652mm f/5

EricB

Rimpeling in de ruimtetijd
. . bedrijf achter deepskyforum.com verkoopt speciale waarneemvesten met hoodie en zakken voor oculairen. . .

Fotografen gebruiken toch ook zoiets?! Zonder capuchon, dat wel, maar die trek je dan maar aan onder het vest :)

bartg

Pallas
Deze staat ondertussen nog steeds te koop. Ongelofelijk toch dat die voor een fractie van de nieuwprijs van een telescoop van die grootte niet direct verkocht geraakt.
De markt voor zo'n grote kijkers zal waarschijnlijk heel klein zijn.

Roel

Pierewaaier
Ja, dat denk ik ook. Het blijft natuurlijk veel geld voor een hobby, en waarnemen met zo'n beest vergt ook erg veel gedoe. Kleine markt inderdaad. Ik denk dat de mensen die zo'n reuzenkijker (en dan zeker zo'n lange f/5) ambieren op twee handen te tellen zijn. Hij zal vast wel verkocht worden, en ook echt wel voor die prijs, maar dat kan best even duren.

(Mijn 635mm is voordat hij op Ebay belande ook aangeboden aan de lokale astroclub, maar die had geen belangstelling. Krankzinnig in mijn ogen, maar aan de andere snap ik ook wel dat het niet de meest praktische kijker zou zijn, en het gemiddelde publiek is toch meer onder de indruk van een lange 10cm refractor dan zo'n gekke draaiende houten Dixi.. )

Laatst bewerkt:

Dob

Sedna
Het is dus een verbeterde Obsession uit 1998?
Obsession laat (liet) de spiegels in Rusland maken?
Als ik nu een vakantiehuis had op een Bortle 2 plek in zuid frankrijk zou ik zoiets zeker overwegen..

Ik kijk met een 250mm spiegel, lichtverzamelen met een 625mm spiegel is wel even wat anders (denk ik), maar hoe anders?
Heb nooit door een kijker gekeken met een grotere opening dan mijn 250mm.

Is het een heel erg groot verschil?

Zie je duidelijk spiralen bv bij sommige sterrenstelsels?

svdwal

Sander - Moderator
Ik denk de hoogte toch behoorlijk afschrikt. Ladder, grotere auto, dure benzine.

En misschien zijn de deep sky waarnemers gewoon op.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Neen, het is geïnspireerd op een Obsession (en het boek van David Kriege).

Ja. Zelfs ten opzichte van een 500mm.

Maar iedereen heeft zijn eigen 'optimale opening', want zoiets is niet zo mobiel, en als je er daardoor enkel kijkt vanuit een plek met baggercondities of ergens opstelt waar er wel goede condities hebt maar enkel zelden komt, dan is het niet optimaal -- tenzij je meer dan één kijker hebt. Voor vele mensen is 200mm ideaal, voor een pak andere mensen 400mm (genoeg volk op het forum die van 275mm of 300mm overstapte op 400-450mm eens ze gezien hadden welk verschil het gaf), voor mij 500mm maar het is al wat sleuren en het past nog maar net in de wagen.

Als je wilt weten wat de verschillende openingen toelaten onder condities X moet je beslist even op een star party komen. Die worden hier regelmatig aangekondigd (toch in tijden zonder coronavirus en met beter weer).

sixela

Ik zou zeggen: vanaf 400mm is het antwoord volmondig "ja" voor heel wat objecten als je op een goede site bent, maar het vraagt ervaring (want 'duidelijk' is een groot woord, eigenlijk is het niet duidelijk behalve voor M51 maar met meer ervaring 'kun je er niet naastkijken'). Kijk maar naar de schetsen van @TomC die hier af en toe verschijnen. Met 300mm lukt het vaak ook nog, maar voor minder voorwerpen.

Als je niet onder een donkere hemel zit, dan lukt het echt enkel op M51.

• Leuk
Waarderingen: Dob

Dob

Sedna
In de toekomst komt er bij mij zeker nog wel eens een 400mm kofferdob, deze 652, ondanks vast heel mooi, is idd wel erg inmobiel haha..

sixela

Ik wil je wel die 652mm Dob zien ombouwen tot die in een Tesla Model 3 past ;-). Om te zwijgen van de ladder.

sixela

48 cm hoog is de opening, maar de hoogte vernauwt tot 45 cm. 94 cm breed onderaan, 78 cm bovenaan. 1,90 m diep; het voorste deel is vrij hoog maar je moet langs de zijdeur (ik krijg daar mijn 20" UTA wel in maar veel groter moet het niet worden.)

