Advies eerste telescoop

sixela

Alexis - moderator
Heel erg bedankt iedereen voor de antwoorden,
Ik denk voor de skywatcher 150 dobson te gaan dan, maar ik zag ook deze :

Is die ook goed?
Een EQ1 is niet vooldoende voor een refractor van die grootte (alles trilt erg lang als je zelfs maar probeert scherp te stellen, laat staan als er wat wind is), en de korte bouw zorgt voor veel kleurfout, wat de prestaties op hoge vergroting nogal drastisch vermindert. Reken, zoals ik zei, eerder op €400-500 voor een 102/1000 refractor op een Skywatcher EQ-3 of equivalent.

• Leuk
Waarderingen: Xsx

Xsx

Stofdeeltje
Een EQ1 is niet vooldoende voor een refractor van die grootte (alles trilt erg lang als je zelfs maar probeert scherp te stellen, laat staan als er wat wind is), en de korte bouw zorgt voor veel kleurfout, wat de prestaties op hoge vergroting nogal drastisch vermindert. Reken, zoals ik zei, eerder op €400-500 voor een 102/1000 refractor op een Skywatcher EQ-3 of equivalent.
Ah, oke! Deze is EQ-3 dus zou dat beter zijn?

sixela

Alexis - moderator
Daarom schreef ik Skywatcher EQ3. Omegon is zo 'vriendelijk' geweest een montering die veel lichter is ook EQ3 te gaan noemen.

Dit is een 'echte' EQ-3 montering:

• Leuk

sixela

Alexis - moderator
Bij Bresser is het bijvoorbeeld deze EXOS-1 die equivalent is (en dan "EQ-4" heet):

Uiteraard: op een EQ5 (of EXOS-2, of Orion SkyviewPro) gaat die buis ook.

• Leuk

Xsx

Stofdeeltje
Thank u, oke dus het wordt een van deze 2 :

Nu heb ik 3 vragen erover

1. gaat die inklapbare heritage model lang mee? ( als je dagelijks kijkt gaan die staven die op en neer gaat niet snel verslijten? )

2. Is die niet inklapbare veel beter en wat zijn de voordelen ervan?

3. Welke assescoires zijn echt benodigd om nu mee te kopen om ermee te beginnen en welke zouden handig zijn. ( en zit er iets bij waarmee je collimeert bij de classic dob 150 - 1200 want ik weet dat bij die inklapbare zon kapje zit )

alvast bedankt! :) ben al excited om het heelal te verkennen!

Rudy

Donateur
De Heritage 130 is al jaren op de markt, hier op het forum niet gelezen dat mensen daar problemen mee hebben. Dat doet vermoeden dat het wel meevalt. Tja, als ik lees dat je het mogelijk ook 'ns wil meenemen op vakantie (als het mooi donker is op je vakantieplek is dat zeker aan te raden), dan is de 150/1200 wat dat betreft in het nadeel.

• Leuk

Xsx

Stofdeeltje
De Heritage 130 is al jaren op de markt, hier op het forum niet gelezen dat mensen daar problemen mee hebben. Dat doet vermoeden dat het wel meevalt. Tja, als ik lees dat je het mogelijk ook 'ns wil meenemen op vakantie (als het mooi donker is op je vakantieplek is dat zeker aan te raden), dan is de 150/1200 wat dat betreft in het nadeel.
Ah, oke dat is mooi om te horen! Is er nog een verschil met dat de telescoop langer is?

en passen alle standaard assescoires op de telescopen zoals een chesire?

svdwal

Sander - Moderator
Het weer in deze streken is helaas niet zo dat je elke dag kan sterrenkijken :cry: met die slijtage zal het wel meevallen.

