• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

afweging tussen goedkoop starten of al wat hoger inzetten

pdriessen

Stofdeeltje
Hoi Iedereen,

Intro​

Onlangs heb ik dit forum ontdekt. Als kind had ik een verrekijker van mijn oom gekregen waarmee ik de kraters op de maan kon zien.
Ik heb altijd wel interesse gehad in planeten en de sterren / sterrenbeelden. Die interesse heeft mijn zoon van 7 ook. Hij vraagt zich ook oprecht af hoe het dan kan dat de aarde draait, hoe sterren ontstaan, etc.

Ik ben nu aan het afwegen wat de eerste stap zal zijn.
Uit mijn eigen jeugd weet ik dat een verrekijker leuk is voor de kraters op de maan. Maar meer was het dan ook niet. Zelf zou ik wel iets meer willen zien, zoals de ringen rond saturnus. Het lijkt mij persoonlijk ook vet om foto's te kunnen maken van Jupiter en zijn manen, zoals ik hier op het forum enkele voorbeelden heb gezien.

Afwegingen​

Voor mijn zoon zou een telescoop waar je ook nog net de ringen van saturnus mee kunt zien wel vet genoeg zijn.
Als ik de reactie op dit forum heb gelezen, dan kom ik op een Dobson telescoopje uit van rond de 100 euro. Er kan weinig mee fout gaan en ideaal voor een beginner.

Dobson zou voor mezelf ook al goed genoeg kunnen zijn misschien, maar dan wel een variant van 200 of 300+ euro...

Wat ga ik er mee doen?​

Vanuit de tuin of het plat dak kunnen we denk ik al snel wat zien. Ik ben ook bereid om het mee te nemen op de fiets of in de auto naar de maasoevers waar het donkerder is.

Range waar ik in zit te zoeken​

Dit is denk ik ongeveer wat ik denk dat ik mag verwachten:

Omegon Dobson telescoop N 76/300 DOB - 69 euro.
Is ongeveer de goedkoopste dobson die ik kan vinden. Kan dit iets zijn? Of vergeten?

National Geographic Telescope N 76/350 Solar AZ - circa 100 euro
Wel handig met zonnefilter (extra plusje denk ik voor de kinderen) en wel handig dat je de telefoon er ook op kan leggen. Of moet ik me hier niet te veel van verwachten. Dit is dan een newton telescoop, is dat veel anders dan Dobson voor kinderen?

Orion Dobson telescoop N 100/400 SkyScanner DOB - circa 139 euro
Denk ik leuk voor de kinderen, maar ook voor planeten?

Omegon Dobson telescoop MightyMak 90 - circa 215 euro.
De beschrijving geeft aan dat je hier de wolkenbanden van jupiter mee kan zien en de ringen van Saturnus, dus dit wordt ook al een beetje leuk voor mij.

Bresser Messier 5 Inch Dobson - 220 euro
Mijn gevoel met googlen zegt dat Bresser een wat serieuze / professioneler merk is.

Concrete vraag​

Ik zit dus te zoeken in een range van 69 en 220 euro. Is die van 220 zo veel beter dan een van 100 euro?
Die van 69 kan misschien leuk zijn om te proberen, en als het leuk is, dat we dan volgend jaar een duurdere aanschaffen. Maar het risico is misschien ook dat die van 69 niet leuk genoeg is, en de interesse verloren gaat.

Ik verwacht zelf niet dat ik in deze range mag verwachten dat ik de manen van Jupiter kan fotograferen. Dus dat is nog te ver weg, maar als ik al gevoel krijg bij wat mogelijk zou kunnen zijn, dan ben ik daar wel blij mee.

