Asahi Pentax 8 x 40 PCF

Beste medekijkers,

Als nieuw lid van deze zeer informatieve en mooie site heb ik de volgende vraag.
Op astronomisch terrein ben ik een beginner en nog groen achter de oren., ondanks mijn leeftijd van 68 jaar.
Maar om toch ontdekkingen in ons mooie heelal te doen heb je toch echt wel een verrekijker nodig :)
Na een zoektocht van vele uurtjes en het zien van uiteenlopende verrekijkers in kwaliteit en prijsklassen heb ik besloten om in eerste instantie te gaan voor een goedkope kijker om alvast te oefenen.
Op Marktplaats daarom voor 75 euro de volgende verrekijker gekocht.
Asahi Pentax, 8 x 40/8.2 PCF met modelnummer 54709 en made in Japan.
De kijker is in prima conditie en alleen1 lensdop ontbreekt.
Hou me aanbevolen waar ik een passende lensdop kan kopen.
Vandaag voor het eerst getest en dat beviel me wel.
Mijn vraag is of ik hier een verstandige koop aan heb gedaan of is dit weer een verrekijker van 13 in een dozijn.
Alvast mijn dank!

Bijlagen

• pentax 3.jpg
    pentax 3.jpg
    63,6 KB · Weergaven: 8
  • pentax 2.jpg
    pentax 2.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 8
  • pentax 1.jpg
    pentax 1.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 8

John Baars

Moderator
Als de kijker niet scheel kijkt en binnenin niet mistig is, lekkere sterpuntjes geeft en alles werkt, is het in orde. Good old "Made in Japan." Het bundeltje licht wat eruit komt, komt qua diameter ongeveer overeen met de oogpupil in het donker bij mensen van onze leeftijd. Dat zit dus wel snor. Als hij jou bevalt, dan is het goed en was het een verstandige koop.

Ik heb diverse tweedehands kijkers van 13 in een dozijn. De meeste moesten worden opgeknapt. Complete lensdoppenset hebben vele niet meer.
Sommigen zouden er geen cent voor geven. Ik vind ze heerlijk en dat is het enige dat telt.

(Haha, grappige gewoonte van ons mensen die lensdoppen. Als we de kijker gebruiken en de kans op beschadigingen het grootst is, halen we ze eraf. Bergen we de kijker op en de kans op beschadigen is het kleinst, doen we ze juist erop... :giggle: )

Veel plezier ermee!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rudy

Rudy

Donateur
Als deze bevalt, dan is het inderdaad een goede koop. Denk dat je niet mag verwachten dat het beeld helemaal scherp is tot aan de rand, de beeldhoek van meer dan 8 graden is best ruim. Ik lees dat latere modellen van 8x40 gemaakt door Pentax een nauwere beeldhoek hebben (beetje wat meer in het algemeen het geval lijkt, de beeldhoek van nieuwere kijkers is wel vaker wat aan de krappe kant). Het lijkt me in elk geval een hele aardige kijker.

Bovenaan Onderaan