Alles wat je moet weten om een variabele te schatten en te rapporteren.

Huubke

Uranus
Ik kijk eigenlijk naar alle kanten. Ik heb niet echt een richting waarin ik kijk. Ik kijk rond totdat ik de ster zie oplichten die ik zoek (als ze dus op de grensmagnitude van de telescoop ligt)
en eens ik ze gevonden heb probeer ik ze vast te houden op dezelfde plek van mijn oog.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik kijk eigenlijk naar alle kanten. Ik heb niet echt een richting waarin ik kijk. Ik kijk rond totdat ik de ster zie oplichten die ik zoek (als ze dus op de grensmagnitude van de telescoop ligt)
en eens ik ze gevonden heb probeer ik ze vast te houden op dezelfde plek van mijn oog.
Idem dito voor mij. Hoewel ik wel een lichte voorkeur heb voor een plek schuin boven de oogkant van mijn rechteroog (dus rechtsboven 2 uur positie) EN juist aan de oogkant, tussen 7 en 8 uur). Maar die gevoelige plekken kunnen per persoon verschillen. Het belangrijkste is dat zowel de veranderlijke als de vergelijkingssterren op dezelfde plek worden gezet, met je oog uiteraard ook in dezelfde richting kijkend.

Huubke

Uranus
Ik vergelijk meestal ook de sterren apart. Ik zet eerst de variabele in het midden van mijn beeldveld en daarna de vergelijkster. En zo verder. Zo moet ik ook minder rekening houden met de standhoek.

EdwardB

Donateur
Zo met die kruisjes van Fabricius' post deed ik het met de verrekijker ook ongeveer, maar echter ook een beetje omheen draaien en zelfs ook direct kijkend. Dat direct kijken kon ik nog wel doen toen de nova nog tussen de m5 en 6 was. Verder vond ik het later toch lastig met de verrekijker. In mijn verrekijker zijn de randen niet zo goed door het standaard bijgeleverde astigmatisme bij de gemiddelde verrekijker. En er waren meer inwendige reflecties.
*
Door over te stappen op de 38mm F450mm refractor werkte het 40mm oculair prima en kon ik de vergelijkingsster naar de rand brengen als er een te heldere ster naast zat. Zo’n heldere ster vond ik toch storend. Die ster kon ik dan toch buiten beeld brengen terwijl de vergelijkingsster bij de rand nog een puntje was. Zo kon ik ook gemakkelijker perifeer kijken. Met dit telescoopje en de 90mm keek ik per vergelijking wel zoveel mogelijk met hetzelfde deel van het netvlies. Dit volgens aanwijzing in de Sterrengids.
*
Ook vond ik het lastig als de ene vergelijkingsster in een groepje sterren zat en de andere vergelijkingsster in een min of meer leeg gebied was. Die in het groepje leek dan helderder, net zoals een baliekluiver zich sterker voelt als hij met een groepje rondhangt.

Huubke

Uranus
*
Ook vond ik het lastig als de ene vergelijkingsster in een groepje sterren zat en de andere vergelijkingsster in een min of meer leeg gebied was. Die in het groepje leek dan helderder, net zoals een baliekluiver zich sterker voelt als hij met een groepje rondhangt.

Dat heb ik ook. Een ander voorbeeld is dat het ook gemakkelijker is om een heel zwakke ster te zien als die naast een heldere ster staat. Dan weet je gemakkelijker waar te kijken.

MachinMan

Back in business 09-2018
Prima toelichting, Huubke! :goedgedaan

Een erg gemakkelijke atlas voor veranderlijke sterren is STAR-Guide. Er staan meer veranderlijke in dan in de Pocket Sky Atlas (tot nu toe mis ik enkel Z UMi van mijn eigen programmasterren), de schaal is wat groter en hij gaat dieper (gemakkelijk bij het starhoppen).

http://www.teleskop-express.de/shop...mit-Objektdaten---mit-Telrad-Ringen-----.html

Is dit, de STAR-Guide, nog steeds een aanrader of zijn er laatste vier jaar nieuwere en betere guides verschenen?
Dit i.v.m. een aanschaf van een boek als starguide. De Pocket Sky Atlas heb ik al in mijn bezit.

svdwal

Sander - Moderator
Er zijn behalve de Interstellarum Deep Sky Atlas geen andere atlassen bijgekomen. De selectie-criteria voor veranderlijken zijn:
- amplitude meer dan 0.5 magn.
- max helderheid > 9.0

In totaal 1168 variabelen.

Mij lijkt het dat de variabelen er met name zo in staan omdat dit soort helderheidsverschillen opvallen bij het starhoppen zelf.

Om het verschil te laten zien:

Pocket Sky Atlas
CrB PSA.jpg

STAR-Guide:
CrB STAR-Guide.jpg

Bijlagen

• CrB PSA.jpg
    CrB PSA.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 2
  • CrB PSA.jpg
    CrB PSA.jpg
  • CrB PSA.jpg
    CrB PSA.jpg
  • CrB STAR-Guide.jpg
    CrB STAR-Guide.jpg
    35,9 KB · Weergaven: 2

Huubke

Uranus
Dat is wel een groot verschil. Het is wel niet aangeraden om tijdens het schatten de magnitudes van de atlas te gebruiken. Daarvoor dienen de AAVSO kaarten.

Bovenaan Onderaan