AG Peg in uitbarsting

Deze week is een wetenschappelijk artikel over deze interessante ster verschenen.

Nadat amateurs hadden ontdekt dat deze ster helderder begon te worden in 2015, zijn ook metingen gedaan met de Swift ruimtetelescoop.
Die zijn vergeleken met de waarnemingen en spectra van amateurs.

In het artikel wordt bevestigd wat we in dit topic schreven:
- er waren kort na elkaar twee uitbarstingen in juni en oktober 2015
- de ster werd bij de tweede uitbarsting blauwer ("the re-brightening event ..... was relatively brighter at bluer wavelengths compared to the June 2015 outburst")
- de ster is niet meer zo helder geweest sinds de eruptie van medio 19[SUP]e[/SUP] eeuw.

De auteurs concluderen dat AG Pegasi in de 19[SUP]e[/SUP] eeuw een zeer trage nova was en nu de kenmerken van een Z And (symbiotische ster met bescheiden uitbarstingen) begint te vertonen.

Een mooi staaltje van Pro-am samenwerking!

Wat nieuw voor mij is:
AG Pegasi zou een supernova van type Ia kunnen worden ("there is now a growing appreciation that symbiotic binaries could produce some fraction of supernovae Ia outbursts").
Toen ik dat las, heb ik meteen even uitgerekend hoe helder hij dan gaat worden.
Bij een afstand van 3200 lichtjaar levert dat een magnitude van -9,3 op. Veel helderder dan Venus; bijna even helder als de volle maan!.

Het volledige artikel:
https://arxiv.org/pdf/1606.07397v1.pdf

In het afgelopen jaar werd AG Peg langzaam zwakker. Het minimum van magnitude 9,0 lijkt nu wel bereikt. Er zijn aanwijzingen dat deze ster weer helderder wordt.
Als de periode nog steeds 816 dagen is, kan de volgende helderheidspiek in september 2017 komen. Dan staat Pegasus zeer gunstig aan de hemel. Een ster om in de gaten te houden.

Huubke

Uranus
Ze komt op mijn programma. Ik ben bezig met kaarten maken van het Legacy LPV program met een mix van LPV humpers. En niet vergeten enkele oude bekenden als SS Cyg, Z UMi, .... en AG Peg natuurlijk.

Sinds de uitbarsting van 2015 gedraagt AG Pegasi zich weer normaal. Alleen kleine fluctuaties met een cyclus van 816 dagen.
Er zijn nu bijna 2 cycli voorbij.
Volgens mijn berekeningen komt het volgende helderheidsmaximum rond 11 december 2019.
In de afgelopen 4 maanden zag ik de helderheid al een klein beetje (0,2m) toenemen.

Bovenaan Onderaan