Amalthea met de etx 125 gezien?

benda

Eris
Rond half zes keeek ik even naar Jupiter, snel met de ETX125 !!! En ik zag net naast Jupiter een heel klein puntje: In Stellarium stond de maan Amalthea daar aan gegeven!!
Zijn er nog meer astroforummers, die dit geobserveerd hebben?
Hebben jullie Amalthea wel eens waargenomen?
Ben

SkyNomad

Bert
Zou in principe kunnen. Volgens het boekje Vmag 14,1 (da’s krap met een etx125), maar is onregelmatig van vorm en albedo, dus heeft visueel veranderlijke magnitude.
Maar nooit zelf waargenomen met een scope van die grootte, dus even benieuwd naar de reacties, en of iemand de exacte maximale magnitude van Amalthea kent.

Dit is toch wel heel onwaarschijnlijk.
Amalthea staat vlakbij Jupiter en het felle licht van de planeet maakt het uiterst lastig Amalthea waar te nemen.
Volgens Cartes du Ciel stond Amalthea vandaag tot half zeven MET zelfs achter Jupiter.
Volgens Stellarium ook.

Voor de ontdekking van dit maantje was één van de grootste telescopen op aarde nodig, de 91 cm refractor van Lick Observatory.

Er zijn amateurs die beweren Amalthea gezien te hebben met een 16 inch kijker, maar ontdekker Barnard schatte in dat ten minste 26 inch en ideale condities nodig zijn.

Weet je zeker dat je niet de maan Io zag?

Laatst bewerkt:

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Zelfs met een 400mm moet Jupiter in mijn ervaring flink hoog staan, moet de seeing meewerken, mag er GEEN ENKELE heiigheid zijn in de hemel en moet je Jupiter uit beeld zetten. Nu is de seeing belabberd en staat Jupiter laag, dus het lijkt me zelfs met een 400mm moeilijk, laat staan een ETX 125.

benda

Eris
Reacties welkom, echter:
volgens Stellarium stond Amalthea NAAST Jupiter om half zes en precies op de plek waar ik dat lichtpuntje waarnam.
Het zou fijn zijn, als er mensen zijn, die het op dat moment ookl gezien hebben.
Ben

GuusGilein

PKS 0716+71
We praten toch over 17.11.2021 om 16:30 UT (oftewel 17:30 wintertijd)?
Dan is het toch gewoon Europa die je vlakbij Jupiter zag? Zowel in Guide als op de site van Sky&Telescope
zie je Europa vlak naast Jupiter staan.

GuusGilein

PKS 0716+71
Nog even een aanvulling hierop, zie bijgaand plaatje:

Jupiter_Moons.PNG

De andere sterretjes die je ziet, bijvoorbeeld die 2 tussen Amalthea en Europa en die 2 onder Jupiter, die zijn net zo helder als Amalthea. Dus als je die hebt gezien, dan moet je al die andere sterretjes ook gezien hebben.

Daarbij: schemering, lage stand aan de hemel, de bijna Volle Maan al 10 graden hoog, een magnitude 14 maantje vlakbij een heldere planeet, een 12,5 cm kijker en even een snelle blik. Dat is toch kansloos ............

benda

Eris
die sterretjesstaan op een heel andere plek, dan het maantje!!
Ik zag dat lichtpuntje naast Jupiter in de lijn van de andere maantjes en ....tot vijf tellen lukt me nog!!!

Skyheerlen

Moderator
Amalthea met zo’n klein telescoopje, zo dicht bij een extreem veel helderdere planeet, zo laag boven de horizon, incident schemering?

Het zijn de meest ongunstige omstandigheden om zo’n zwak object te zien. Ik geloof er niets van.

Heb je een schets gemaakt?

Skyheerlen

Moderator
Komt nog bij dat je al rare dingen moet doen om magn. 14 met zo’n kleine telescoop te kunnen zien. Hoog aan de hemel, sterk vergroten, heel donker, knetter-transparant; dat soort dingen. De omstandigheden waren er niet naar; je hebt Amalthea onmogelijk kunnen zien.