Met vr gr,
Peter

janvangastel

Meten is weten
Persoonlijk zou ik als je voor een Dobson gaat niet kleiner gaan dan een 20 cm spiegel, als je echt weinig geld wilt uitgeven een 15 cm. Aan minder heb je naar mijn overtuiging niet veel, zelfs als kind niet. En zeker als je ook naar planeten wilt kijken, koop iets wat een redelijk tot goede kwaliteit optiek heeft. Goedkope optiek is meestal (erg) slecht. Voor een redelijke 15 cm spiegel betaal je zo'n 200 euro, voor een redelijke 20 cm 350 euro. Voore echt goede dus nog meer. En dan heb je alleen de hoofdspiegels. Daar komt nog de focuser, de buis, de montering, oculairen etc. bij. Tweedehands kun je als je een beetje uitkijkt wel een aardige 20 cm Dobson vinden tussen de 200 en 400 euro.

pdriessen

Stofdeeltje
Hoi Jan,

Dank voor je snelle reactie.

Het is voor mij ook afwegen tussen een handig apparaat dat je even snel neer zet, of een groot apparaat dat je minder snel uit de kast haalt. Of hoe doen jullie dat met die telescopen van 1+ meter lang ?

Ik denk dat het ook misschien een optie is om met 13 cm te beginnen en als dat al leuk is, dan volgend jaar naar 20 cm over te stappen. We willen ook naar een sterrenwacht, maar dat is met de Corona-maatregelen momenteel wat lastiger.

Een stap hoger om aan het lijstje toe te voegen, zou voor mij dan zijn:
15 cm : Skywatcher Dobson telescoop N 150/1200 Skyliner Classic DOB - circa 300 euro
Vind ik aan de prijzige kant, maar het kan het wel waard zijn. Dus is het overwegen waard wat mij betreft

Heel veel duurder lijkt me wel tof natuurlijk. Maar is een beetje een te groot risico dat ie 10x gebruikt wordt en daarna niet meer.

Gr Peter

svdr

Uranus
In tegenstelling tot wat je gevoel je vertelt is Bresser beter te mijden. Bresser is zeer blits en commercieel, maar ook plastiekerig in de onderdelen en wat speelgoedachtig.

Beter geef je iets meer geld uit en ga je meteen voor minimaal een 15 maar beter een 20cm dobson. Skywatcher, Omegon GSO en Orion zijn de merknamen waar je wil mee werken. Ze bieden allemaal ongeveer hetzelfde voor ongeveer dezelfde prijs.

Een dobson bewaar je best in een schuurtje of tuinhuis. Oud laken erover tegen stof. Een buis van een15 of 20cm kijker is ongeveer 1 meter lang, je kunt het geheel in 1 beweging opnemen en buiten zetten. Pas vanaf grotere kijkers is er een tweede of meerdere beweging nodig. Met een 15cm kun je al bolhopen oplossen in afzonderlijke sterretjes. Het zijn zeer goede planetenkijkers.

Die van 69€ is niet leuk om mee te werken, geloof me

duurder lijkt me wel tof natuurlijk. Maar is een beetje een te groot risico dat ie 10x gebruikt wordt en daarna niet meer

In tegenstelling tot wat je verwacht ga je dit eerder hebben met een te kleine kijker, omdat daar veel minder mee te zien is dan dat je verwacht.
Vandaar ook steeds het advies om uit te kijken naar een tweedehands 15 of 20cm dob. Als het niks wordt, dan kun je die aan ongeveer dezelfde prijs doorverkopen. Doorgaans is dat ongeveer 75% van de nieuwprijs.

Laatst bewerkt:

janvangastel

Meten is weten
Je bedoelt waarschijnlijk deze Skywatcher https://www.astromarket.org/telesco...scoop-n-150-1200-skyliner-classic-dob/p,15559
Zou best kunnen, maar wellicht weten anderen dan ik meer over deze specifieke telescoop dan ik. Op bovengenoemde pagina staat - tussen wat relevante informatie - een hoop onzin over de kwaliteit van de optiek. Gemaakt van BK7 glas betekent namelijk helemaal niet automatisch dat de spiegel de kwaliteit heeft die genoemd wordt. Het type glas doet er niet toe, het gaat om de nauwkeurigheid waarmee de spiegel is gemaakt. Maar het zou even goed best kunnen dat de optiek redelijk is.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
In tegenstelling tot wat je gevoel je vertelt is Bresser beter te mijden. Bresser is zeer blits en commercieel, maar ook plastiekerig in de onderdelen en wat speelgoedachtig.

