Actieve gebieden op de zon roteren bijna uit zicht op 12-9-2021

Hallo allemaal,

Vanmiddag kon ik tussen de wolken door momenten vinden om waarschijnlijk voor het laatst de zonnevlekken in AR2866 en AR2868 te imagen voordat die rechts achter de horizon verdwijnen. Daarvoor gebruikte ik weer de 10 cm Vixen ED-refractor, het Baader Calcium K-Linefilter en de ZWO ASI 174 MM met 3× barlow. 3000 frames werden gestapeld in AutoStakkert3 en verder bewerkt in Registax, Photoshop en Raw Therapee. Vooral het lokale contrast in Raw Therapee werkt heel mooi om de zonnevlekken donker te krijgen en tevens om de heldere fakkelvelden extra duidelijk zichtbaar te maken zonder dat de rest van de foto beïnvloed wordt. De seeing was redelijk.

16.41.jpg

Als je framepercentage bedoelt was dat nul. Ik heb één enkele stack gemaakt waarbij uit een opname van 20.800 frames de 3000 beste zijn gebruikt.

Laatst bewerkt:

hugo52

Mercurius
Kijk svp even hier:
https://www.astroforum.nl/threads/zon-04-09-2021-hij-wordt-actiever.1470644/#post-1501664
Mijn resultaten zijn bij bv 100 frames het scherpst als van elke aligment point slechts 1 wordt gebruikt/gestacket.
Dit heeft als consequentie dat het onderlinge verband niet helemaal klopt, aan de andere kant zal het stacken van 2 aligment points die toch een beetje anders zijn door de seeing een lichte onscherpte veroorzaken.
Mogelijk moet slechts het beste frame worden gebruikt en niet een compositie van de aligment points.
as_f.jpg

Het gaat mij dus over deze instelling.
Hugo

Kijk svp even hier:
https://www.astroforum.nl/threads/zon-04-09-2021-hij-wordt-actiever.1470644/#post-1501664
Mijn resultaten zijn bij bv 100 frames het scherpst als van elke aligment point slechts 1 wordt gebruikt/gestacket.
Dit heeft als consequentie dat het onderlinge verband niet helemaal klopt, aan de andere kant zal het stacken van 2 aligment points die toch een beetje anders zijn door de seeing een lichte onscherpte veroorzaken.
Mogelijk moet slechts het beste frame worden gebruikt en niet een compositie van de aligment points.
Bekijk bijlage 1477769
Het gaat mij dus over deze instelling.
Hugo
Ik snap het Hugo. In het groene vakje met de 1 in jouw voorbeeld daarin heb ik 3000 in gegeven. De roze vakjes waar hier een 0 staat stonden bij mij ook nullen.

hugo52

Mercurius
Je selecteert de hele avi en zorgt voor voldoende aligment points.
as_f_2.jpg

Deze opties:
as_f_3.jpg

Je doet stack met slechts een 1.
Die een zal dan van alle aligment points de beste (1) eruit halen en hiervan een compositie maken.

Neo

Donateur
Het resultaat komt juist overeen met mijn verwachting van deze manier van 'stacken'. Stacken tussen aanhalingstekens want je stapelt immers niets maar plakt losse stukjes aan elkaar met zichtbare overgangen. Waar Johnboy66 ca 3000 frames gebruikt om de ruis te bestrijden heb je nu de maximale ruis en de slechtst mogelijke SN ratio en is de ruimte voor nabewerking nihil. Door niet te stacken wordt de dynamiek en nauwkeurigheid van het signaal geen haar beter dan het 8-bit origineel.

Fraaie opname trouwens @Johnboy66, voor 398 nm heb je buitengewoon goede seeing nodig en voor veel lenzenkijkers is deze golflengte sowieso al niet gemakkelijk. Ook zal de QE van de camera nog maar ca 50% bedragen. Wat voor een exposure kon je nog halen?

