Animatie van AR3038 (22-6-2022)

Neo

Donateur
Vandaag zijn er weer wat opnames gemaakt bij verschillende instellingen van het etalon. De mod is nog steeds niet zoals die hoort te zijn maar je kan er toch al leuke animaties mee maken dus zal ik dat zeker niet laten... ;-)

Hieronder een timelapse animatie van AR3038, in negatief grijstinten.
Totale opnameduur was 25 minuten waarin 62 avi's zijn verzameld. Starttijd 10:55 lokale tijd.

Het toont een erg actief gebied waarin de magneetvelden prachtig in de knoop zitten. Er is wat te herkennen van running penumbral waves, vooral aan de grotere zonnevlek. De bosjes fibrils zijn stevig verankerd terwijl daartussendoor alles continue flink in beweging is.

Voor de flatfield (houder) is er een kleine verbetering aangebracht. Twee laagjes cling film op elkaar kleeft meteen samen tot één laag wat niet de bedoeling was. De twee lagen huishoudfolie zijn nu van elkaar gescheiden door een rubberen O-ring. Het ziet er strak uit en werkt beter dan de dubbele gekleefde laag.
Een testje met een laagje transparant plastic van een A4 insteekmapje bleek vooral veel licht weg te nemen, geen succes dus.

Bedankt voor het kijken weer...

AR3038 inverted animation

Skywatcher 150 mm f/5 met PST parts en ASI290MM camera.

Extrafocaal

Donateur
Schitterend! Geweldig mooi contrast. Opvallend hoe tussen alle dynamiek de (witte, geïnverteerde) 'aan/afvoerputjes' zelf tamelijk onbeweeglijk lijken.

ReneW

Mars
...... De mod is nog steeds niet zoals die hoort te zijn ......

nou, dat zou je aan deze prachtige beelden niet zeggen ;-)
Erg mooi gedaan, perfect uitgelijnd en er valt enorm veel te bekijken.

Dit lijkt weer aan te tonen dat de lokale seeing bij jou erg goed is.
Hoe het beeld op niveau blijft over de gehele duur van 25 minuten, ongelooflijk.
Dezelfde tijd ben ik ook bezig geweest en de seeing was vreselijk. Mijn beste video van dezelfde groep laat als still ternauwernood of niet de details zien van jouw animatie.

Gisteren heb ik ook mijn flatfield houder uitgeprobeerd :) twee laagjes cling folie die bij mij direct al tot een heldere laag samensmolten. Met een donker filament of een AR in beeld was al snel duidelijk dat het onvoldoende werkte.
Als de O-ring niet al te dik is zul je het folie behoorlijk strak moeten spannen lijkt me.
Ik ga jouw voorbeeld volgen en twee laagjes op enige afstand fabriceren.

Neo

Donateur
Thnx allemaal! Moet zeggen dat het resultaat me erg positief verrast heeft. Van het live beeld zou ik dit niet verwacht hebben hoewel bij het scherpstellen op 300% bij vlagen erg veel details zichtbaar waren. AS!3 weet de goede frames er blijkbaar feilloos uit te destilleren.

Zo nu en dan liet de transparantie een steekje vallen en het is nog wat werk geweest om de helderheidsverschillen glad te strijken, je ziet nog wat
sporen daarvan in de animatie.
...... De mod is nog steeds niet zoals die hoort te zijn ......
De afstand van achterzijde etalon naar focuspunt bedraagt nu nog 170 mm, dat moet naar 200 toe. Het impliceert dat de lichtbundel door het etalon ook - nog - niet optimaal is. Vandaag heb ik nog wat metingen gedaan waaruit af te leiden is wat er nog aan afstanden/adapters nodig is.

De 2 laagjes folie met de O-ring was makkelijk te doen. Je kan het spul makkelijk nog eens loshalen en plaatselijk strak trekken. De O-ring kwam hier vandaan. Donkere filamenten mijd ik trouwens nog steeds bij een flatfield...

ReneW

Mars
Wat is er nu (op 170 mm of straks op 200 mm) anders dan wat je voorheen had?
Een tijd geleden (vóór je langere stop) had je alles 'optimaal' en was het plug and play.

Dank voor de link.
Ik zal ook nooit een contrastrijk gebied in beeld nemen voor een flat maar deed het nu om te testen.
Als het die test doorstaat dan weet je zeker dat ook kleine onopvallende donkere of felle spots niet stiekem tot de flat doordringen.

Neo

Donateur
De focuserpositie is anders, ik wist niet meer op welke positie de hoofdfocuser stond bij de vorige mod.

De Ha-setup is erg 'elastisch'. Waar ik de camera ook plaats achter het etalon, door de hoofdfocuser te verplaatsen valt altijd weer ergens scherp beeld te vinden maar de bundel door het etalon is maar bij één instelling optimaal.

