Aanschaf telescoop

Ronald Dohmen

Stofdeeltje
Beste allemaal,

Mijn naam is Ronald Dohmen, 62 jaar woonachtig in Doorwerth. Vanwege meer tijd door recente pensionering wil ik mijn levenslange interessse in ruimtevaart en astronomie gaan 'upgraden' naar hobby niveau. Ik overweeg daarom lid te worden van een sterrenwacht en een eigen telescoop aan te schaffen.

Het kan evenwel nog even duren tot er weer bijeenkomsten zullen zijn in afwachting van de Corona ontwikkelingen begrijp ik bij sterrenwachten... Omdat ik toch deze zomer al een mooie telescoop aan zou willen schaffen heb ik een kleine selectie gemaakt (2) van telescopen die in mijn budget (tot 1000 euro inclusief accessoires) vallen. Indien mogelijk zou ik graag een mening/advies van ervaren telescoopgebruiker(s) voor een keuze tussen deze 2 willen ontvangen.
Mijn eerste interesse betreft ons eigen zonnestelsel en daarna wat er wat verder in de melkweg is te zien. Ook objecten die in de nabijheid van de aarde bij tijd en wijle zichtbaar zijn door een telescoop hebben mijn interesse. Veel later komen misschien verder weg gelegen nevels etc. aan de beurt. N.b. De telescoop verhuist naar Zuid/West Turkije (hoogte Rhodos) al zal dat voor de keuze geen verschil maken. Hij zal 90% van de tijd op het terras staan, maar soms ook mee naar het strand of de (Taurus) bergen in genomen worden.
De eerste optie voor mij is de Celestron StarSense Explorer DX 130 Z inclusief Omegon koffer met oculair en accessoires.
Mijn tweede optie is de Meade StarNavigator NG 130 AZ GoTo, ook weer inclusief uitgebreide Omegon accessoires koffer.
Wellicht zijn er kenmerken waardoor de ene geschikter is voor mijn doelen als beginnend telescopist, of zijn er nog betere keuzes daarvoor die een deskundige aan zou willen geven..?
Ik beb benieuwd en zie uit naar reacties!
MvrGr. Ronald Dohmen.

Laatst bewerkt door een moderator:

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Celestron StarSense Explorer DX 130Z: meuk. Rommeloptiek, veel gadgets, gammele montering.
Meade StarNavigator NG 130 AZ GoTo: ditto (het is een Newton met ingebouwde barlowlens die bijzonder beginnersonvriendelijk is.)

Die horen met stip op de Zwarte Lijst.

Voor €1000 kun je al heel wat moois bestellen, maar we moeten wel weten wat voor jou belangrijk is.

Lees dit eerst:

en lees ook de verduidelijkingen, en post je antwoorden hier.

Bedenk:
-planeten zijn niet altijd zichtbaar (de Maan keert wel vaak terug)
-vink niet 'ja, dat wil ik ook' overal aan. Want dan krijg je eigenlijk een compromis dat niets goed kan of buiten budget valt. Maak keuzes! GoTo is op papier wel leuk, maar zoiets instellen is niet zo triviaal en het kost een bom geld als je een goede stabiele GoTo-montering wilt.

Ronald Dohmen

Stofdeeltje
Dankjewel Sixela voor je duidelijke reactie, daar kan ik iets mee en waardeer ik! Ik ga ermee aan de slag en zal met een paar dagen de antwoorden hier posten. Graag tot later dus, Groet Ronald.

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Dag Ronald,

Zelf ben ik ook beginner, daar ik pas vorig jaar mijn telescoopjes heb aangeschaft en ook toen pas echt begon wat systematischer naar de donkere hemel te turen.
Grofweg zal jouw eerste keuze eruit moeten bestaan of je visueel wilt kijken, of dat je graag foto's wilt maken. Voor het visuele gebeuren is een Dobson de meest voor de hand liggende keuze. In feite een Newtonse spiegeltelescoop op een handbediende alt-azimuthale ophanging. Voor het foto-gebeuren wil je een Duits-equatoriaal (EQ) statief met een kleur-echte telescoop (of een behoorlijke Newtonian, of een behoorlijke refractor met zo goed als geen kleuren-afwijkingen). Over het laatste kunnen we kort zijn: met een budget van 1000 euro ga je dat niet redden. Of je geeft te weinig uit aan het statief om een goede telescoop te kunnen kopen, en zult vervolgens ontevreden zijn over dat statief, of je koopt een goed statief, maar er blijft geen geld over voor een goede telescoop.
Met een tweede-hands Dobson zou je dit euvel kunnen voorkomen. Je hebt dan een leuke telescoop voor visueel genot en je maakt je hoogstens nog druk om enkele oculairs die je erbij zou willen. Maar, je maakt dan geen bruikbare opnames, zoals dat met een EQ-statief en een goede Newtonian of refractor kan worden gedaan. Voor opnames van zwakke objecten heb je een gemotoriseerd EQ-statief nodig (een GoTo is dat vanzelf) en het liefst ook nog een guiding-scope met guiding-camera, die via software het statief stuurt en corrigeert. Gecombineerd met de nodige kwaliteit van zo een statief is een budget van 1000 euro niet voldoende, helaas.

