Allsky lichtvervuiling

Svego

Donateur
Vandaag heb ik mijn allsky camera op de schuur gezet. Helaas ben ik nog niet echt tevreden over het resultaat. Ik heb erg veel last van overstralende verlichting.. zou het helpen als ik de onderste rand van de dome zwart verf?
liveview-image (2).jpg
De stralen aan de linkerkant van de foto zijn allen lantaarnpalen, de rest komt bij de huizen vandaan.

IMG_20210401_160555.jpg
De camera staat nu nog tijdelijk op de dakrand, maar komt uiteindelijk er achter (20cm lager. Hopelijk schermt de dakrand ook nog wat af, maar ben bang van niet..)

Heeft iemand tips om het beeld beter te krijgen, of moet ik op zoek naar een betere plek voor de camera?

sdn

Eris
Het lijkt voor een groot deel door interne reflecties te komen in het perspex van je dome. De rand onder zwart maken zal misschien iets helpen tegen de cirkels rechts, maar niet tegen de storende reflecties rond elke lichtbron. Dat is echt het materiaal eigen. En als het straks een beetje vies wordt, kan het nog veel erger worden omdat er dan nog meer reflectiebronnen zijn.

Enige oplossing is alle directe lichtbronnen afschermen. Hoe belangrijk vind je het om de bebouwing erop te hebben? Als je een zwarte rand om de dome heen maakt die net een paar centimeter hoger is dan de dome zelf, uiteraard op ruime afstand van de dome zodat je blikveld op de hemel intact blijft, zal het probleem weg zijn. Die moet je dan zo hoog maken dat er precies geen direct licht op de dome meer valt vanaf de dichtstbijzijnde lantaarnpaal. Als je dat niet wilt zou je nog alleen in de richting van de helderste lampen een kleine afscherming kunnen maken, maar dan blijf je die aanstraling wel deels houden.

BGS

Elementary
En daarnaast de camera, met rand, een stuk hoger monteren, gaat vast ook helpen, want dan schijnt er minder licht over die rand heen, terwijl je niet al teveel blikveld wegneemt.

Bob Slee

Meteoriet
Misschien de camera midden op het dak zetten en aan de dakranden wat klinkers positioneren zodat de dome beslist in de schaduw staat. Ik zou dat 's uitproberen.
De lantaarnpalen mogen niet er op schijnen.

Svego

Donateur
Bedankt voor de tips. Ik heb nu eerst even een randje van de dome afgeplakt. Vanavond eens zien hoeveel dat helpt. Ik kan de camera ook nog wat lager plaatsen, wellicht levert dat ook wat meer schaduw op. Hoe ik een extra rand om de koepel heen kan maken weet ik nog niet.. als dit niet voldoende helpt moet ik daar nog even over nadenken.

Ik ga ermee aan de slag! ☺️

Svego

Donateur
Het eerste resultaat met een randje tape om de dome is al wat beter. De stralen komen in ieder geval niet meer tot het zenit. Mijn schuur heeft een opstaande rand van zo'n 20 centimeter. Ik hoop dat als ik de camera daar achter zet, dat het dan nog beter is. Helaas is mijn ladder niet hoog genoeg om de camera daar (veilig) neer te zetten. Ik heb wel goede hoop dat een donkere rand onderaan het beeld, icm de dakrand genoeg verbetering zal geven...

Bijlagen

• image-20210408215230.jpg
    image-20210408215230.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 26

Bob Slee

Meteoriet
Heb je dat ding nu al 's in de schaduw gezet? Ik denk dat je dan versteld staat van de beelden.
Ik zie trouwens de grote beer, de leeuw, arcturus, kleine hond en meer van dat gespuis. wat leuk :)

toevoeging: de foto's worden nu gedomineerd door de dome. En die dome zien we alleen maar omdat die wordt belicht door lantaarns. Dus als je de lantaarns afschermt valt de dome ineens weg en hou je een zwart vlak over met sterren.
In romantiseer het nu wat maar probeer het eens uit 🌛

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan