antieke telescoop

Loekie

Atoom
Hallo mijn naam is Loekie
ik ben helemaal nieuw , nu heb ik een telescoop van 1875/ 1900
de lenzen zijn nog goed.
geen merk bekend door snee van de lens 50 mm
lengte 940 mm
mijn vraag is nu ,is zoiets nog bruikbaar om mee te beginnen
vtiendelijkr groet

sdn

Io
Hallo mijn naam is Loekie
ik ben helemaal nieuw , nu heb ik een telescoop van 1875/ 1900
de lenzen zijn nog goed.
geen merk bekend door snee van de lens 50 mm
lengte 940 mm
mijn vraag is nu ,is zoiets nog bruikbaar om mee te beginnen
vtiendelijkr groet
Als je er beeld door krijgt, is ie bruikbaar! Zoiets is natuurlijk niet te vergelijken met moderne kijkers. Je kan ongetwijfeld voor een klein bedrag een bruikbaardere moderne telescoop kopen met meer opening, betere compatibiliteit met moderne oculairen, etc. Maar het gevoel van door een historisch stuk erfgoed te kijken, heb je dan natuurlijk niet. Zou er zuinig op zijn...

wvreeven

Moderator
Eens met @sdn ofwel zuinig op zijn! Maar richt hem eens overdag op objecten in de verte zoals bomen en gebouwen. Krijg je dan een beeld dat je goed genoeg vindt? Zo ja, dan kun je hem misschien ook wel voor de sterrenhemel gebruiken. En ik ben ook wel benieuwd naar een foto van de kijker!

jan bonte

Pluto
Beste Loeki, ik hoop dat je er ook nog verschillende occulairs bij hebt? wat vermoedelijk van de maat 24,5mm zal zijn. ik zelf heb ook nog zo'n ouwwetje dat is mijn mizar 10cm die ik nog het meeste gebruik.en daar heb ik een 5mm 10 mm 18mm en een 40 mm occulair bijwaar ik heel zuinig op ben.je kunt bij o.a robtics en ganimedes deze occulairs nog wel kopen.anders moet je op de tweedehandsmarkt kijken. mvr gr jan bonte deventer

Rudy

Donateur
Vermoedelijk heeft Loekie, naast een antieke telescoop, ook een oude camera. Dan duurt het even dat de foto's binnen zijn van de ontwikkelcentrale...

Bovenaan Onderaan