April 2007 : Saturnus

Status
Niet open voor verdere reacties.

skywatcher

Donateur
Deze maand is uitstekend geschikt om Saturnus te spotten.
Plaats hieronder je foto's of tekeningen die je van deze planeet gemaakt hebt.

Vertel er ook bij hoe je de foto of tekening gemaakt hebt en waardoor je gekeken hebt. :list

Let op: foto's of tekeningen moeten in april 2007 gemaakt zijn!!

Svp GEEN lange discussies over details! Dat kun je elders in het forum doen!

Succes :goedgedaan

Het is geen wedstrijd wie de mooiste foto maakt, laat je niet ontmoedigen als je andere foto's mooier vindt..
Meedoen is belangrijker dan winnen! (er valt ook niks te winnen :wink: )

Saturnus 01-04-2007

Saturnus 01-04-2007

Niet het meest geslaagd maar wel lekker scherp ;)

Bynostar 130-900 Newton, 25 mm oculair, FujiFilm S5500 camera,10x zoom.
1/8 belichting, f 2.8, ISO 200, RAW (11 maal stack)

Mijn bescheiden bijdrage.
Na het feestje met planetoide 2006VV2 wilde ik de kijker opruimen, maar besloot om toch nog snel een foto te klikken van Saturnus. Speciaal voor dit topic.
Dat klikken gaat simpel: het Casio 4 megapixel pocketcameraatje met de hand achter het oculair houden, net zo lang op en neer bewegen tot je beeld heb en dan gauw klikken. Zo dicht mogelijk op het oculair, maar NIET tegen de oculairlens stoten!

Bij lage vergroting verscheen een schattig klein saturnusje op het schermpje met zelfs een paar maantjes er omheen. Voor de grap stelde ik de camera in op 1 seconde belichten. Die zal wel heel erg bewogen worden....
Maar nee: het resultaat valt wat dat betreft ontzettend mee.
In eerste instantie zie je vier Maantjes nabij Saturnus: VLNR
Dione, Tethys, Titan en Rhea. Geheel rechts de ster SAO 98561 van magnitude 6,3.

Maar bij goed kijken zie je linksboven ook een zwak, bewogen sterretje.
De sterrenatlas laat op die plek geen sterren zien.
Verduveld: volgens de ephemeris Generator is het Japetus!

LEUK!
5 maantjes met 1 klikje van 1 seconde uit het losse handje.

Bij deze, "mijn" saturnus.

LXD 75 montering met 6" newton.
ToUcam pro III.
Filmpje van 90 sec. +/- 900 frames.
Geen fiters.
Barlow meade 5000 series 5x.
Registax 4.
Photoshop.

Opname gemaakt omstreeks 22:15 uur 01-04-2007.

Hier is dan mijn schattige bijdrage!
saturnus_309.jpg

ToUcam III
Barlow 2x
102mm refractor
Gemaakt met de echte UV/IR filter, ben er super trots op wat een verschil met de vorige.

Mijn beste saturnus tot nu toe! op dat *#($*@#($ irritante ccd stofje na dan.
Toucam pro 800 frames C11 met 2x barlow, gain stond erg hoog. Seeing was matig tot slecht.

Helder + bijna geen wind = weer veel te laat naar bed :)
Maar de moeite waard ... waarschijnlijk haast geen seeing ofzo want heb nu voor het eerst Saturnus echt heel mooi kunnen bekijken door Meade 5000 Series 5,5 mm en Shorty Plus 2x Barlow ... echt zo mooi :D
Uiteraard ook eea aan fotowerk, zie beneden. Helaas geen goede volgmotor, heb ik maar opgegeven. Maar met andere montering en motor zal het nog iets beter kunnen vermoed ik ;)

Welterusten
Menno

Ah, dus zo heet dat ding met die ringen.. "Haarlem"
Moet ik onthouden :D

erg knap gedaan trouwens, zeker uit zo weinig frames, en met die telescoop (ik heb dezelfde)

En dit is ook mijn beste Saturnus yeeha wolkenband op de foto !. Denk dat het scheidend vermogen niet goed genoeg is voor de scheiding. Volgende week ga ik het proberen op F24.

Hier even snel mijn foto van Saturnus.

Ik moet hem nog even na bewerken.

Celestron C8
2 x barlow toucam 6 april

Grt san

Mijn bijdrage.

Gisteravond (5-4-2007) gemaakt, rond tien uur 's avonds.

Apparatuur:
Vixen 90mm F/14.4 achromaat
ToUCam-Pro
Filters: Baader contrast booster en IR/UV blocker
2x Barlow
Bewerkt in Registax. Stack van ca. 1000 beeldjes

Saturnus herbewerkt

Saturnus herbewerkt

Zelfde shoot als eerdere posting ... maar RAW's nu wat anders/beter nabewerkt. Voor de rest hetzelfde. Processing zeker wel belangrijk dus :)

Menno

MIjn allereerste echte foto van Saturnus!!!!

MIjn allereerste echte foto van Saturnus!!!!

:wow
Ben helemaal door het dolle heen!!
Voor het eerst saturnus echt gezien met ringen door een telescoop en een foto gemaakt!! :D
Weet niet eens precies wat voor een kijker het is. Hij is van mijn schoonouders die hem gebruiken om vogels te spotten. Vergroot 60 keer en de foto heb ik met trillende hand ( van de kou en vreugde ) gemaakt met mijn Sony DSC-S85.

Damn wat is dit gaaf!!
Was al een uur aan het zoeken en was gefrustreerd omdat ik hem niet kon vinden...
Toen de telescoop maar even op tafel gezet( in mijn zwaar overbelichtte tuin)en verdomd ik zag hem!!

Groetjes,
Marion.
enneh.. die telescoop zal er wel komen...

Ja, je eerste keert vergeet je nooit. Best goed gelukt overigens voor een foto zo uit de hand. Je kunt met zo'n spottingscope ook best waarnemen zo te zien, voordeel lijkt me dat het beeld niet op z'n kop en gespiegeld staat zoals in de meeste telescopen het geval is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan