Zo met die kruisjes van Fabricius' post deed ik het met de verrekijker ook ongeveer, maar echter ook een beetje omheen draaien en zelfs ook direct kijkend. Dat direct kijken kon ik nog wel doen toen de nova nog tussen de m5 en 6 was. Verder vond ik het later toch lastig met de verrekijker. In mijn verrekijker zijn de randen niet zo goed door het standaard bijgeleverde astigmatisme bij de gemiddelde verrekijker. En er waren meer inwendige reflecties.
*
Door over te stappen op de 38mm F450mm refractor werkte het 40mm oculair prima en kon ik de vergelijkingsster naar de rand brengen als er een te heldere ster naast zat. Zo’n heldere ster vond ik toch storend. Die ster kon ik dan toch buiten beeld brengen terwijl de vergelijkingsster bij de rand nog een puntje was. Zo kon ik ook gemakkelijker perifeer kijken. Met dit telescoopje en de 90mm keek ik per vergelijking wel zoveel mogelijk met hetzelfde deel van het netvlies. Dit volgens aanwijzing in de Sterrengids.
*
Ook vond ik het lastig als de ene vergelijkingsster in een groepje sterren zat en de andere vergelijkingsster in een min of meer leeg gebied was. Die in het groepje leek dan helderder, net zoals een baliekluiver zich sterker voelt als hij met een groepje rondhangt.