afsluitdijk

De werkzaamheden verbetering aflsuitdijk zijn in volle gang, zo zijn er aan de Friese kant al lantaarns geplaatst.
Bij Lightpollutionmap.info mooi zichtbaar gemaakt; links 2018 rechts 2019.

afsluitdijk3.jpg

ArnoM

Donateur
De wadden moeten beschermd worden, komt geen licht bij enz enz.
Het 1e wat ze doen zo ongeveer: lantaarnpalen langs de afsluitdijk neerzetten.

De werkzaamheden verbetering aflsuitdijk zijn in volle gang, zo zijn er aan de Friese kant al lantaarns geplaatst.[/ATTACH]

"Verbetering"????

EDIT - O, ik zie al hoe iedereen zich in slaap heeft laten sussen.
In het Voorlopig Masterplan Beeldkwaliteit Afsluitdijk staat:
"Het is de ambitie van het Rijk om de verbetering van de Afsluitdijk voor waterveiligheid en waterafvoer zo vorm te geven dat de unieke ruimtelijke kwaliteit van de Afsluitdijk wordt versterkt. De ambities van de regionale partijen, die gericht zijn op het verbeteren van duurzaamheid, natuur en recreatie op en rond de dijk ... blabla

Het rechterplaatje in dit topic heeft overigens veel weg van een dikke middelvinger (passend in deze situatie), of zien jullie er iets anders in?

Ik gok dat dat tijdelijke lantaarnpalen zijn die na de werkzaamheden weer weggehaald worden. Als alles af is zal er waarschijnlijk wel iets meer licht zijn dan voorheen omdat er van alles uitgebreid en bijgebouwd gaat worden. Maar lantaarnpalen langs het hele eind snelweg lijkt me onwaarschijnlijk. De "unieke ruimtelijke kwaliteit" van de afsluitdijk wordt m.i. wel ernstig verziekt door dat vogelhakselaarpark..

oetie

Obscuur Object
Holy poep, laten we inderdaad hopen dat het tijdelijk is, want dit ziet er inderdaad wel uit als een HEULE dikke middelvinger :x

Volgens mij kun je tijdelijke lantaarnpalen herkennen aan de oranje (of andere kleur) kabel die niet netjes is weggewerkt. Op die foto is die ook te zien. Het zou me echt verbazen als er op zo'n relatief rustige snelweg, naast een unesco/natura2000 gebied, permanent verlicht gaat worden.

Het zou mij niets verbazen, maar aan de andere kant mooi dat de tijdelijke palen te herkennen zijn. Toch nog hoop dus dat ze weer weggaan

Skyheerlen

Aluminium rules!
Hier kunnen mensen betrokken bij de Afsluitdijk (klik, en even doorscrollen naar onderaan), hun verhaal kwijt. Als iemand van de reguliere Afsluitdijk-waarnemers (ik niet dus) nu eens een waarneemverhaal hier plaatst? Dat brengt onze hobby en de band met de Afsluitdijk onder de aandacht.

Net antwoord terug gekregen van Rijkswaterstaat. Het betreft toch tijdelijke verlichting die weer weg wordt gehaald als de werkzaamheden aan de weg en andere bouwsels klaar zijn. Er zijn daarna ook geen plannen voor permanente verlichting. Ook zal er nadat de andere projecten zijn afgerond (vismigratievijver, windpark, e.d) zelfs geen extra lichtbronnen bijkomen, volgens RWS. Dus hopelijk is iedereen hiermee gerust gesteld.

Harro

Fervent dobsonman
Beste Asselus, je hebt mijn weekend gered.:goedgedaan Ik hoorde al die vreselijke geruchten over de nieuwe lantaarnpalen daar. En was al zo bang dat ze stiekem de boel definitief zouden verpesten. Wat goed dat je geïnformeerd hebt. Duizendmaal dank.

Bovenaan Onderaan