652mm f/5

bart1805

Donateur
Ik ben inderdaad dit weekend om de Duitse vijfentwintiger gereden. Bedankt @bart1805 om de link hier te delen!
Bedoeling is om de originele Obsession montering te houden, de servocat en argo navis die ik hier nog liggen heb er eens op te installeren en voorlopig permanent op te stellen. Sporadische uitstappen ermee zullen met een bestel- of aanhangwagen moeten gebeuren gezien dat ding helemaal niet in een standaard wagen past. De kijker samen met de ladder, oprijstukken en een metalen pallet waar alles op stond in de berlingo krijgen was al op het nippertje :)
Graag gedaan. En heel, heel veel plezier er mee.

Andromedaris

Donateur
Ach. Mijn spiegel kwam helemaal uit de VS. Als het moet, kan het.

Benieuwd wanneer de volgende grote komt.

Het vraagt niet veel zoekwerk om andere "grote" in de aanbieding te vinden...
Zoals deze 22" f/3.6 (geen ladder nodig), sinds 14 mei te koop, net over de grens in Duitsland:

Houdini

Donateur
Ik ben inderdaad dit weekend om de Duitse vijfentwintiger gereden. Bedankt @bart1805 om de link hier te delen!
Bedoeling is om de originele Obsession montering te houden, de servocat en argo navis die ik hier nog liggen heb er eens op te installeren en voorlopig permanent op te stellen. Sporadische uitstappen ermee zullen met een bestel- of aanhangwagen moeten gebeuren gezien dat ding helemaal niet in een standaard wagen past. De kijker samen met de ladder, oprijstukken en een metalen pallet waar alles op stond in de berlingo krijgen was al op het nippertje :)
Veel succes met je nieuwe telescoop - daar kan je vele jaren plezier mee hebben!
Ik heb tussen 2002 en 2012 mijn 25" ook met een Berlingo vervoerd, ging nog redelijk comfortabel - met de buizen en de oprijstukken op het dak - maar de auto zat wel goed vol.
Sinds dan met een Ford Transit, heel ruim voor de 25" - ook voor de buizen.
Grappig dat Astroforum de "grote" telescoop aan het ontdekken is :D.

bartg

Pallas
Ondertussen is hij volledig geassembleerd geraakt. Ik heb er even snel mee kunnen kijken vrijdagavond, maar na een half uurtje al gestopt omwille van een loszittende telrad en buitenlichten die automatisch aansprongen door een bewegingssensor bij de garages waar de telescoop momenteel staat (ik had een sensor te weinig afgedekt wat verder).
De voor de hand liggende M57 en M13 waren zonder telrad nog eenvoudig gevonden en al heel indrukwekkend vanuit het centrum van Wetteren, dat belooft :cool: .

Na de eerste korte sessie dan de telescoop horizontaal gezet en binnengereden in de garagebox. Bij een volgende sessie kan die er dan eenvoudig opnieuw uitgereden worden en snel begonnen worden met kijken, zonder gans de evenwichtsoefening op de ladder met de UTA opnieuw te moeten doen.

25.jpeg
Volgende stap: kijken voor koeling

Bovenaan Onderaan