Beter geef je iets meer geld uit en ga je meteen voor minimaal een 15 maar beter een 20cm dobson. Skywatcher, Omegon GSO en Orion zijn de merknamen waar je wil mee werken. Ze bieden allemaal ongeveer hetzelfde voor ongeveer dezelfde prijs.

Een dobson bewaar je best in een schuurtje of tuinhuis. Oud laken erover tegen stof. Een buis van een15 of 20cm kijker is ongeveer 1 meter lang, je kunt het geheel in 1 beweging opnemen en buiten zetten. Pas vanaf grotere kijkers is er een tweede of meerdere beweging nodig. Met een 15cm kun je al bolhopen oplossen in afzonderlijke sterretjes. Het zijn zeer goede planetenkijkers.

Die van 69€ is niet leuk om mee te werken, geloof me

In tegenstelling tot wat je verwacht ga je dit eerder hebben met een te kleine kijker, omdat daar veel minder mee te zien is dan dat je verwacht.
Vandaar ook steeds het advies om uit te kijken naar een tweedehands 15 of 20cm dob. Als het niks wordt, dan kun je die aan ongeveer dezelfde prijs doorverkopen. Doorgaans is dat ongeveer 75% van de nieuwprijs.
Ik zou niet alle Bressers over een kam scheren.
Net als bij alle merken zijn er goede telescopen en een aantal slechtere producties.

Zelf heb ik o.a. de 8" Bresser Messier en dit is een kwalitatief prima dobson welke minstens net zo robuust en stevig aanvoelt als menig ander A merk. Ik vind de focusser bijvoorbeeld zelfs beter dan die van Sky Watcher. Verder een prima dob zoals gezegd. Kan prima de concurrentie aan met zijn broertjes en zusjes van Sky Watcher, Orion, GSO e.d.

Verder sluit ik wel aan dat als je echt wat wil kunnen zien je beter voor een 2e hands 6" of 8" dob kan gaan om mee te beginnen.

🙂

pdriessen

Stofdeeltje
Oke, dank voor jullie reacties. Dit zijn inderdaad de antwoorden op de vragen en overwegingen waar ik mee zat.
Een kleine tafeldob is dus alleen leuk voor de maan en misschien om een specht in de boom te zien... ;-)
En met een 15 of 20cm dob is jullie ervaring dat je regelmatiger een blik gaat werpen en dat ik als volwassene er ook genoeg lol aan beleef.

Kijken jullie dan altijd vanuit de tuin, of gaan jullie er ook mee op pad? M.a.w. maakt het veel verschil uit als je in de bebouwde kom staat, of in afgelegen gebied?

Gr Peter

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Ik kijk zowel vanuit de tuin als op pad (woon tussen 3 natuurgebieden, maar dan nog steeds veel lichtvervuiling-bortle 6).
Planeten en een beetje deepsky zijn in de lente en (na)zomer prima te zien vanuit het oosten naar het westen (zuiden).

Echter wil je meer kunnen zien (deepsky) of überhaubt meer sterren dan is een zo donker als mogelijk gebied onbetwist de beste locatie.

sdn

Quaoar
Oke, dank voor jullie reacties. Dit zijn inderdaad de antwoorden op de vragen en overwegingen waar ik mee zat.
Een kleine tafeldob is dus alleen leuk voor de maan en misschien om een specht in de boom te zien... ;-)
En met een 15 of 20cm dob is jullie ervaring dat je regelmatiger een blik gaat werpen en dat ik als volwassene er ook genoeg lol aan beleef.

Kijken jullie dan altijd vanuit de tuin, of gaan jullie er ook mee op pad? M.a.w. maakt het veel verschil uit als je in de bebouwde kom staat, of in afgelegen gebied?