Wat wel kan, als je nu voornamelijk interesse hebt in planeten, is een niet al te dure Maksutov-Cassegrain telescoop. Maar ook dan blijft de vraag wat je over hebt voor een goed statief. Toen ik vorig jaar begon, was mijn instinct om Jupiter en Saturnus te willen zien. Dus kocht ik een kleine 90 mm Mak-Cas met een brandpuntsafstand van 1250 mm. Hiermee zijn flinke vergrotingen mogelijk, wat nodig is voor het bekijken van planeten, omdat die klein aan de hemel verschijnen (in tegenstelling tot deep sky objecten zoals nevels en grote galaxieën, zoals M31 Andromeda, dat enkele malen groter verschijnt dan de Maan). Mijn statiefje was een EQ-1. Dat is echt het minimaalste onder de EQ-statieven. Het staat niet echt stevig, zodat elke aanraking tot een enorme opschudding in het beeld leidt. Dat wil je niet steeds. Je wilt een stevig statief van het formaat EQ-5 of EQ-6, liefst met motor-drive, anders sta je de hele tijd aan de RA-knop te draaien. Laat dat liever een motortje doen, dan kun je je op de beelden concentreren.

Met zo een kleine Mak-Cas kun je planeten zien die helder aan de hemel staan, zoals nu Jupiter en Saturnus. Voor andere objecten is het iets minder geschikt, maar niet ongeschikt. De meeste hobbyisten hebben daarom een Newton spiegeltelescoop, of een behoorlijke lenzen-telescoop (refractor), of beide, en vaak ook meer dan één. Met alleen een Mak (of een Schmidt-Cassegrain) ben je ietwat beperkt in wat je kunt waarnemen, vanwege het geringere beeldveld van zo een telescoop. Maar, wil je echt planeten goed kunnen zien, dan doe je niets verkeerd als je een Cassegrain op de kop kunt tikken. Jammer alleen dat de grotere exemplaren jouw budget te zeer zullen belasten.

De vraag blijft dus: op wat voor een statief wil je beginnen? Een goed EQ-statief met alle toeters en bellen gaat over de 1000 euro grens. Vandaar de eerste vraag: zou je uitsluitend visueel willen beginnen en met een Dobsonian uit de voeten kunnen? Vele wegen leiden naar Rome.

Laatst bewerkt:

markus17

Maan
Welkom!

Ik zou die accessoirekoffer voorlopig achterwege laten, het spul doet het allemaal wel prima, maar je koopt ook een hoop onderdelen die je niet of nauwelijks gaat gebruiken. Later als je behoefte hebt aan een specifiek onderdeel, kun je die ook los kopen, of eentje van nog betere kwaliteit.

Ook krijg je bij veel alles-in-één-telescopen al een zoeker en één of twee oculairs, heb je die alvast.

Ohja, en download alvast Kstars, Skysafari en/of Stellarium, gratis programma's om de sterren digitaal te kijken. Ideaal om te weten wat er vandaag te zien is.

Groeten,
Markus

DeepSkyScanner

De meegeleverde oculairen zijn veelal van een kwaliteit dat je al gauw ertoe zult neigen om andere (lees: betere) oculairen aan te schaffen. Ofwel, koop eerst een bare-bone telescoop met minimale toebehoren. Geef jezelf de gelegenheid om ervaring op te doen en kies dan nieuwe spullen.

