Aardbevingen op La Palma. Gaat er een vulkaan uitbarsten?

Eelco

Aarde (meestal)
Bild is nogal een sensatieblaadje. Ik zou dit artikel niet serieus nemen.

Laatst bewerkt:

wvreeven

Moderator
Er zijn zeer regelmatig aardbevingen rond de Canarische Eilanden. Het is een geologisch zeer actief gebied.

TomC

Arp_244
Er werd tijdelijk code geel afgekondigd, om de meest nabije dorpen in staat van waakzaamheid te brengen. In 72 uur tijd waren ruim 400 bevingen gemeten, waarvan verschillende boven 3 op Richter schaal. Intussen is die frequentie terug gedaald en lijkt de toestand genormaliseerd.

Binnenkort sta ik met een groep vrienden terug op dit mooie eiland. Kweet niet of het een vloek of zegen zou zijn, mocht tijdens ons verblijf een vulkaan zijn inwendig magma naar buiten spuwen. Uniek in elk geval; maar goh die seeing ...

wvreeven

Moderator
Er was een vergelijkbare situatie in de buurt van La Serena een paar maanden geleden met meer dan 600 bevingen in 5 dagen waarvan enkele tientallen sterker dan 4.0. Dat was intens. Maar geen vulkanisme in die regio dus dat is dan weer een stuk veiliger.

Bert Bogchelman

Moderator
Aan de zuidkant is er nog een groot gebied vol met lavasteen waar nog niks groeit. Prachtig om door heen te lopen. Hier is het nog recent flink raak geweest. Dus ja, La Palma is vulkanisch actief.

Steem

Donateur
Aangezien de zuidkant (Cumbre Vieja) groeit en de Caldera de Taburiente zakt zal het hoogste punt uiteindelijk aan de zuidkant komen te liggen. Maar dat kan rustig nog een paar miljoen jaar duren. De verwachting is zelfs dat de Cumbre Vieja net als de Roque de los Muchachos uiteindelijk boven de 3.000 meter uit zal komen en door de smalle basis en zwaartekracht in zal storten (en een nieuwe erosiekrater vormt).

AtM

Prutser
Ik dacht dat er ooit een tsunami scenario voor NewYork geopperd is, waar bij een uitbarsting een groot stuk la Palma in zee zou zakken.

Maar goed, dat stond misschien ook wel in Bild...

Skyheerlen

Moderator
Precies dat is het issue, Roel. Graag een functioneel vliegveld en heldere hemel zonder stof. Als ik echt een vulkaan wil zien, ga ik wel naar de Etna.

Al begrijp ik jouw opmerking heel goed.

Bovenaan Onderaan