Gr Peter

Meestal kijk ik uit de tuin met mijn 20cm dob. Dat is Bortle 9 gebied, slechter kan niet qua lichtvervuiling. Er zijn dan nog steeds honderden DSO te zien, al is het wel beperkt tot open clusters, wat bolhopen en een enkele nevel en sterrenstelsel. Uiteraard is er op een donkere lokatie meer te zien maar de betekent vanuit hier wel minimaal 45 minuten enkele reis. Dus dat doe ik niet vaak.

sixela

Alexis - moderator
In elk geval geen 76mm tafelDob. Een Orion Skyscanner blijft na 40 jaar observeren nog leuk, maar die 76mm Dobjes niet omdat ze een sferische spiegel hebben.

pdriessen

Stofdeeltje
Ik heb deze video gevonden die ook wel een goed overzicht geeft:
De man irriteert zich wel mateloos aan plastic focussers, die hij steeds vaker ziet. Wat is jullie ervaring hier in?

svdwal

Sander - Moderator
Plastic is niet zo stevig als metaal. Moertjes breken uit, het spul scheurt veel makkelijker, en het is lelijker. 3d print plastic heeft dat wel een stuk minder, dat is bijna even goed.

Punt bij commerciele telescopen voor de massamarkt is dat dat zo goedkoop mogelijk moet, en dan krijg je dus niet het best mogelijke wat met plastic kan.

Dat geldt voor meer onderdelen. De oculairen worden ook steeds goedkoper gemaakt, en de zoekers hebben daar ook last van.

svdr

Uranus
Wat je zeker in metaal wilt is, naast de focuser, vooral de spider en de spiegelcellen. Plastic wordt bros bij koude 's nachts -ik heb al meerdere kijkers ontvangen met een gebroken plastic spidervane. Daarnaast is een plastic focuser dimensioneel onstabiel bij wisselende temperatuur. Het spul krimpt en trekt krom : niet wat je van een focuser wilt verwachten. Spiegelcellen idem. En die gevallen waren allemaal Bressers. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat alle kijkers van dat merk slecht zijn. Maar zeker wel bij de goedkope modellen tref je dit aan. Misschien ook wel bij andere merken maar daar heb ik in elk geval geen ervaring mee.

Maar kort door de bocht kun je het wel als een vuistregeltje samenvatten : als het goedkoop moet, dan krijg je plastic.

pdriessen

Stofdeeltje
ja, ik weet nu al dat ik me daar ook redelijk aan ga ergeren als er een schroefje/moertjes op of in plastic moet gaan...
Maar in de specificaties en beschrijvingen op webshops kan ik dat niet vinden.
Als ik voor een Skywatcher Dobson telescoop N 150/1200 zou gaan, krijg ik dan plastic spul?

Gr Peter

svdr

Uranus
De Skywatcher dobsons die ik ken hebben allemaal een metalen rack-and-pinnion 2" focussen met 1.25" verloop. Omegon biedt zelfs een Crayford focuser aan maar daar is het geheel al weer 100€ duurder. Persoonlijk denk ik dat je met de Skywatcher een behoorlijk pakket in huis haalt. Een cheshire collimator heb je wel nodig om de spiegels af te stellen. De goedkoopste volstaat.

De betere astro-webshops waar een echte persoon met vakkennis achter staat (Robtics, Astromarket, TelescopService,...) kun je ook gewoon eens emailen als je vragen hebt over een bepaald onderdeel of type telescoop

Laatst bewerkt:

pdriessen

Stofdeeltje
Top, dank jullie wel. Ik zie bij robtics inderdaad dat de cheshire of de baader laser geadviseerd worden.
Dan gaan we voor de goedkoopste :cool:

En dan gaat daarna een hele wereld open aan filtertjes en zo... En op termijn zouden wat fotootjes ook leuk zijn.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Qua filters zou ik het niet te gek maken.
Collimatie is een goedkope cheshire prima evt. i.c.m. een laser collimator.

Een goed UHC filter voor visueel (DSO) is meer dan zat.

Later als je ooit astrofotografie gaat doen een UV/IR cut filter en als je echt er voor gaat een Optolong L-Extreme of Pro --> als en later!

Voor fotografie is een Zwo Asi 224MC of Zwo Asi 290MC goed voor planeten (i.c.m. UV/IR filter).
Je kan ook mono gaan maar dan moet je wel kleurenfilter(s) erbij gaan kopen en optioneel een filterwiel.

Bovenaan Onderaan