Advies aanschaf lichtere montering voor astrofotografie

Over enige tijd wil ik een nieuwe montering aanschaffen voor astrofotografie.
Uiteraard weet ik; hoe steviger, hoe beter. Dus een EQ6-R Pro is dan natuurlijk fantastisch.

Maar omdat ik geen plek heb om een montering vast op te stellen, noch een plek om de montering opgesteld op te slaan, moet ik voor iedere sessie de montering opbouwen en achteraf weer afbreken. En dat betekent voor mij toch een lichtere montering.

Om toch een effectieve belasting tot 6-7 kg te halen, zijn er dan een paar opties (voor zover ik dat kan inschatten), met een totaal gewicht van statief + montering < 18 kg:

Skywatcher HEQ5 pro
+ bewezen kwaliteit
+ goede precisie in volgen
+ geroemd om relatief hoog draagvermogen
+ USB 2.0 (B) aansluiting op de handcontroller

- ik ben geen fan van de Synscan controller
- de altitude knoppen op de montering vind ik matig
- de montering weegt 10kg, dat is toch behoorlijk wat

Celestron AVX
+ Nexstar+ controller vind ik aanzienlijk beter dan Synscan
+ aanzienlijk steviger statief
+ micro-usb op de handcontroller
+ veel betere knoppen voor alt/az afstelling montering

- blijkbaar matige "quality control"
- geen lager op dec-as

iOptron iEQ30 Pro
+ modernere montering
+ uitgebreide controller met veel extra functies (bijv. balans controle)
+ relatief laag gewicht voor vrijwel hetzelfde draagvermogen
+ digitale poolzoeker
+ nu in stock

- RS232 verbinding
- duurder (~400€)
- relatief weinig over ervaringen te lezen van gebruikers

Meade LX85
+ goedkoopste
+ zeer licht (15 kg totaal; hoofd weegt maar 5 kg!!)
+ belooft hoogste draagvermogen

- Too good to be true?
- Nauwelijks gebruikerservaringen
- Vrij lange wachttijden levering

Voor zover ik weet, zijn dit de 4 monteringen die tussen de ca. 1000-1500€ een totaal draagvermogen van ~15kg beloven en volledig go-to zijn.
Ik ben vooral op zoek naar gebruikservaring.

- Hoe goed blijven deze monteringen als je ze iedere keer opbouwt en afbreekt?
- Hoe gemakkelijk zijn ze in gebruik (opbouwen, afstellen, balanceren, volgen, besturen vanaf de handcontroller, besturen vanaf de PC, afbreken, opslaan)?
- Hoe makkelijk is het de software te upgraden?
- Hoe zijn ze fotografisch met een 70mm f/6, 80mm f/75, of zelfs een 6" f/4 Newton, met camera, zoeker)?
- Hoe houden ze zich bij visueel gebruik?

Ik hoop dan een beter beeld te krijgen van welke montering ik het best zou kunnen aanschaffen.

Alvast dank voor alle input!

• Leuk
Waarderingen: TomB
Ik heb alleen ervaring met de AVX (6 jaar in gebruik)

- Hoe goed blijven deze monteringen als je ze iedere keer opbouwt en afbreekt?
Prima, nooit een probleeem mee gehad

- Hoe gemakkelijk zijn ze in gebruik (opbouwen, afstellen, balanceren, volgen, besturen vanaf de handcontroller, besturen vanaf de PC, afbreken, opslaan)?
Gemakkelijk

- Hoe makkelijk is het de software te upgraden?
Nooit behoefte aan gehad. If it ain't broke, don't fix it.

- Hoe zijn ze fotografisch met een 70mm f/6, 80mm f/75, of zelfs een 6" f/4 Newton, met camera, zoeker)?
Die f/75 is een typefoutje zeker?
Kan gemakkelijk een 70mm f/6 of 80mm f/7.5 dragen (fotografisch). Ik gebruik een 120mm ED f/7.5 bij belichtingstijd van 15 sec zonder PEC met zware camera en 9x50 zoeker. Dan is guiding niet nodig. Het is wel belangrijk om de polar align routine te volgen. Ik heb een poolzoeker in de AVX, maar die gebruik ik niet eens.
Geen ervaring met zwaardere kijkers.

- Hoe houden ze zich bij visueel gebruik?
Rotsvast met bovengenoemde kijker, ook bij vrij stevige wind. Er kan nog wel een zwaardere kijker op. Volgens Celestron zou zelfs een C9.25 moeten kunnen, maar alleen visueel.