• Leuk

Rudy

Donateur
Er zijn wat verschillen tussen deze telescopen. Met de 150/1200mm krijg je met hetzelfde oculair een hogere vergroting, dan met de 150/750mm. Als je wat meer wil vergroten op bv. maan of planeten, bij een vergroting van (even als voorbeeld) 150x dan heb je voor de 150/1200mm een 8mm nodig en voor de 150/750mm een 5mm. Gebruik je een Plössl-oculair, dan is de eye relief van de 8mm al niet echt ruim, maar in het geval van de 5mm is het nog minder comfortabel. Bovendien zijn Plössls met korte brandpuntsafstanden vaak ook niet zo goed. Dan is de 150/1200mm iets in het voordeel. Maar er zijn andere oculairen waarbij je een veel betere eye relief hebt en die ook beter presteren op korte brandpuntsafstanden, dan valt het voordeel weer weg. Het voordeel van de 150/750mm is in vergelijking dat je een wat ruimer beeldveld kunt realiseren, als je 1.25" oculairen gebruikt. Een ander voordeel van de 150/1200mm is dat de collimatie wat minder kritisch is, in vergelijking. Maar na wat oefenen zal het je ook wel lukken om de 150/750mm goed te collimeren.

Een minpuntje van de oudere Heritage 130 schijnt de focuser te zijn, blijkbaar is het lastig om goed te focuseren bij hogere vergrotingen. Lijkt erop dat op nieuwere Heritage 150 ook dezelfde focuser heeft. Maar het grote voordeel van de Heritage-kijkers is de compactheid en dat je deze kijkers gemakkelijk kan vervoeren. Om die reden overweeg ik ook om er eentje te kopen. :)

Laatst bewerkt:
  • Leuk

sixela

Alexis - moderator
1. gaat die inklapbare heritage model lang mee? ( als je dagelijks kijkt gaan die staven die op en neer gaat niet snel verslijten? )
Daar zou ik me geen zorgen over maken.
2. Is die niet inklapbare veel beter en wat zijn de voordelen ervan?
Voordelen:
-betere collimatievastheid
-betere oculairhouder (zeker als je zwaardere oculairs wilt gaan gebruiken) met meer regelbereik (dus geen barlows waarvoor je niet genoeg kunt indraaien).
-geen nood aan een kist om de kijker op te zetten (is ook een nadeel als je boven een balkonreling of tuinmuur moet kijken)
-eenvoudiger om een lichtschild voor te maken en aan te hechten
-2" oculairhouder, dus eigenlijk kun je mits de correcte oculairs te gebruiken een even breed reëel veld in de kijker tonen.
-kleinere vangspiegel en dus iets meer contrast op planeten (maar dat is niet zo veel)
-presteert beter met vrij goedkope breedhoekoculairs

Nadelen:
-duurder zonder dat je meer opening hebt
-minder makkelijk in een hoekje van de koffer mee op vakantie te nemen. In praktijk moet de buis meestal dwars achteraan in de passagierszetels, en dan kunnen er geen passagiers achteraan mee.

3. Welke assescoires zijn echt benodigd om nu mee te kopen om ermee te beginnen en welke zouden handig zijn. ( en zit er iets bij waarmee je collimeert bij de classic dob 150 - 1200 want ik weet dat bij die inklapbare zon kapje zit )
Neen, daar moet je nog apart een Cheshire/kijkbuis voor kopen (of zelfs twee, een korte en een lange) voor kopen. Kost een tientje op Aliexpress (heb ik vandaag al in andere onderwerpen gepost).

Xsx

Stofdeeltje
Daar zou ik me geen zorgen over maken.

Voordelen:
-betere collimatievastheid
-betere oculairhouder (zeker als je zwaardere oculairs wilt gaan gebruiken) met meer regelbereik (dus geen barlows waarvoor je niet genoeg kunt indraaien).
-geen nood aan een kist om de kijker op te zetten (is ook een nadeel als je boven een balkonreling of tuinmuur moet kijken)
-eenvoudiger om een lichtschild voor te maken en aan te hechten
-2" oculairhouder, dus eigenlijk kun je mits de correcte oculairs te gebruiken een even breed reëel veld in de kijker tonen.
-kleinere vangspiegel en dus iets meer contrast op planeten (maar dat is niet zo veel)
-presteert beter met vrij goedkope breedhoekoculairs

Nadelen:
-duurder zonder dat je meer opening hebt
-minder makkelijk in een hoekje van de koffer mee op vakantie te nemen. In praktijk moet de buis meestal dwars achteraan in de passagierszetels, en dan kunnen er geen passagiers achteraan mee.