Laatst bewerkt:

Ronald Dohmen

Stofdeeltje
Dag Ronald,

Zelf ben ik ook beginner, daar ik pas vorig jaar mijn telescoopjes heb aangeschaft en ook toen pas echt begon wat systematischer naar de donkere hemel te turen.
Grofweg zal jouw eerste keuze eruit moeten bestaan of je visueel wilt kijken, of dat je graag foto's wilt maken. Voor het visuele gebeuren is een Dobson de meest voor de hand liggende keuze. In feite een Newtonse spiegeltelescoop op een handbediende alt-azimuthale ophanging. Voor het foto-gebeuren wil je een Duits-equatoriaal (EQ) statief met een kleur-echte telescoop (of een behoorlijke Newtonian, of een behoorlijke refractor met zo goed als geen kleuren-afwijkingen). Over het laatste kunnen we kort zijn: met een budget van 1000 euro ga je dat niet redden. Of je geeft te weinig uit aan het statief om een goede telescoop te kunnen kopen, en zult vervolgens ontevreden zijn over dat statief, of je koopt een goed statief, maar er blijft geen geld over voor een goede telescoop.
Met een tweede-hands Dobson zou je dit euvel kunnen voorkomen. Je hebt dan een leuke telescoop voor visueel genot en je maakt je hoogstens nog druk om enkele oculairs die je erbij zou willen. Maar, je maakt dan geen bruikbare opnames, zoals dat met een EQ-statief en een goede Newtonian of refractor kan worden gedaan. Voor opnames van zwakke objecten heb je een gemotoriseerd EQ-statief nodig (een GoTo is dat vanzelf) en het liefst ook nog een guiding-scope met guiding-camera, die via software het statief stuurt en corrigeert. Gecombineerd met de nodige kwaliteit van zo een statief is een budget van 1000 euro niet voldoende, helaas.

Wat wel kan, als je nu voornamelijk interesse hebt in planeten, is een niet al te dure Maksutov-Cassegrain telescoop. Maar ook dan blijft de vraag wat je over hebt voor een goed statief. Toen ik vorig jaar begon, was mijn instinct om Jupiter en Saturnus te willen zien. Dus kocht ik een kleine 90 mm Mak-Cas met een brandpuntsafstand van 1250 mm. Hiermee zijn flinke vergrotingen mogelijk, wat nodig is voor het bekijken van planeten, omdat die klein aan de hemel verschijnen (in tegenstelling tot deep sky objecten zoals nevels en grote galaxieën, zoals M31 Andromeda, dat enkele malen groter verschijnt dan de Maan). Mijn statiefje was een EQ-1. Dat is echt het minimaalste onder de EQ-statieven. Het staat niet echt stevig, zodat elke aanraking tot een enorme opschudding in het beeld leidt. Dat wil je niet steeds. Je wilt een stevig statief van het formaat EQ-5 of EQ-6, liefst met motor-drive, anders sta je de hele tijd aan de RA-knop te draaien. Laat dat liever een motortje doen, dan kun je je op de beelden concentreren.

Met zo een kleine Mak-Cas kun je planeten zien die helder aan de hemel staan, zoals nu Jupiter en Saturnus. Voor andere objecten is het iets minder geschikt, maar niet ongeschikt. De meeste hobbyisten hebben daarom een Newton spiegeltelescoop, of een behoorlijke lenzen-telescoop (refractor), of beide, en vaak ook meer dan één. Met alleen een Mak (of een Schmidt-Cassegrain) ben je ietwat beperkt in wat je kunt waarnemen, vanwege het geringere beeldveld van zo een telescoop. Maar, wil je echt planeten goed kunnen zien, dan doe je niets verkeerd als je een Cassegrain op de kop kunt tikken. Jammer alleen dat de grotere exemplaren jouw budget te zeer zullen belasten.

De vraag blijft dus: op wat voor een statief wil je beginnen? Een goed EQ-statief met alle toeters en bellen gaat over de 1000 euro grens. Vandaar de eerste vraag: zou je uitsluitend visueel willen beginnen en met een Dobsonian uit de voeten kunnen? Vele wegen leiden naar Rome.
Dank voor uitegbreide toeclihting, ik ben bezig met de antwoorden voor Sixela, wordt vervolgd!

Ronald Dohmen

Stofdeeltje
De meegeleverde oculairen zijn veelal van een kwaliteit dat je al gauw ertoe zult neigen om andere (lees: betere) oculairen aan te schaffen. Ofwel, koop eerst een bare-bone telescoop met minimale toebehoren. Geef jezelf de gelegenheid om ervaring op te doen en kies dan nieuwe spullen.
Dank voor de tip, deze ga ik opvolgen, groet Ronald.

Ronald Dohmen

Stofdeeltje
Welkom!