Ik heb geen idee wat je bedoelt met
- blijkbaar matige "quality control"
- geen lager op dec-as.

Nooit last van gehad. Alles werkt gewoon zonder storingen.

Het enige minpuntje dat ik zou kunnen bedenken is de database in de handcontroller, die ik liefst zou vervangen door mijn eigen database als dat zou kunnen (met 100x zoveel dubbelsterren, 1000x zoveel veranderlijke sterren en geen SAO-nummers), maar ik vrees dat geen enkele montering die functionaliteit heeft, althans niet in deze prijsklasse.

In de eerste paar maanden stoorde ik mij aan het lawaai bij slewen, tot ik ontdekte dat je het geluid zachter kunt zetten: slew speed 7 gebruiken. Nog steeds snel genoeg.

Laatst bewerkt:

wvreeven

Moderator
Het is jammer dat iOptron de CEM25P uit de handel heeft gehaald anders zou ik je die aanraden. Dus daarom raad ik je toch een HEQ5 aan. Die gebruik ik zelf al 3 jaar naar grote tevredenheid. En dan een EQMod kabel erbij zodat je die handcontroller niet hoeft te gebruiken. Doe ik ook en werkt als een speer!

TomB

Donateur
@Sterren kijken in de stad : goede vragen. Ik wil je topic niet kapen maar ik sta een beetje voor dezelfde vraag en twijfel vooralsnog tussen HEQ5 en HEQ6. Ik kan de montering wel vast opstellen dus het hogere gewicht van een HEQ6 is geen bezwaar. Ziet iemand dan nog een nadeel van de HEQ6 tov de HEQ5 (behalve de hogere prijs)?

svdwal

Sander - Moderator
De HEQ5 (de EQ5 trouwens ook) kan met een verloopstukje van Geoptics op de poten van de EQ6. Dat maakt 'm een stuk steviger staan, en ietsjes zwaarder. Op die combi heb ik een 150 mm f4.5 (effectief) Newton zitten en dat gaat prima. Ikhoud de montering zo opgebouwd mogelijk, zonder kijker en contragewichten van woonkamer naar balkon en terug gaat prima. Maar ik heb dus wel een half opgebouwde montering in de woonkamer staan, wat niet naar ieders wens is. ik zet de montering elke keer op dezelfde plek neer, 1 avond uitgebreid drift-aligned en daarna parkeren en 1-star alignment. Zowiezo meer van alles mechanisch zo nauwkeurig mogelijk krijgen en de software voor kleine fouten laten corrigeren, want ik denk niet dat de software zo in elkaar zit dat die grote afwijkimgen goed kan modelleren.

Met meerdere kijkers zal je de cone errors van die kijkers zo klein mogelijk moeten maken.

De Meade kan goed zijn, maar er zijn nogal wat problemen geweest met eerdere monteringen van het merk. Daardoor zullen gebruikerservaringen de komende jaren schaars blijven, ben ik bang.

schoenmaker

Didymos
Er komt een vervanger van de CEM25p. Er stond pas ook een CEM25p op te-les-koop.nl. Ik heb er zelf ook eentje en ben een groot fan van het apparaat. Een heerlijk platform om mee te werken. Heb er zelfs een C8 op kunnen laten werken (hoewel dit wel de grensen opzoekt).

Dit was met de C8 + guidescope + guidecam + ASIAir Pro, een TRF-2008 flattener en een ASI294MC pro. Alles bij elkaar gok ik richting de 9 kilo.
picture-b11df35cbd183e2dceeec657aef68a59-uhd-2019x2160.jpg

Ik ben een tijdje terug aan het overwegen geweest om zelf te gaan upgraden, mocht je op de hoogte gehouden willen worden wanneer mijn CEM25p beschikbaar komt, dan stuur maar een DM.

Er komt een vervanger van de CEM25p. Er stond pas ook een CEM25p op te-les-koop.nl. Ik heb er zelf ook eentje en ben een groot fan van het apparaat. Een heerlijk platform om mee te werken. Heb er zelfs een C8 op kunnen laten werken (hoewel dit wel de grensen opzoekt).