Neen, daar moet je nog apart een Cheshire/kijkbuis voor kopen (of zelfs twee, een korte en een lange) voor kopen. Kost een tientje op Aliexpress (heb ik vandaag al in andere onderwerpen gepost).
Waarvoor heb je een korte en lange chesire voor nodig ?

sixela

Alexis - moderator
Een Cheshire moet lang zijn om de kruisdraad min of meer scherp te zien als je naar de centrummarkering kijkt.

Op sommige telescopen (zoals een f/5 Heritage 150p) is die dan zo lang dat je niet meer de hele vangspiegel ziet, en dan heb je een korte nodig.

Bij een f/8 150/1200 is een lange Cheshire/kijbuis trouwens perfect -- voor die kijkers zijn ze gemaakt. Op een Heritage heb je geen korte kijkbuis nodig want je kunt het collimatiekapje daarvoor gebruiken.

Dus heb je bij die kijkers enkel deze nodig:

Xsx

Stofdeeltje
Een Cheshire moet lang zijn om de kruisdraad min of meer scherp te zien als je naar de centrummarkering kijkt.

Op sommige telescopen (zoals een f/5 Heritage 150p) is die dan zo lang dat je niet meer de hele vangspiegel ziet, en dan heb je een korte nodig.

Bij een f/8 150/1200 is een lange Cheshire/kijbuis trouwens perfect -- voor die kijkers zijn ze gemaakt. Op een Heritage heb je geen korte kijkbuis nodig want je kunt het collimatiekapje daarvoor gebruiken.

Dus heb je bij die kijkers enkel deze nodig:
Ziet er goed uit! Is de telescoop ook een beetje bruikbaar zonder te collimeren? ( of te collimeren door op een ster te focussen had ik gezien? ) want die duurt dan ongeveer een week langer dan dat de telescoop in huis is

sixela

Alexis - moderator
Je kunt ze uiteraard ook in Europa bestellen, bij de handelaar waar je de telescoop bestelt. Als je maar niet de korte versie koopt.

Aangezien je astromarket-links hebt gebruikt:

Maar inderdaad, de prijzen die daar gehanteerd worden zijn hoger dan ze in het verleden waren. Ter vergelijking:

Ja, je kunt een telescoop een tijdje gebruiken zonder hem eerst te collimeren. Zeker een 150/1200, omdat die toleranties veel groter zijn en de telescoop wellicht niet zó slecht gecollimeerd is.

• Leuk

Jermanbty

Donateur
Ik moet wel zeggen six dat het enige oefening baart voor te werken met deze. Vooral het uitlijnen van de vangspiegel (spider) vraagt moeite tov een laser. Dit gezegd zijnde en ik quote six een Lazer kan wat scheef staan en zorgt dus voor een niet correcte afstelling

• Leuk

sixela

Alexis - moderator
Ja, uiteraard, met een laser zie je de laserstip en de vijsjes tegelijk in een comfortabele positie, met een kijkbuis niet. Maar het gaat wel, en een goede laser/Cheshire-combokit kost wel een pak meer dan een kijkbuis/Cheshire.

• Leuk
een barlow geeft extra vergroting, het voordeel is dat je die met al je oculairen kan combineren, elk oculair heeft dan "2 vergrotingen" (1 met en 1 zonder barlow), of zelfs 3 of 4 afhankelijk van de barlow

• Leuk

Xsx

Stofdeeltje
een barlow geeft extra vergroting, het voordeel is dat je die met al je oculairen kan combineren, elk oculair heeft dan "2 vergrotingen" (1 met en 1 zonder barlow), of zelfs 3 of 4 afhankelijk van de barlow
Maakt dat veel verschil als je bijvoorbeeld naar mars wilt kijken, of kan je ook gewoon starten zonder?

( Jaja ik weet dat het beter gaat zijn, maar ik weet niet echt wat je met/zonder gaat zien nog. )

Bovenaan Onderaan