Ik zou die accessoirekoffer voorlopig achterwege laten, het spul doet het allemaal wel prima, maar je koopt ook een hoop onderdelen die je niet of nauwelijks gaat gebruiken. Later als je behoefte hebt aan een specifiek onderdeel, kun je die ook los kopen, of eentje van nog betere kwaliteit.

Ook krijg je bij veel alles-in-één-telescopen al een zoeker en één of twee oculairs, heb je die alvast.

Ohja, en download alvast Kstars, Skysafari en/of Stellarium, gratis programma's om de sterren digitaal te kijken. Ideaal om te weten wat er vandaag te zien is.

Groeten,
Markus
Dank voor de tips, ga ik allemaal opvolgen! Groet, Ronald.

DeepSkyScanner

Zoals Sixela al zei, is het probleem met telescopen dat er nu eenmaal een prijskaartje hangt aan kwaliteit. Verwacht dus alsjeblieft geen wonderen van middelmatige apparatuur. Er is een reden voor de hoge uitgaves die gemotiveerde hobbyisten plegen als ze uitzonderlijke telescopen aanschaffen ("uitzonderlijk" in de waarneming van de beginner).

Ronald Dohmen

Stofdeeltje
Celestron StarSense Explorer DX 130Z: meuk. Rommeloptiek, veel gadgets, gammele montering.
Meade StarNavigator NG 130 AZ GoTo: ditto (het is een Newton met ingebouwde barlowlens die bijzonder beginnersonvriendelijk is.)

Die horen met stip op de Zwarte Lijst.

Voor €1000 kun je al heel wat moois bestellen, maar we moeten wel weten wat voor jou belangrijk is.

Lees dit eerst:

en lees ook de verduidelijkingen, en post je antwoorden hier.

Bedenk:
-planeten zijn niet altijd zichtbaar (de Maan keert wel vaak terug)
-vink niet 'ja, dat wil ik ook' overal aan. Want dan krijg je eigenlijk een compromis dat niets goed kan of buiten budget valt. Maak keuzes! GoTo is op papier wel leuk, maar zoiets instellen is niet zo triviaal en het kost een bom geld als je een goede stabiele GoTo-montering wilt.
1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien?

Mijn belangstelling gaat vooral uit naar alles wat zichtbaar is in ons eigen zonnestelsel. Met lichte focus op Mars. Wat verder weg licht komt mogelijk jaren later pas aan de orde, daar koop ik dan tzt wel accessoires voor, of een andere telescoop/statief.

• Wat stel je je er op dit moment van voor:
Veel leren over sterrenkunde en telescopen, ondertussen al beginnen met waarnemen van de Maan, Mars en al wat zichtbaar is in ons eigen zonnestelsel vanaf het hoge balkon van ons huis. Maar ook nu en dan erop uit naar een donkere stille plek in de bergen.
  • Is het een impuls(aankoop)?
Nee, heb al levenslang interesse in ruimtevaart en astronomie, wil er nu eindelijk eens een hobby van maken nu ik tijd en de middelen heb.
  • Heb je al ervaring met sterrenkijken?
Nee.
  • Heb je al een kijker?
Nee.
  • Ben je al eens op een starparty geweest?
Nee.

2. Wat wil je met de telescoop doen?

Waarnemen van de Maan, Mars en al wat zichtbaar is in ons eigen zonnestelsel vanaf het hoge balkon van ons huis. Maar ook nu en dan erop uit naar een donkere stille plek in de bergen.

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen? (manueel, auto, GoTo,...)

Bij voorkeur GoTo.

4. Wat is je budget?

Budget 1000 euro. Voor een werkelijk goed statief dat Goto mogelijk maakt kan het wel tot ca. 1500 euro als dat noodzakelijk is.
  • Is dit inclusief/exclusief accessoires? (accessoires : bvb extra oculairen, filters, collimatiewerktuigen,...)
Later schaf ik de minder direct noodzakelijke accesoires wel aan, eerst het noodzakelijke. Goede telescoop, goed statief en noodzakelijke toebehoren om te beginnen.

5. Hoe belangrijk vind je maan en planeten?

Heel belangrijk.

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?

Onbelangrijk (de eerste jaren).

