8 April. Eerste vlucht mars helicopter.

Roel

Totaal niet relevant
Ik zit daar ook al net zo naar uit te kijken, zo gaaf. Ik was al ontzettend onder de indruk van die bewegende landingsbeelden.
Het is me echter nog steeds onduidelijk of er nou een videocamera onder hangt, of alleen een fotocamera. Foto's zijn mooi, maar een filmje zou ik zoveel spetaculairder vinden!

Observer

Uranus
Voor zover ik weet is dat wel het geval. Er werden beelden voorspeld die vergelijkbaar zouden zijn met die van een aardse drone.
Dit wordt echt spectaculair.

Roel

Totaal niet relevant
Whaah, dat zou geweldig zijn. Hopelijk ook met een wat vlotte framerate: ik vond het prachtig dat het uitklappen van de parachute en dergelijke bijna leek alsof je er zelf bij was, maar de beelden net op het moment van de landing (het neerzetten van het karretje) om onduidelijke redenen een nogal "anime"-achtige framerate hadden.

Observer

Uranus
Het is de eerste keer. Alles gaat natuurlijk niet perfect. Het neerzetten van perseverance zal best een "schokkende" gebeurtenis zijn geweest.
Perseverance gaat vast ook het opstijgen van de drone vastleggen. Dus mocht het misgaan en de drone stort meteen weer ter mars, dan zien we dat ook.

Het is trouwens ongelooflijk fantastisch dat we HD beelden vanaf Mars krijgen. Alsof je uit het raam kijkt.
Het grootste probleem lijkt de datastream naar aarde. Is maar een paar honderd kilobits. Daar valt nog veel te winnen.

Roel

Totaal niet relevant
De echte videobeelden zullen we dus sowieso na 8 april te zien krijgen. Niet erg: liever even wachten, dan direct een 100px filmpje. :D
Worden er trouwens nog meer videobeelden op Mars gemaakt, behalve vanuit de drone en wat we eerder al te zien hebben gekregen? Ik kan me voorstellen dat bewegend beeld kostbare bandbreedte vraagt, en dus alleen bij de meest essentiele dingen wordt ingezet.

Bob Slee

Meteoriet
Perseverance gaat vast ook het opstijgen van de drone vastleggen. Dus mocht het misgaan en de drone stort meteen weer ter mars, dan zien we dat ook.
Ik neem aan dat het voertuig een veilige plek opzoekt, ver weg. Ze willen natuurlijk niet de kans lopen dat de heli op de rover valt.
Dus heel erg mooi zullen die beelden niet worden denk ik maar we gaan het zien.

Bob Slee

Meteoriet
Toch jammer van die paar miljard
Och, een paar miljard.
Laten we zeggen twee miljard.
En laten we zeggen dat één zesde van het budget voor de heli was.
En er zijn 330 miljoen Amerikanen!!

Dus dat is precies één dollar pp!
Ik heb best een dollar over voor een lollig filmpje op Youtube.

Observer

Uranus
NEE!!! :mad:
Als het maar geen OGEM-topic wordt. ;)
Het zal toch niet...

Bovenaan Onderaan