Vanmorgen heb ik een vijftal focuserposities ingesteld en daarbij gekeken hoever achter het etalon het zonnebeeld scherp op een stuk papier wordt afgebeeld. Op de x-as zie je de focuserposities, afgelezen op de drawtube, en op de y-as lees je af hoe ver achter het etalon de zon scherp wordt afgebeeld op het papier. Voor het PST-etalon hoort dat 200 mm te zijn, dan is automatisch ook de bundel door het etalon vrijwel zoals die hoort te zijn. Nu zat ik nog op 31 mm focuserpositie en 170 mm brandpuntafstand achter het etalon. Met de focuser straks naar 23 mm weet ik nu dat de camera op 200 mm achter het etalon in focus komt en de bundel door het etalon OK is.

tuning.jpg

Als het die test doorstaat dan weet je zeker dat ook kleine onopvallende donkere of felle spots niet stiekem tot de flat doordringen.
Ik weet wel zeker van niet. Bij opnames van de zonnerand en overbelichting komen er soms toch weer andere artefacten in beeld die niets te maken hebben met sensorstofjes of de bekende gradient die van het etalon afkomstig is. Maar voor de meeste surface opnamen werkt deze flat zonder meer goed genoeg.

ReneW

Mars
Helemaal duidelijk Theo. Je was je instelling dus kwijt en waar je nu mee bezig bent is om weer terug te komen naar die 200 mm en daarmee in feite terug naar wat je had. Zou mooi zijn als die extra 30 mm ook nog wat extra kwaliteit (contrast) t.o.v. wat je nu hebt gaat opleveren!

Nou, laat ik het dan omdraaien. Als je het filament in het live beeld terugziet (dat zie je goed als de scope wat heen en weer wordt bewogen) dan weet je zeker dat er onvoldoende wordt uitgesmeerd. Zie je het niet, dan is dat nog geen garantie dat je een perfecte flat gaat krijgen. In mijn geval zag je het filament terug en dan is het niet goed genoeg.

Zo kan ik nog steeds niet verklaren dat het mij nog nooit is gelukt Newtonringen met een flatfield weg te krijgen. Ik zou graag horen als dat iemand anders wel lukt.
Een Newtonring wordt op de sensor evengoed afgebeeld door verschillen in helderheid zoals een donkere vlek veroorzaakt door een stofje. Die laatste verdwijnt, de ringen meestal niet.
Ben benieuwd of de-focusseren voor de flat wellicht net iets anders werkt dan cling folie waar de focus hetzelfde blijft. Met de-focusseren verander je toch iets in het optische pad (bij de Canon telelens worden zelfs lenselementen t.o.v. elkaar bewogen, de totaallengte frontlens naar camera blijft gelijk) waardoor de Newtonringen op de flat misschien niet 100% matchen met de in-focus situatie. Komt nog bij dat het oog erg gevoelig is voor herhalende patronen. Wat ik ga doen is een testje met bewust Newtonringen in beeld brengen en dan de twee methodes (de-focusseren en cling folie) voor de flat uitproberen. Zou mooi zijn als de cling folie de Newtonringen wel weghaalt :)

Neo

Donateur
Met de optimale afstanden wordt in ieder geval de best mogelijke werking van het etalon & BF bereikt. ;-)
Bart hintte daar laatst ook al op toen de opzet van de mod even ter sprake kwam.

Newtonringen met flats kalibreren blijft toch tricky. In afzonderlijke beelden zal je prima resultaten halen maar in animaties zie je de geringste sporen ervan onverbiddelijk terug. Mijn voorkeur gaat uit naar het voorkomen ervan met de bekende opties: camera tilt, polarisatiefilter of zo'n wedge prismpje.

Voorheen nam ik flats ook met de defocusseren methode, voorbij oneindig.
Ik kan beide methoden t.z.t. nog eens onderling vergelijken.

bart1805

Donateur
Prachtig weer, en heel knap de kennelijk wat mindere aspecten weten te verstoppen. Dat inverteren is zo gek nog niet. (-;
Prachtig ook hoe je de ene sliert plasma over de andere ziet schuiven.
Mijn truc bij de PST mod was om het zwarte kastje gewoon achter de kijker te hangen en het juiste punt voor de hoofdfocuser te vinden. Die ging daarna "op slot" en zocht daarna het focuspunt met adapters / tweede focuser. Die tweede focuser hielp enorm, maar adapters werkte ook.

jo dahlmans

Ganymedes
Wat een scherpe opname is dat weer, ik heb de kijker de gehele dag buiten staan, en kijk dan geregeld naar de seeing, de gehele dag matig, gisteren.

skyfan

over de datum
Prachtig, wat een details! Net een uur lang naar deze groep en de enorme protuberans ernaast in 1 beeld zitten kijken bij heel aardige seeing, nog heel scherp bij 170 a 200x. Of je in een gloeiende hoogoven zit te kijken, die kleur van het quarkfilter maakt het nog mooier. Maar zoveel details als op jouw foto haal ik nu ook weer niet. In wit licht zit die groep trouwens vol met slierten hele kleine vlekjes.

Neo

Donateur
Visueel H-alpha doe ik eigenlijk nooit met zo'n mod maar ik kan me voorstellen dat je op den duur de kleur niet echt meer opmerkt als je zo lang aan één stuk waarneemt. Een gloeiende oven zal er wel dichtbij komen, een inferno.

Scherp gezien Bart, inverteren geeft een opname vaak net een wat frissere indruk dan de naturel afwerking. ;-)

Bovenaan Onderaan