Laatst bewerkt:
Ik vond het ook een vreemde manier van stacken, maar ik wilde het evengoed toch eens proberen. Het resultaat vol ruis had ik zelf ook precies zo verwacht. Ik probeer altijd zoveel mogelijk frames te gebruiken om de ruis weg te middelen. En dat gaat met de ASI 174 MM heel goed. Soms begint een opname zelfs met pakweg 300 fps, maar zakt daarna dan wel terug naar nog steeds een mooi percentage.
De belichtingstijden kunnen in CaK golflengte erg kort blijven, soms zelfs maar 4 ms. Ik zie dat ik vergeten ben om dat bij deze foto te vermelden. Vanavond eens opzoeken.

Meestal was de seeing ook niet best maar door extra veel frames te verzamelen zitten er meestal toch voldoende goede tussen om een mooie stack uit op te bouwen.

Neo

Donateur
Zo nu en dan waag ik het ook wel eens om in blauw te imagen maar de momenten van goede seeing zijn erg zeldzaam en meestal is het niet te doen.

Een exposure van 4 ms is nog veel beter dan ik verwachtte voor zo'n smalbandig filter.
Is dat de double stack uitvoering?

Over dat stacken; de enige camera's waarmee ik relatief lage aantallen frames (ca 50) kon stacken om voldoende van de ruis af te raken waren de DMK21/DMK31 CCD camera's. Met de monochrome ASI camera's heb ik er vaak een veelvoud van nodig.

Laatst bewerkt:
Ik heb gister een nieuw vel AstroSolar ND 3.8 folie besteld om daarmee een objectieffilter te maken voor de 25 cm Meade SCT. Dan kan het CaK-filter ook daarop gebruikt worden. Benieuwd hoe een SCT het doet in CaK golflengte

Zo nu en dan waag ik het ook wel eens om in blauw te imagen maar de momenten van goede seeing zijn erg zeldzaam en meestal is het niet te doen.

Een exposure van 4 ms is nog veel beter dan ik verwachtte voor zo'n smalbandig filter.
Is dat de double stack uitvoering?

Over dat stacken; de enige camera's waarmee ik relatief lage aantallen frames (ca 50) kon stacken om voldoende van de ruis af te raken waren de DMK21/DMK31 CCD camera's. Met de monochrome ASI camera's heb ik er vaak een veelvoud van nodig.
Ja, Baader doublestack Calcium K-Line 390-398 nm filter

Neo

Donateur
Spannend, zeer benieuwd naar jouw ervaringen met de 10" Meade en het CaK filter.
Mijn laatste aanwinst was een Solar Continuum filter, kort na de gedeeltelijke eclipse gekocht maar die wacht nog op zijn first light. :cautious:

Het resultaat komt juist overeen met mijn verwachting van deze manier van 'stacken'. Stacken tussen aanhalingstekens want je stapelt immers niets maar plakt losse stukjes aan elkaar met zichtbare overgangen. Waar Johnboy66 ca 3000 frames gebruikt om de ruis te bestrijden heb je nu de maximale ruis en de slechtst mogelijke SN ratio en is de ruimte voor nabewerking nihil. Door niet te stacken wordt de dynamiek en nauwkeurigheid van het signaal geen haar beter dan het 8-bit origineel.

Fraaie opname trouwens @Johnboy66, voor 398 nm heb je buitengewoon goede seeing nodig en voor veel lenzenkijkers is deze golflengte sowieso al niet gemakkelijk. Ook zal de QE van de camera nog maar ca 50% bedragen. Wat voor een exposure kon je nog halen?
Ik heb het net even nagekeken. Belichtingstijd was 14,1 ms met gain op 252. Op 8 september haalde ik 5,5 ms, gain 279, met dezelfde setup. Verschil komt doordat er gister lichte sluierbewolking was. Op 7 september haalde ik zelfs 3,1 ms met gain op 193. Dat was toen wel met de ASI 178 MM met 1,5x barlow.

Bovenaan Onderaan