Skyheerlen

Moderator
480mm hoog? Huh? Wat is dat voor een kabouter Plop autootje? Dan moet je al gaan werken met gedeelde en inklapbare hoogtelagers. Wordt idd heel moeilijk.

Roel

Pierewaaier
De spiegel lijkt op de plaatjes vrij dun en dan is de spiegelbak incl. spiegel nog goed te tillen. Afneembare hoogtelagers zijn dan geen probleem en een platte kofferdob past dan prima in je Tesla.

Het transportprobleem zit hem eerder de benodigde ladder (en de trusses) dan de telescoop zelf. :D

TomC

Arp_244
Ik kijk met een 250mm spiegel, lichtverzamelen met een 625mm spiegel is wel even wat anders (denk ik), maar hoe anders?
Heb nooit door een kijker gekeken met een grotere opening dan mijn 250mm.

Heb je met jouw 250mm al ooit (perifeer) spiraalarmen gezien bij sterrenstelsels? Het is zeker mogelijk, zie dat als een uitdaging.

Hier een erg oude schets van mijn beginjaren, het face-on stelsel Messier 101 in Grote Beer - met een 20cm f/5 newton. Je begint daar wat hint van curve te detecteren en het pluisje wordt duidelijk vlokkerig.

DS94_M101_v2Detail.jpg

Heel wat jaren later heb ik ditzelfde stelsel geschetst met een 279mm SCT telescoop, onder een véél donkerdere hemel in de Ardennen.
Het resultaat: klik.

Ik heb nog niet aangedurfd om met mijn huidige 41cm Alkaid dit stelsel te bestuderen :LOL: dan draai je helemaal dol.
Bottom line: een grote lichtschijf helpt enorm voor (spiraal)details, echter een donkere hemel, geduldig waarnemen én veel ervaring zijn minstens even veel waard.

Dob

Sedna
Heb je met jouw 250mm al ooit (perifeer) spiraalarmen gezien bij sterrenstelsels? Het is zeker mogelijk, zie dat als een uitdaging.

Hier een erg oude schets van mijn beginjaren, het face-on stelsel Messier 101 in Grote Beer - met een 20cm f/5 newton. Je begint daar wat hint van curve te detecteren en het pluisje wordt duidelijk vlokkerig.

Bekijk bijlage 1481485

Heel wat jaren later heb ik ditzelfde stelsel geschetst met een 279mm SCT telescoop, onder een véél donkerdere hemel in de Ardennen.
Het resultaat: klik.

Ik heb nog niet aangedurfd om met mijn huidige 41cm Alkaid dit stelsel te bestuderen :LOL: dan draai je helemaal dol.
Bottom line: een grote lichtschijf helpt enorm voor (spiraal)details, echter een donkere hemel, geduldig waarnemen én veel ervaring zijn minstens even veel waard.
Zo, mooie schets zeg..

Ja een grotere kijker gaat er zeker nog wel eens komen, ik heb een kleine auto dus het zal helaas geen grotere dan zo een 35cm kunnen zijn, maar als ik zie dat jij met een 279 mm al zulke details ziet….

Helaas nog nooit details in een sterrenstelsel kunnen zien, alleen een lichtwaas.

Zo jammer dat het westen zo veel lichtvervuiling kent..
Maar snel eens naar een echt donkere hemel.

Maar zou ik op een heel donkere plek wonen zou zo een grote telescoop wel waanzinnig zijn ja, en dan als vaste opstelling, dan ben je wel klaar..

bartg

Pallas
Wat mij vooral intrigeert: "besteht aus Sital und ist mit Platin verspiegelt. Das garantiert über praktisch unbegrenzte Zeiträume gleichbleibendes Reflexionsvermögen".

Een spiegel gemaakt van "sital" en met platina opgedampt. Daar heb ik beiden nog nog nooit over gehoord. De reflectiviteit is volgend de testrapportjes enorm, klopt dit?

Ik wil ook wel oneindig lang goed blijvende coating op mijn spiegels. :)
Ik kwam toevallig op deze video terecht waar die sital ook vermeld wordt:

Andromedaris

Donateur
De advertentie geeft nu aan: "Dieses Angebot wurde beendet."
Afhalen in Düsseldorf, dat valt mee - slechts 2 uur rijden vanuit Antwerpen... of 1 uur vanuit Zuid-Limburg ;)

Bovenaan Onderaan