7. Waar ga je kijken?

• Hoe donker is je achtertuin? In welke omgeving is dat?
De telescoop verhuisd naar Turkije, de omgeving van Fethiye (ligt grofweg op 60 km. tegenover Rhodos) De dagen zijn daar uren korter, de nachten veel donkerder dan in Nederland. De telescoop zal ook nu en dan mee de bergen in gaan naar een hoog gelegen donkere plek (tot wel 2000 meter).
  • Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
Thuis op 300 meter boven zeeniveau heb ik op terras en balkon vrij zicht van ca. 210 graden (ZZW net niet Zuid dus..) tot ca 30 graden (NNO). Rhodos is bij helder weer zichtbaar op 60 km. ZW.
  • Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
Zeker, het wemelt van de stikdonjere plekken op grote hoogte in het Taurus gebergte achter ons huis, aan de voorzijde hebben we de Middellandse zee in 't zicht.
  • Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
Tot een uurtje rijden, we hebben hoge lege bergen achter ons huis met genoeg mooie plekken.
  • Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving)
Dat zullen Turkse Starparty's moeten worden...
  • Woon je op een flat? Nee, vrijstaand huis in de bergrand.

8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?

Ga er gerust tot laat na middernacht op uit, zeg 3 'a 4 uur.

9. Wat kun je dragen?

Alles wat verantwoord is om te dragen voor een volwassen man, heb geen beperkingen
  • Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
Nou 20 Kg, lijkt me wel genoeg.
  • Hoe ga je de telescoop vervoeren?
Met eigen SUV auto.

10. Is 2e hands een optie?

Liever niet.

11. Later interesse in fotografie?

Niet te zeggen, de eerste jaren iig niet.
  • Neen, ik wil enkel visueel werken
Enkel visueel dus
  • Ja, maar we zien later wel (en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor)
Inderdaad.
  • Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)?

Niels Verdel

Meteoriet
Normaliter wordt voor beginners een reflector op dobson montering (de zogenaamde "dobsonian") aanbevolen. En eigenlijk een 8" als perfecte afmeting, vanwege de combinatie tussen handelbaarheid, openingen en prijs.

Maar als ik jou wensen bekijk, waar de nadruk voornamelijk op objecten in het zonnestelsel ligt, dan is een refractor wellicht een betere optie. Wellicht een apo op stabiele montering. Daar houdt mijn kennis echter op, er zijn veel forumleden die hier veel meer verstand van hebben. Maar ik wilde dat wel als overweging aanstippen.

Laatst bewerkt door een moderator:

sixela

Met lichte focus op Mars.
Ik denk dat daar best een aantal kanttekeningen bij maak:
-Mars is eigenlijk enkel interessant een aantal maanden om de twee jaar. De volgende apparitie is in 2022-2023.

M2022_Fig4a.jpg

-Mars is klein en als je daar meer details op wilt zien dan een vaag donker vlekje en een poolkap heb je echt wel flink wat opening nodig (minimum 200mm, zou ik zeggen, althans als beginner).
-Omdat je veel gaat vergroten is een montering die kan volgen erg handig.

Dat maakt Mars een vrij duur object om te observeren...

Zelfs de andere planeten zijn eigenlijk best te observeren rond oppositie (tenzij je heel vroeg 's morgens op kunt, dan heb je een aantal extra maanden).

Laatst bewerkt:

sixela

Maar als ik jou wensen bekijk, waar de nadruk voornamelijk op objecten in het zonnestelsel ligt, dan is een refractor wellicht een betere optie. Wellicht een apo op stabiele montering.
Dat is een fabeltje. Refractoren hebben meestal vrij weinig opening, en dus vrij weinig resolutie. Die zijn dus niet "een betere optie" voor objecten van het zonnestelsel. Met een 130mm APO is het inderdaad erg prettig om naar de Maan en Jupiter te kijken, en eventueel Saturnus, maar voor die laatste twee heb je eigenlijk liever wat meer opening. En een 120mm ED of APO kijker is al erg prijzig, en een 120/1000 achro kan ook maar is zwaar en vrij duur...

Dat was misschien waar wanneer mensen een 150mm refractor hadden die een garage lang was en de enige andere keuze een Newton was met een barslechte spiegel ("lichtemmer"), maar die tijden liggen al ver achter ons.

Josan

Maan
Een iets andere kijk. Wat je denkt te willen in combinatie met jouw unieke situatie:
- je begint net en moet de hemel nog leren kennen. Je wilt dus iets met niet te klein gezichtsveld wat oriëntatie makkelijker maakt.
- maar je wilt ook redelijk kunnen vergroten, zodat je wat details op maan en planeten kunt zien, zeg 150x.
- je zit op een mooie, donkere, zuidelijke locatie., wat scannen van de melkweg een geweldige ervaring maakt.
- je wilt iets dat transportabel is, dus geen zware kijkers en of monteringen.

en dan voeg ik deze nog toe:
- je wilt iets wat geen weggegooid geld is en wat je vrijwel zeker blijft houden. Iets groters bijkopen voor zwakke neveltjes kan altijd nog.

Komt 1 setup in mijn gedachten:
- een Skywatcher 80ED op Vixen Porta-montering.

sixela

Afijn, als ik het hele plaatje bekijk vallen wat ongerijmdheden op. "Liefst GoTo" is eigenlijk niet erg rationeel als je de Maan en planeten als voornaamste doelen kiest. Dat is eerder nuttig in een later stadium als je ook deepsky-objecten gaat waarnemen.

Ik denk dus dat het vooral goed is dat @Ronald Dohmen eerst wat ervaring opdoet door bij een sterrenwacht aan te sluiten en al door enkele kijkers te kijken, want de antwoorden zijn (nog) niet erg doordacht en dan kiest men eigenlijk met een blinddoek op.

Als ik toch een keuze zou moeten maken die aanleunt met wat er wel geantwoord werd:

met een duidelijke voorkeur voor het tweede als Mars inderdaad (op termijn, in December 2022!) een hoofddoel is.

sixela

Komt 1 setup in mijn gedachten:
- een Skywatcher 80ED op Vixen Porta-montering.
Dat is ongeveer zo ver verwijderd van een setup voor planetaire observatie als mogelijk is...dat is een setup die vooral geschikt is voor breedveldobservaties.

Laatst bewerkt:

Josan

Maan
Dat is ongeveer zo ver verwijderd van een setup voor planetaire observatie als mogelijk is...dat is een setup die vooral geschikt is voor breedveldobservaties.
Ik zei al, "Een iets andere kijk." Wat zou jij doen als je op die plek zat? Een kijker kopen voor Mars, Jupiter en Saturnus??? Nee, toch!

sixela

Het is niet aan jou om (dan nog zonder uit te leggen dat je het doet) de doelen die de originele auteur vooropstelt te gaan wijzigen en dan ook nog eens materiaal aan te koppelen aan jouw persoonlijke keuzes zonder dat je expliciet maakt waarvoor het materiaal geschikt is. Als iedereen dat doet en zijn favoriete kijker gaat voorstellen, dan gaat het advies alle kanten uit en is er kop noch staart aan te vinden.

Je mag gerust kanttekeningen maken; ik heb trouwens al soortgelijke gemaakt, en toch wel wat minder bot (want er zijn effectief mensen die kijkers kopen voor de Maan en planeten, het is echt niet nodig hun keuzes als 'belachelijk' te bestempelen met die "Nee, toch!").

Wat zou jij doen als je op die plek zat?
Dat heb ik al boven geschreven: meer praktische ervaring opdoen door me aan te sluiten bij een vereniging, zodat ik meer doordachte keuzes kon maken. Misschien veranderen daardoor de accenten die je wilt leggen, en wie weet eindig je dan inderdaad met een kleine refractor op een lichte een eenvoudige montering...

Ronald Dohmen

Stofdeeltje
Afijn, als ik het hele plaatje bekijk vallen wat ongerijmdheden op. "Liefst GoTo" is eigenlijk niet erg rationeel als je de Maan en planeten als voornaamste doelen kiest. Dat is eerder nuttig in een later stadium als je ook deepsky-objecten gaat waarnemen.

Ik denk dus dat het vooral goed is dat @Ronald Dohmen eerst wat ervaring opdoet door bij een sterrenwacht aan te sluiten en al door enkele kijkers te kijken, want de antwoorden zijn (nog) niet erg doordacht en dan kiest men eigenlijk met een blinddoek op.

Als ik toch een keuze zou moeten maken die aanleunt met wat er wel geantwoord werd:

met een duidelijke voorkeur voor het tweede als Mars inderdaad (op termijn, in December 2022!) een hoofddoel is.
Sixela, geweldig bedankt (ook andere reacties zeer gewaardeerd!). Vanavond zijn er astrofotografen bij sterrenwacht Corona Borealis in Zevenaar waar ik welkom ben. Daar ga ik mijn oren te luister leggen en mijn ogen de kost geven. Graag tot later! MvrGr. Ronald Dohmen.

Bovenaan Onderaan