Advies gevraagd bij keuze tussen Omegon Velox 224 c color en ZWO ASI 678MC

Edastro

TAL150P8 en 10 inch F4.8
Ik ben me aan het oriënteren voor de aanschaf van een astrocamera. Het zwaartepunt voor mij moet liggen bij maan en planeten. Toch moet de camera ook in staat
zijn om de wat helderdere DSO objecten te fotograferen, zoals M27, M42, M31, M81/82 en wat helderdere nevels. Dus een allround camera voor beginners.

Omegon Velox 224 c color heeft 150 fps bij volledig beeld van 1280 x 960 pixels van 3,8 micrometer. Althans dat staat op de website van astroshop.be. Is dat waar die 150 fps ?
En geeft 150 fps echt scherpere beelden dan bijvoorbeeld 60 fps in de praktijk bij foto's van maan en planeten ? ZWO ASO 678MC heeft daarentegen slechts 47,5 fps bij een
volledig beeld van 3840 x 2160 pixels van elk 2 micrometer. Is de fps niet wat aan de lage kant ?

Wat heeft uiteindelijk in de praktijk het meeste invloed op de scherpte die bereikt kan worden bij gemiddelde seeing, de resolutie van de camera of de fps ? Bijvoorbeeld wat is de beste keuze, een camera met 150 fps en 640 x 480 pixels of een camera met slechts 60 fps en 1280 x 960 pixels ?

De chip van de Omegon Velox 224 c color heeft een grootte van 4,8 mm x 3,6 mm en is daarmee een stuk kleiner dan de 7,7 mm x 4,3 mm van de ZWO ASI 678 MC.
Ik verwacht dat door de grotere chip van de ZWO, in combinatie met de hogere resolutie van de ZWO, deze geschikter is voor de DSO objecten die ik genoemd heb.
Is die conclusie juist ?

Overigens, heeft er iemand ervaring hier met de Omegon Velox 224 c color, zowel met maan-, planeten- en DSO fotografie ? Ik vind namelijk nauwelijks reviews op internet over deze camera.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Laatst bewerkt:
Omegon Velox 224 c color heeft 150 fps bij volledig beeld van 1280 x 960 pixels van 3,8 micrometer. Althans dat staat op de website van astroshop.be. Is dat waar die 150 fps ?
Ja, en bij een lagere ROI (Region of Interest, een crop) kan de sneheid zelfs nog veel hoger liggen. (zie specificaties van de ZWO224MC))
(Maar dat geldt ook voor de ZWO ASI678MC)

En geeft 150 fps echt scherpere beelden dan bijvoorbeeld 60 fps in de praktijk bij foto's van maan en planeten ? ZWO ASO 678MC heeft daarentegen slechts 47,5 fps bij een volledig beeld van 3840 x 2160 pixels van elk 2 micrometer. Is de fps niet wat aan de lage kant ?
Voor deepsky is een hoge FPS van geen betekenis. Voor planetaire fotografie is een hoge FPS prettig omdat je meer goede frames verzamelt waardoor je een beter eindresultaat kan bereiken. De scherpte per frame is niet beter maar het voordeel zit hem in het grotere aantal bruikbare frames.

Wat heeft uiteindelijk in de praktijk het meeste invloed op de scherpte die bereikt kan worden bij gemiddelde seeing, de resolutie van de camera of de fps ? Bijvoorbeeld wat is de beste keuze, een camera met 150 fps en 640 x 480 pixels of een camera met slechts 60 fps en 1280 x 960 pixels ?
De maximale scherpte wordt bepaald door de kijkeropening.

De chip van de Omegon Velox 224 c color heeft een grootte van 4,8 mm x 3,6 mm en is daarmee een stuk kleiner dan de 7,7 mm x 4,3 mm van de ZWO ASI 678 MC. Ik verwacht dat door de grotere chip van de ZWO, in combinatie met de hogere resolutie van de ZWO, deze geschikter is voor de DSO objecten die ik genoemd heb. Is die conclusie juist ?
Ja. Waarschijnlijk wel.

Overigens, heeft er iemand ervaring hier met de Omegon Velox 224 c color, zowel met maan-, planeten- en DSO fotografie ? Ik vind namelijk nauwelijks reviews op internet over deze camera.
De Omegon Velox 224 c heeft dezelfde sensor als die je in een ZWO ASI224MC aantreft. (Sony IMX224)
Over de ZWO ASI224MC vind je veel reviews.

Op CN staan wat topics over de 678MC en lees je meer over de snelheid bij planetaire fotografie. (klik)

Deepsky- en planetaire fotografie zijn erg verschillend qua vereisten, voor welke telescoop heb je de camera in gedachten?

Laatst bewerkt:

Ik heb in het begin met de Zwo 224mc wat dso’s vastgelegd om te experimenteren. Eind vorig jaar ben ik overgegaan naar de Zwo 585mc vanwege de grotere chip en schappelijke prijs in verhouding tot gekoelde camera’s. De grotere chip 3840x2160 is echt een must bij het vastleggen van dso’s. Wat mij ook geholpen heeft bij oriëntatie aanschaf camera is de fov calculator op astronomy tools https://astronomy.tools/calculators/field_of_view/

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan