652mm f/5

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Hoe groter de spiegel, hoe gevoeliger het is voor de seeing

Je hebt geen 30" om meer details te zien op Jupiter of de Maan bij matige seeing. Maar op goede nachten in de Benelux zie je meer met een 450mm of 500mm dan een 400mm, al is je op meer nachten inderdaad niet zo en heb je op de 500mm baat bij een apodiseermasker. Maar het zijn natuurlijk zelfs op die objecten niet de matige nachten die je bijblijven, nietwaar @Lifesvr? Als je in Florida bent is zelfs een 22" nog vaak 'klein'.

Maar los daarvan zijn er nog enorm veel voorwerpen die je niet met dagzicht bekijkt. Je kent geen hol van fysiologie als je denkt dat voor diffuse objecten de seeing alomoverheersend is. Je nachtzicht is betrekkelijk wazig, en los daarvan laat een grotere telescoop je ook toe om bij eenzelfde lagere vergroting een grotere uittredepupil te gebruiken, wat de contrast (en soms zelfs kleur!)-perceptie drastisch verandert. Een nachtje enkele objecten door een 30" zien en je zou het kunnen ondervinden.

Ook voor sommige voorwerpen die je met dagzicht ziet is meer opening trouwens gunstig. Op een open cluster kunnen inderdaad de sterren iets minder scherp lijken op hogere vergroting, maar het kleurverschil tussen de sterren is veel frappanter op een grote telescoop -- daar zie je zelfs zonder problemen het verschil tussen een 40mm en een 500mm, en in een 750mm is het nog frappanter.

Ik heb zo'n telescoop niet nodig om dit te bespreken.
Blijkbaar zou jij het wel nodig om te zien hoe je de "wetten van de fysica" in een bepaalde praktische situatie kunt toepassen. Jouw betoog heeft veel meer te maken met het fabeltje van de vos en de druiven dan met fysica.

Ik heb inderdaad de beslissing genomen een 20" plus een OMNI-M te kopen in plaats van een grotere kijker (want eens je over de 16" en zeker 20" gaat stijgen de kosten van een complete telescoop erg snel naar omhoog, wat de prijs van een nachtkijkoculair relatief goedkoper maakt). Ik hoef me echter geen larie wijs te maken over de voordelen van een nog grotere kijker op sommige objecten en toepassingen.

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Eens met Sixela.

Ik onderstreep de zin van waarnemen met beeldversterkers (maar ik heb het nog niet in de praktijk mogen ervaren), maar niet als substituut van grote telescopen ‘die niet voldoen in Nederland of België’.

Het is én én. Aanvullend dus. Ik heb heel benieuwd naar de 20” met beeldversterker naast de 30” op de ‘klassieke’ manier.

Neemt niet weg dat visueel waarnemen dat is wat ik wil (zoals Bert ook al beschreef).

sterrenboy

I have a dream....
Heb in het verleden eens in Koningsbosch door een restlichtversterker van de importeur mogen kijken. Ik zag ipv 2 satellieten met het blote oog wel 10 stuks met de restlichtversterker. Leuk spul, maar duur!
Geef mij maar -voor astronomie- een hele dikke (vanaf) 20”+ kijker dan een restlichtversterker, deze gebruik ik dan liever om wild op te sporen in een bosrijke omgeving. Ik kijk liever visueel de objecten die ik zó gewend ben dan een vervormd beeld en vervormd in de zin van ‘onscherpte’.

Roel

Pierewaaier
Ik zie dat de 652mm f/5 niet meer beschikbaar is. Benieuwd of 'ie daadwerkelijk verkocht is en zo ja, misschien aan iemand uit de lage landen...?

Andromedaris

Donateur
De Duitse en de Franse "vijfentwintigers" zijn allebei verkocht.
De Duitse kijker komt naar de omgeving van Gent :geek:
Maar ik spreek voor mijn beurt, de nieuwe eigenaar zal hier binnenkort wel zelf reageren.
Proficiat!

• Leuk
Waarderingen: TomC

Skyheerlen

Moderator
Eerst was er niets. En nu plots een paar 25’ers (en een 30’er). Het kan snel gaan.

Er is overigens ook nog een Franse 25” te koop (of hebben we het nu over dezelfde?). Wie volgt?

bartg

Pallas
Ik ben inderdaad dit weekend om de Duitse vijfentwintiger gereden. Bedankt @bart1805 om de link hier te delen!
Bedoeling is om de originele Obsession montering te houden, de servocat en argo navis die ik hier nog liggen heb er eens op te installeren en voorlopig permanent op te stellen. Sporadische uitstappen ermee zullen met een bestel- of aanhangwagen moeten gebeuren gezien dat ding helemaal niet in een standaard wagen past. De kijker samen met de ladder, oprijstukken en een metalen pallet waar alles op stond in de berlingo krijgen was al op het nippertje :)

Andromedaris

Donateur
Is de optiek in goede toestand?

Als je de kijker met de "kruiwagen" en oprijplaten de auto in/uit kan rijden, waarom dan het (metalen) pallet?
Werkte de vorige eigenaar met een heftruck ofzo? :D

bartg

Pallas
De coatings van de hoofd- en vangspiegel zien er prima uit. Er is bij de hoofdspiegel een klein stuk (zowat de grootte van een muntstuk van 1 cent) van de rand afgebroken, maar dat wist ik al. Van beide spiegels heb ik testresultaten, maar ik moet eens uitzoeken hoe ik die moet interpreteren. De montering is ook in prima staat.
Deze kijker stond permanent opgesteld ergens in de Eiffel en is onlangs door een transportfirma teruggebracht naar de garagebox waar ik die gaan halen ben, waarschijnlijk dus met de transpallet de bestelwagen in inderdaad :)

Skyheerlen

Moderator
Ah kijk; de nieuwe eigenaar meldt zich! Mooi; gefeliciteerd! We zijn benieuwd naar de waarneemresultaten ermee; post jij die hier op het AstroForum?

Bovenaan Onderaan