte eerst kunnen afvoeren want pas als die afvoer groter is als de toevoer kan dat de temperatuur van de sensor omlaag gaan. Als die afvoer van warmte om welke reden dan ook hapert zal het hele proces tot gevolg hebben dat de tempertuur van de camera gaat stijgen in plaats van zakken want bedenk dat menig soldeerboutje minder energie toegevoerd krijgt dan deze camera.

Laatst bewerkt:

schoenmaker

Didymos
De camera is, zoals ik in mijn YouTube video laat zien, niet onderhevig aan een defecte ventilator. Ook is de beta van de ASIAIR niet een boosdoener omdat het probleem zich ook voordoet met een heel andere aansturing.

Een sensor wordt normaal gesproken niet veel warmer dan een 40 a 50 graden. Meest voor de hand liggende oorzaak is van electronische aard. Ofwel de temperatuur sensor, ofwel een kortsluiting op het moederbordje zelf.

Solar Manta

Donateur
Mijn ervaring met slecht werkende peltierkoelers:
Als een peltierkoeler na een tijdje niet meer goed koelt, zou het kunnen dat er vocht aan de koude sensorkant begint te verzamelen.
Dat effect verdwijnt weer als het spul een tijdje uitstaat: alle vocht verdampt weer door de warmte die door het peltierelement trekt vanaf de warme zijde. Na inschakelen begint de ellende weer van voren af aan.

Bovenaan Onderaan