Ik heb een 10" f/5 spiegel een GSO, maar volgens de metingen van Jan, met Bath, wel toevalligerwijze een goede spiegel 0,97 Strehl. Ik gebruik hem alleen visueel. Eerst met Hyperions, als oculair, maar dan bleven de sterren aan de rand duidelijk wazig (astigmatisme, bekend bij Hyperions op snelle telescopen). De ES 68 graden reeks oculairs (ik gebruik de Maxvisions) hebben hier minder last van, maar dan zie je weer duidelijk coma aan de rand van het beeld.
De twee-lens Ross type coma corrector van Skywatcher die ik eers bezat bracht weing verbetering hierin, coma verdween iets, maar sferische aberratie kwam weer terug aan de rand van het beeld. Toen ik over ben gegaan op betere oculairs, Delos 6, 10 en17,3 mm werd de coma aan de rand wel weer hinderlijk, vond ik. Op aanraden van Alexis heb ik toen een 4-lens GSO coma corrector aangeschaft, dit werkt bij mij weldegelijk. Niet eens zo'n dure corrector, iets van 120 euro meen ik. Wel is het lastig om alle oculairs op de goede afstand te krijgen, de oculairhouder die er bij zit slaat nergens op, maar dit heb ik opgelost door zelf houders en afstandringen te maken op de draaibank. Optisch doet deze GSO 4-lens coma corrector het echter wel goed op een f/5 Newton.
Visueel, deep sky, geeft een coma corrector op een goede f/5 Newton spiegel, met goede oculairs dus weldegelijk een goed merkbaar verschil. Aan de rand van een 68 graden beeldveld zie je al duidelijk verschil, sterren vegen niet meer uit aan de rand, zijn veel ronder, zo niet puntjes bij goede omstandigheden. Ik plaats standaard deze GSO coma corrector bij visueel waarnemen.