Aanschaf telescoop

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Heel goed, Ronald!

Zoals ik al zei, wil je voor het waarnemen van planeten een hoge vergroting. De gebruikelijke telescopen hebben een vergrotingsbereik die eerder mikt op relatief grote objecten aan de hemel, zoals nevels. Die kunnen soms erg groot zijn, zodat veel hobby-astronomen werken met relatief geringe vergrotingen.
Voor diegenen die zich op planeten richten zijn er telescopen die specifiek hoge vergrotingen toepassen. Dat werkt via de eigenschap van de brandpuntsafstand. De zogenaamde Cassegrain-telescopen behoren daartoe.
Ik heb een kleine Maksutov-Cassegrain. Die kostte minder dan 200 euro (met statiefje erbij rond de 220 euro). In principe kan ik daarmee prima Jupiter en Saturnus bekijken. Mars kan ook, maar het is sub-optimaal. Dat is de reden dat mensen bereid zijn veel meer geld uit te geven en grotere versies van mijn kleine Mak aan te schaffen (of een aanverwandte telescoop-type, de Schmidt-Cassegrain).

Je kunt die hoge vergroting ook met een Dobson bereiken, maar dat zijn Newton-telescopen met een lagere vergroting. Echter, wanneer je een Barlow-lens gebruikt, kun je ook met een Dobson prima planeten in beeld krijgen. Bedenk dan wel dat een Dobson normaliter handbediend is, dus je volgt de planeet zelf door de telescoop te bewegen. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, omdat je juist planeten met het blote oog meteen goed kunt vinden. Maar het is natuurlijk fijn als het automatische statief het motief in beeld houdt en je je op het wezenlijke kunt concentreren.

Bekijk vooral Sixela's aanbevelingen. Er zijn volgens mij (maar ik ben zelf ook nog een beginner) weinig (waarschijnlijk geen) andere forum-leden hier die deze schat aan ervaring zouden kunnen overtreffen.

Laatst bewerkt:

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
@DeepSkyScanner brandpuntsafstand is volstrekt irrelevant -- het verschil kun je compenseren met een barlow of een andere oculairkeuze. Het belangrijkste is uiteindelijk de resolutie en dus de opening (al hebben refractors een voetje voor bij gelijke opening door het gebrek aan centrale obstructie).

Dat zeg je uiteindelijk ook wel, maar het is een beetje verwarrend voor de lezers ;-);

Ronald Dohmen

Stofdeeltje
Heren, (of zijn er ook dames bij?),

Het gaat maar door de bereidwillige deskundige ondersteuning.. ben er zeer content mee. Voor nu denk ik dat de

Celestron NexStar 6 SE - 152/1500mm Schmidt-Cassegrain GoTo Telescope​

een goede keuze voor mij is. Na er wat ervaring mee opgedaan te hebben kan ik bijv. najaar 2022 een betaalbare telescoop erbij kopen die 100% geschikt is om lang en vaak naar Mars te turen. Vanavond naar de sterrenwacht, spannend, ben zeer benieuwd of er nog meer suggesties komen en vooral naar wat mooie beelden.

Tot later! Groet, Ronald.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Als je zo'n telescoop koopt: laat het koffertje Plössls maar varen. De telescoop komt met een 25mm en 10mm oculair, gebruik die, en koop er eventueel één 15-18mm 70°-82° oculair bij zoals de volgende.

Op f/10 telescopen kun je zelfs nog flink besparen, want zelf zo'n 70° oculair presteert nog vrij goed:

Er zijn ook --maar dat is vooral als je die later ook op andere telescopen wilt gebruiken --:
of als je een bril draagt (en blijft dragen bij het observeren -- enkel nodig als je ook astigmatismecorrectie hebt):

Met één extra oculair dek je al een vrij groot bereik aan vergrotingen met drie oculairs, en dan kun je ook beter ervaren welk oculair je het beste 'ligt' en later wat tweaken.

Bovenaan Onderaan