Dit was met de C8 + guidescope + guidecam + ASIAir Pro, een TRF-2008 flattener en een ASI294MC pro. Alles bij elkaar gok ik richting de 9 kilo.
Bekijk bijlage 1468659

Ik ben een tijdje terug aan het overwegen geweest om zelf te gaan upgraden, mocht je op de hoogte gehouden willen worden wanneer mijn CEM25p beschikbaar komt, dan stuur maar een DM.
Een TRF-2008 op een C8, huh, dat is grappig. Ik gebruik die op mijn 70/420 en 80/600 refractors. Wist niet dat dit ook kon?!

Ik stuur een berichtje. Dank!

@Sterren kijken in de stad : goede vragen. Ik wil je topic niet kapen maar ik sta een beetje voor dezelfde vraag en twijfel vooralsnog tussen HEQ5 en HEQ6. Ik kan de montering wel vast opstellen dus het hogere gewicht van een HEQ6 is geen bezwaar. Ziet iemand dan nog een nadeel van de HEQ6 tov de HEQ5 (behalve de hogere prijs)?
Dag Tom, nog nog even een reactie: voor mij zijn deze twee monteringen echt een klasse apart en nauwelijks meer met elkaar te vergelijken.

De HEQ5 draagt zeg maar iets van 14/7 kg (vis/foto). Een EQ6 moet echt iets van 20/12 kg kunnen dragen.
En het verschil in gewicht tussen beide sets (en ook zeker het verschil in gewicht van de monteringen) is erg groot. De kop van de EQ6-R weegt 17 kg, die van de HEQ5 pro iets van 10 kg. Ik denk dat ik na een keer de EQ6-R op- en afbouwen er al geen zin meer in heb - zeker met het weer zoals we dat in NL hebben. Soms besluit ik redelijk op het laatste moment dat een avond tóch de moeite waard is. Dat maakt voor mijn situatie de EQ6-R niet meer te hanteren. Sterker nog, ik vind de 10 kg van de HEQ5 al vrij veel. De andere monteringen in mijn lijstje hebben een andere gewichtsverdeling over kop/statief.

Maar ik geloof dat jij een vaste zuil hebt om de montering op te plaatsen? Dat is een heel ander verhaal. Zeker als die zuil beschermd staat, of de montering tegen weer en wind beschermd op de zuil kan blijven staan. En dan liefst permanent uitgelijnd.

Als geld geen beperking is en je grote kijkers visueel wilt gebruiken of met iets meer materiaal wilt fotograferen, dan is er volgens mij geen argument tegen een EQ6-R.
Volgens mij is dan vooral het gebruik de overweging en de limieten van wat de monteringen kunnen dragen en niet zozeer meer de eigenschappen van de montering zelf.
Wat ik begrijp is dat de HEQ5 PRO zelf ook al hele goede resultaten behaalt, kwa precisie.

Maar goed, dat is hoe ik daar over denk. Dat is niet op ervaring gestoeld.

• Leuk
Waarderingen: TomB

TomB

Donateur
@Sterren kijken in de stad Inderdaad heb ik een zuil en heb ik veel plezier van niet meer te hoeven uitlijnen. Maar ik ben niet 100% tevreden over zijn stevigheid. Als ik er horizontaal aan trek (niet met volle kracht) verschuift de telescoop wel 1' denk ik (een boogminuut) en hij blijft daarna 2 sec uittrillen. Met wind heb ik geen last en de volgnauwkeurigheid lijdt er ook niet onder. Ik wil daar wel wat aan doen maar weet nog niet hoe. Misschien maak ik daar nog een apart topic voor aan. Misschien is de HEQ6 wel 3x zo zwaar als mijn huidige Vixen GP. Dat helpt natuurlijk ook niet voor de trilling vastheid.

Bedankt voor je meedenken.

Laatst bewerkt:

TomB

Donateur
Dat draaggewicht van een montering: is dat met of zonder contra gewicht?

Idem voor de montering zelf: is dat met of zonder contragewicht?

wvreeven

Moderator
Het draaggewicht is in dit geval zonder tegengewicht. En het gewicht van de montering ook. Ik heb zelf zowel een HEQ5 als een EQ6-R eb die laatste is inderdaad erg zwaar. Ik laat hem dan ook meestal gewoon in de tuin staan. Telescoop eraf als ik klaar ben en weer erop als ik ga beginnen. Dat scheelt ook polar alignment :)

MGralike

Donateur
De opvolger...

Aantal eye catcher's...

- met GPS
- met WiFi
- met iPolar oplossing
- PPEC
- Max load 11.8 kg
- Gewicht mount kaal 4.5 kg

Als er behoefte voor is, met meerprijs, ook met encoders verkrijgbaar...

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan