Aanschaf astrocamera tijdens Black Friday

Miv0313

Quaoar
Goedemiddag,

Ik ben van plan een dedicated astro camera aan te schaffen. Na een jaar of 2 een DSRL gebruikt te hebben wil ik nu toch de stap maken. Ik heb veel gelezen en uitgezocht op het internet, echter blijft het toch een spannende stap om van een camera van max 200 euro over te gaan naar een camera over de duizend euro.

De twee camera's waar ik op uitgekomen ben zijn de 294mc pro en de 533mc pro. Ik wil niet het zoveelste topic starten over de voor en tegen van deze camera's want daar zijn er al zoveel van haha.
Ik neig zelf naar de 294 vanwege het iets bredere beeldveld en de rechthoekige sensor, t.o.v. de vierkante sensor. Voor de rest zijn ze geloof ik aardig gelijk, Ampglow is voor mij geen probleem.

De camera gaat samenwerken met een SkyWatcher 80ED met een 0.85 focal reducer, dit op een Heq5 pro. Als filter bezit ik nog een Optolong L'enhance. De besturing gaat via een Asi Air (1e generatie) en een iPad.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand nog tips heeft met betrekking tot de aanschaf, dingen waar ik op moet letten of misschien niet aan gedacht hebt bij de overstap van DSRL naar astro camera. Bijvoorbeeld welke winkel? Of heeft iemand een idee met Black Friday?

Ik kijk uit naar jullie reacties.

groetjes Mike.

Ik gebruik de asi 294mc pro na ook de overstap van dslr gemaakt te hebben. Zeer fijne camera en persoonlijk zou ik idd ook voor het grotere beeldveld gaan. De rechthoekige sensor spreekt mij meer aan dan de vierkante van de 533.
Verder geen dingen. Misschien even afwachten wat andere zeggen.

Ik gebruik de asi 294mc pro na ook de overstap van dslr gemaakt te hebben. Zeer fijne camera en persoonlijk zou ik idd ook voor het grotere beeldveld gaan. De rechthoekige sensor spreekt mij meer aan dan de vierkante van de 533.
Verder geen dingen. Misschien even afwachten wat andere zeggen.
Bedankt voor je reactie, klinkt goed! Hoe zat dat met een voedingskabel? Die zit er niet bij?

Voor zover ik weet levert ZWO nooit voedingskabels bij hun gekoelde camera's. Ik heb er over de jaren 5 gekocht en geen kregen er een voedingskabel bij geleverd. Wel altijd een USB-kabel.

Ik heb de ASI 533MC. Ik had van tevoren ook mijn bedenkingen bij de vierkante sensor. Maar in de praktijk bleef niets van dat nadeel overeind voor mij.

Verder ook een heel fijne camera. Ik heb hem gekocht bij Ganymedes en werd goed geadviseerd.

De iets kleinere pixels van de 533 passen net iets beter bij je Skywatcher 80ED, ik vermoed dat je hier de Evostar bedoelt dan ?
Maar ook de pixelsize van de 294 vallen nog binnen de marge, doch als je dan een .7 reducer gaat gebruiken krijg je een beetje onder sampling
Dus beiden kunnen perfect op je scope zonder reducer.

Blijkbaar geeft ZWO nu al zijn Black Friday kortingen, dus goed op letten welke winkel ze ook hanteert, want daar loopt het wel eens mis

grts
Sieg

Bedankt voor jullie reacties! Zou ik ook via de zwo site zelf kunnen bestellen? Scheelt namelijk best wel iets. Of loop ik dan het risico dat de Duane om de hoek komt kijken.

Je kan via de ZWO site zelf bestellen, maar dan moet je ook nog wel importkosten, douanekosten, en BTW over beide + het product opleggen.

Als je iemand kent die van de VS naar hier komt, kan je eventueel nog proberen om de camera daar aan te kopen en die mee te laten brengen. Zorg er dan wel voor dat het uit de verpakking is genomen en dat het lijkt alsof die persoon de camera voor eigen gebruik mee op reis neemt... ;)

Je kan hem dan wel enkel laten herstellen bij de plek waar je hem gekocht hebt, en dus NIET meer bij jouw lokale dealer...

Je kan hem dan wel enkel laten herstellen bij de plek waar je hem gekocht hebt, en dus NIET meer bij jouw lokale dealer...
Wat aanvullende info: wij hebben een ZWO camera die gerepareerd moet worden. Dit kan, vanwege de leeftijd van de camera, niet meer via de lokale dealer. Dat doen we daarom via ZWO zelf. De camera dient naar China opgestuurd te worden en zowel de verzending als de reparatie komen voor onze rekening.

Merk op dat dit, van de vijf ZWO camera's die we ooit gehad hebben, de eerste keer is dat er een gerepareerd moet worden.

Hoeveel zijn de kortingen die Zwo geeft? Want voor minder geld koop je evengoed een TS of ToupTek.

Hoeveel zijn de kortingen die Zwo geeft? Want voor minder geld koop je evengoed een TS of ToupTek.
Als alleen geld een overweging is dan heb je een punt. Echter de topicstarter geeft aan een ASIAir te gebruiken en die ondersteunt geen TS of ToupTek camera's.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als alleen geld een overweging is dan heb je een punt. Echter , de topicstarter geeft aan een ASIAir te gebruiken en die ondersteunt geen TS of ToupTek camera's.
Waar geeft de topicstarter aan dat ze (niet, nvdm) compatibel zijn met een Asiair?

Ik ben inderdaad wel gebonden aan een zwo, omdat ik het gebruik van een asi air heel fijn vind.

Ik heb Ganymedes gebelt en daar zou ik ongeveer 100euro korting kunnen krijgen. De camera kost normaliter in NL 1169. (Als we het over de 533) hebben.

Ik heb toevallig een aantal collega's op dit moment in de States zitten, die komen 3 december thuis. Echter zie ik dat de zwo site verkoop vanuit China loopt.

Er zijn in de Verenigde Staten ook wel ZWO dealers. Maar ze die laten kopen om naar hier te halen zonder BTW te betalen is uiteraard BTW-fraude (voor goederen boven de €400, voor goederen tot €400 is er bij import fysiek samen met een reiziger een vrijstelling).

Terug
Bovenaan Onderaan