• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Andromeda M31 met 20 minuten belichting Bortle 3/4

pptw

Stofdeeltje
Hallo allemaal,

Eergisteren was het eindelijk de tijd om de scope weer eens tevoorschijn te halen. Ik heb mijn eerste apo sinds maart, maar door weer, drukte, en zomertijd (woonachtig in noord denemarken), slechts 1 project gehad. En dat project was geen groot succes. De weinige uren buiten was deels pech, deels eigen schuld.

Nu gisteren eindelijk de tijd gevonden. Ik had vanaf opstarten totdat het wolkenpak langskwam dik anderhalf uur de tijd, waarvan een groot deel verloren ging aan gekloot met de remote die niet juist werkte. Kortom; slechts 20 minuten belichting kunnen geven aan Andromeda. Gelukkig ben ik woonachtig in rural area, waar ik naar schatting hoge Bortle 3/lage Bortle 4 heb. En man, wat was ik verbaasd om te zien hoeveel detail je in die 20 minuten naar voren kunt halen! Ongelofelijk! Het hielp mee dat het new moon was natuurlijk, en dat Andromeda voor mij bijna recht bovenaan de hemel stond.

Opstelling:
Skywatcher Esprit 80mm F5 apo
Skywatcher EQ5 met dual stepper motor
Nikon D5300 unmodded

40x 30s exposure ISO400

Geen gilter, geen darks, geen flats, geen bias, geen guiding.

Ik ben erg blij met het resultaat. Tuurlijk kan je meer kleur, minder ruis, meer detail krijgen met langere belichting en betere bewerking, maar ik ben erg tevreden met het resultaat, dat ik als mijn eerste succesvolle project beschouw. Toch een mooie blauwe gloed, stofarmen goed zichtbaar, en achtergrond goed donker met weinig vignettering etc(wegbewerkt). Siril+Photoshop.

Ik vermoed dat ik de gele/oranje gloed die veel mensen hebben pas krijg bij langere belichting of modded camera... suggesties?

result_basic_processed_2_small.jpg

Full version: https://www.astrobin.com/5k0idt/

Gerritsen

Donateur
Hele mooie plaat en top om zo "minimaal" te beginnen.

Siril haalt bij mij nogal eens het rood uit de foto bij gebruik van Autostretch of de color calibration. Je zou eens kunnen kijken wat het resultaat wordt als je alleen in PS bewerkt. Ik heb zelf de indruk dat hoe minder lichtvervuiling er is, hoe minder je die fancy programma's als Siril, APP en Pixinsight nodig hebt. Maar ik ben ook maar een beginner :)

pptw

Stofdeeltje
Dank voor de opmerking! En ah wat een goede suggestie mbt autostretch! Ja, ik heb autostretch gebruik in Siril. Ik ga eens aan de slag met handmatige bewerking in PS, dank voor de suggestie.

Minimaal vind ik fijn. Het hele opzetten/alignen/instellen/mikken/etc kost al geneog tijd als je niet paar uur de tijd hebt. Eenvoud=prachtig.

pptw

Stofdeeltje
Dank voor positieve reacties. Hier nog een edit met
- meer 'exposure' op de core. in de eerste versie had ik de highlights wat omlaag geschroefd. Nu lijkt de core feller.
- meer nebulosity aanwezig in de uiterste randen van het galaxy - een aanwezige waas/gloed
- yellow's iets nadrukkelijker naar voren laten komen in andromeda, met name de kern.
- minder background/synthetic flat subtraction. Hierdoor is de achtergrond iets grijzer ipv zwart, het contrast met het galaxy minder, het galaxy blend beter in. Dit oogt natuurlijker en ik neig het op dit moment mooier te vinden.

(wellicht in twee tabs openen om te vergelijken)
result_edit_manual_astroforum.jpg

pptw

Stofdeeltje
Nu eindelijk echt tevreden met het resultaat. De opmerking van Gerritsen was toch blijven hangen, en daardoor de bewerking toch maar opnieuw gedaan. Niet met extra spelen op de siril versie, maar gewoon volledig in photoshop aan de slag gegaan voor alle bewerkingen.

Hij is nu goed genoeg dat hij voorlopig niet meer bewerkt hoeft te worden. Mooiste kleuren, minst gepusht, meest realistisch. + een rotation.

result_3 rotated.jpg

Afgelopen week had ik nog een heldere nacht waar ik Andromeda 3u had geimaged. Helaas bleek het deels onscherp te zijn (haastig opgesteld om bij de kids te kunnen zijn), maar los daarvan leverde de lange belichting behalve minder ruis, niet veel meer exposure, kleur of details op. Deze versie hierboven is dus op de originele belichting van 20min.

Ik kijk uit naar mijn volgende image sessie!

Laatst bewerkt:

Gerritsen

Donateur
Je hebt de kern mooi klein weten te houden! Op mijn scherm is deze laatste versie alleen wel aan de roze kant.

pptw

Stofdeeltje
Wellicht net iets te artistiek met de color balance geweest... bij mij is hij zeker niet roze maar wel heel licht het blauw richting roze/magenta. Blijft lastig met zoveel verschillende schermen.... dank Michel en gerrtisen

Bovenaan Onderaan