Aankoop Teleskop service geoptik

dekkerjj

Donateur
In januari dit jaar een Geoptik screen van 372 mm besteld bij Teleskop service.
Hij was bedoeld voor mijn 30cm F3 Newton.
Hij werd zeer vlot geleverd.
In februari verkocht ik mijn 30cm F3. Voor de nieuwe niet gebruikte Geoptik had men geen belangstelling.
Dus heb ik ik hem op te-les-koop gezet en verkocht.
Na enige tijd kreeg ik bericht van de koper: Hij doet het niet!!
Dus hoe kan dat, splinternieuw in de originele verpakking dus stuur maar terug.
Na aansluiten bij mij geen licht.
Teleskop service ingelicht en terug gestuurd dat was goed geregeld.
Na 4 weken maar eens geïnformeerd, zou niet aangekomen zijn later was wel aangekomen maar nog niet gecontroleerd.
Uiteindelijk na een maand werd bevestigd dat hij het niet deed.
We sturen hem op naar naar Geoptik in Italië.
Het gaat hier om een niet ingewikkeld systeem dus stuur maar een nieuwe lijkt mij wat valt er te repareren aan een LED lamp.
Het is nu bijna augustus en ik heb hun nu voor de keuze gesteld stuur een nieuwe anders een credit nota dus geld terug.
Gelukkig betaald met mijn Goldcard dus kan ik het bedrag terug vorderen.
In het verleden nooit problemen gehad met Teleskop Service maar nu lijkt er aan service een eind gekomen.
Lees in toenemende mate problemen met dit soort webwinkels heel anders dan bij voorbeeld Ganymedes die ook te maken heeft met levering problemen ui China.
Niet goed OKE dan sturen we een nieuwe of geld terug zeg het maar.
Kocht bij hun een Ioptron CEM 70 die had problemen met de vergrendeling, gebeld geen probleem WE BRENGEN WEL EVEN EEN NIEUWE!!

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Het is nu bijna augustus en ik heb hun nu voor de keuze gesteld stuur een nieuwe anders een credit nota dus geld terug.

Na veertien dagen vervalt je recht om een nieuwe te eisen. En als Geoptik het been stijfhoudt dan zit TS in de wind...en je weet niet hoe hun relatie is met de verschillende leveranciers.

Huubke

Uranus
Zowel bij Astromarket als TS koop ik regelmatig spullen en soms moet ik terug sturen. Tot op heden nog nooit een probleem mee gehad.

dekkerjj

Donateur
Met de aankoop met de Goldcard ben je 365 dagen verzekerd dus die 14 dagen gaan niet op.
Dat heeft TS ook begrepen.
Kreeg vandaag net bericht ze sturen een nieuwe en zo hoort het ook.
Trouwens die gene die het product verkoopt staat ook voor de garantie.
Met Astromarket geen problemen gehad en in het verleden ook niet met TS.

sixela

@dekkerjj Garantie in Europa betekent niet dat je recht hebt op een onmiddellijke omruiling, enkel op een reparatie. De eerste veertien dagen is dat anders omdat je altijd kunt verzaken aan de koop, en dus heeft geen enkele leverancier er baat bij om iets niet gewoon om te ruilen..

Als je de Goldcard had gebruikt om te protesteren was je daar ook achter gekomen als TS echt op z'n strepen had willen staan; je bent verzekerd als een leverancier je niet tegemoetkomt maar dat geeft je geen extra rechten.

Dat je het niet hebt moeten doen is omdat er bij TS heus wel wat goodwill is...

Sieg

Rhea
@dekkerjj Garantie in Europa betekent niet dat je recht hebt op een onmiddellijke omruiling, enkel op een reparatie. De eerste veertien dagen is dat anders omdat je altijd kunt verzaken aan de koop, en dus heeft geen enkele leverancier er baat bij om iets niet gewoon om te ruilen..
De baat die een leverancier erbij heeft is servicebekendheid, wat héél erg belangrijk is
Ook zij weten dat tegenwoordig iedereen zijn zegje doet op fora en andere sociale media
Indien zij dat kunnen en willen omruilen voor een nieuw product hebben zij daar dus wel degelijk baat bij in mijn opinie

grts
Sieg

Bert Bogchelman

Moderator
De creditcard geeft bij aankoop een verzekering dat je bij een defect of niet leveren binnen zoveel dagen (de mijne 180 dagen) het aankoopbedrag terug krijgt. Dat gaat vrij ver, alleen molest valt niet onder de dekking. E.e.a. heeft niet iets garantie te maken.

sixela

Inderdaad -- de verzekeraar van de kredietkaartmaatschappij zou in dat geval de leverancier contacteren, en als die zegt dat hij de goederen geleverd heeft (en dat bewijst) maar dat ze momenteel in garantie worden gerepareerd dan zal de verzekering niet tussenkomen. Tenzij de goederen niet op een redelijke termijn worden gerepareerd, maar dat is voor interpretatie vatbaar.

dekkerjj

Donateur
Inderdaad -- de verzekeraar van de kredietkaartmaatschappij zou in dat geval de leverancier contacteren, en als die zegt dat hij de goederen geleverd heeft (en dat bewijst) maar dat ze momenteel in garantie worden gerepareerd dan zal de verzekering niet tussenkomen. Tenzij de goederen niet op een redelijke termijn worden gerepareerd, maar dat is voor interpretatie vatbaar.
En dat was nu precies het geval.
De redelijke termijn van 7 maanden voor mogelijke reparatie met begeleidende correspondentie leek mij wel voldoende om of geld terug of een werkend exemplaar te eisen. En dan is het toch wel goed om te betalen met je Credit Card.
Verder moet je je nooit opstellen als AZIJN PISSER in zo'n geval.
Verder blijft staan dat de leverancier gewoon verantwoordelijken blijft voor Garantie en goed werkend product en niet de fabrikant waar men zich achter wil verschuilen.

Laatst bewerkt door een moderator:

sixela

Ik had niet gezien dat er 7 maanden waren verstreken sinds je TS had gecontacteerd. Dat is inderdaad wel erg lang voor iets dat het nooit gedaan heeft...

Roerend eens: TS blijft verantwoordelijk voor garantie, maar als het moet gerepareerd worden moeten ze het wel opsturen naar de fabrikant...

PE1PQX

Donateur
De leverancier heeft de plicht voor één jaar garantie te zorgen, hoe zij dat oplossen is niet het probleem van de koper.
Na dat jaar is er nog 1 jaar fabrieksgarantie (tenminste in NLD, en volgens mij zelfs in de EU), dan is het zaak de fabrikant te contacteren. De verkoper kan je daarbij helpen, maar mag je ook doorverwijzen.
Bij een koop is er ook nog een wettelijke regeling waarbij de koop binnen een vaste termijn ontbonden kan worden. Meestal is binnen 10 of 14 dagen na aankoop van een product. Uiteraard zijn er uitzonderingen...

Tenminste, dit is wat mij er van bekend is. Coulance is een verhaal apart en telt niet mee in dit verhaal.

Bovenaan Onderaan