GuusGilein

PKS 0716+71
die sterretjesstaan op een heel andere plek, dan het maantje!!
Ik zag dat lichtpuntje naast Jupiter in de lijn van de andere maantjes en ....tot vijf tellen lukt me nog!!!
Daar twijfel ik niet aan, dat je tot vijf kunt tellen! 😁

Hier is een mogelijke oplossing: we zoomen wat uit op mijn plaatje en zien voor het bewuste tijdstip de ster 45 Cap (magnitude 6,0) in het verlengde van de maantjes staan:

1637224816452.png

benda

Eris
Dank je Guus, maar dat is voorbij de twee maantjes en niet direct naast Jupiter, waar ik dat lichtpuntje zag.

Laatst bewerkt door een moderator:

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik bedoelde dat Europa vlak naast Jupiter staat en je vijf ongeveer even heldere sterren/manen op dat moment op een rijtje ziet.
Dan maar even een schermafdruk uit de webversie van Stellarium:

1637225844693.png

Ik hoop wel dat je ervan overtuigd bent dat je Amalthea niet gezien hebt. Magnitude 14,4 in een 12,5 cm kijker vergt het uiterste (zowel van optiek als oculair), met zeker langdurig perifeer kijken en geen stoorzender ala Jupiter in beeld.

Neo

Donateur
Reacties welkom, echter:
volgens Stellarium stond Amalthea NAAST Jupiter om half zes en precies op de plek waar ik dat lichtpuntje waarnam.
Het zou fijn zijn, als er mensen zijn, die het op dat moment ookl gezien hebben.
Ben
Hallo Ben,
Volgens Stellarium was Amalthea om 17:18 lokale tijd al achter Jupiter verdwenen, vanuit Venlo gezien. Heb je Venlo als standplaats ingesteld en bij de beeldinstellingen [F4] onder het menu ZZO (Zonnestelselobjecten) een vinkje staan bij "lightsnelheid simuleren"?
Stellarium gebruik ik ook regelmatig bij animaties om tijdstippen van Jovian transits exact te voorspellen en het is - mits goed ingesteld - heel betrouwbaar.

benda

Eris
Guus: dank je voor de verduidelijking..... blijft voor mij een vraag ?

Dank jullie!!

benda

Eris
Mijn waarneming blijft de vraag, wat het nu precies geweest.

Neo

Donateur
Ben, kan je de waarneming iets uitgebreider beschrijven, hoe dicht bij de planeetschijf stond het stipje en in relatie tot de manen, (eenvoudige schets?) hoe lang kon je het waarnemen en heb je een betrouwbaar tijdstip van de waarneming?

Onze verschillen in Stellarium (versie 0.21.2) kan ik bv nog niet verklaren.

Lifesvr

Vuurbal
Mijn waarneming blijft de vraag, wat het nu precies geweest is.

(zonder bericht iets veranderen = onvriendelijk)
Wat het precies geweest is, is wat Guus jou al een hele tijd probeert uit te leggen. Je hebt wellicht een sterretje van gelijke helderheid aanzien als een maantje. Er van uitgaande dat je jouw waarneming gisteravond rond 17:30 lokale tijd hier in de Nederlanden hebt gedaan, stonden er toen dus 2 maantjes dicht bij de planeet: IO en EUROPA.
de maantjes bewegen vrij snel, en ook de positie van de planeet zal wijzigen ten opzichte van de sterren. Daarom is het exacte tijdstip nodig.
Neem intussen maar gerust van iedereen aan dat het NIET Amalthea was.

Skyheerlen

Moderator
Zo. Alles wat geen betrekking heeft op Amalthea, heb ik verwijderd. Het punt was duidelijk voor de topic starter.

Bovenaan Onderaan