Actieve gebieden op de zon roteren bijna uit zicht op 12-9-2021

Johnboy66

Callisto
Zo nu en dan waag ik het ook wel eens om in blauw te imagen maar de momenten van goede seeing zijn erg zeldzaam en meestal is het niet te doen.

Een exposure van 4 ms is nog veel beter dan ik verwachtte voor zo'n smalbandig filter.
Is dat de double stack uitvoering?

Over dat stacken; de enige camera's waarmee ik relatief lage aantallen frames (ca 50) kon stacken om voldoende van de ruis af te raken waren de DMK21/DMK31 CCD camera's. Met de monochrome ASI camera's heb ik er vaak een veelvoud van nodig.
Erg indrukwekkend om met 50 frames een goede ruisvrije stack te kunnen maken. Dat hoef ik met mijn ASI's echt niet te proberen.

Johnboy66

Callisto
Maar jouw ASI's zijn dan ook bijna 10 x zo snel. ;-)
Ik heb een foutje ontdekt in de cijfers over de belichtingstijden. Die 14,1 ms en gain 252 geldt voor de Ha-opname die ik vlak voor de CaK-opname met de PST had gemaakt: de CaK-opname van 12 september werd 6,8 ms belicht met de gain op 183. Niet echt superbelangrijk maar ik wilde deze fout toch corrigeren.

Neo

Donateur
Het verschil is niet dramatisch hoewel altijd lastig te vergelijken als er een andere Gain bij komt kijken.
Maar de bandbreedte is voor Ca ook bijna 100x groter dan voor H-alpha..

Bovenaan Onderaan