652mm f/5

Houdini

Donateur
Ook dit is een koopje. Kleine randbeschadiging van de spiegel, maar zonder belang.
Voor decennialang waarneemplezier.
Ik kom in verleiding, maar heb er al teveel...

Skyheerlen

Moderator
Prijs valt eigenlijk wel mee. Maar een F5 .... pfff, dat is een laddermonster. Mijn 30” is een F2.96; dan is een F5 wel wat anders.

Houdini

Donateur
Ik observeer al 20 jaar staand of half liggend op een waarneemladder met telescopen hoger dan 3 meter.
Er wordt dikwijls nogal meewarig of paniekerig over gedaan op forums, maar het is echt geen probleem; je moet gewoon een stabiele ladder van goede kwaliteit gebruiken (mijn is van het merk "Solide" ;)).

Roel

Pierewaaier
Wat mij vooral intrigeert: "besteht aus Sital und ist mit Platin verspiegelt. Das garantiert über praktisch unbegrenzte Zeiträume gleichbleibendes Reflexionsvermögen".

Een spiegel gemaakt van "sital" en met platina opgedampt. Daar heb ik beiden nog nog nooit over gehoord. De reflectiviteit is volgend de testrapportjes enorm, klopt dit?

Ik wil ook wel oneindig lang goed blijvende coating op mijn spiegels. :)

Roel

Pierewaaier
Ik observeer al 20 jaar staand of half liggend op een waarneemladder met telescopen hoger dan 3 meter.
Er wordt dikwijls nogal meewarig of paniekerig over gedaan op forums, maar het is echt geen probleem
Ik heb nu zelf een paar uurtjes met een ladder waargenomen, en het valt inderdaad heel erg mee (althans, op de twee onderste tredes, hoger hoef ik gelukkig niet). Ten opzichte van gewoon staand op de grond waarnemen is het kunnen hangen/leunen tegen de schuine ladder zelfs een voordeel.

Aan de andere kant vind ik staand waarnemen niet echt prettig (ook niet met beide ben op de grond). Atlassen hanteren en vooral schetsen wordt wel erg vervelend als je niet (lekker laag)kan zitten en dus geen dingen op schoot kan leggen. Ik ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat uitwerken, want ik ben alleen gewend om zittend waar te nemen...

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Ik las een hele poos geleden op AF dat iemand (wie?) een muziekstandaard gebruikte voor zijn atlas. Ook een idee. Het issue gaat zeker een issue worden bij mijn 30”; ik ben, net als Roel, gewend zittend waar te nemen. Een grote SCT op EQ is dan ultiem; een grote dob wss het tegenovergestelde.

svdwal

Sander - Moderator
Het bedrijf achter deepskyforum.com verkoopt speciale waarneemvesten met hoodie en zakken voor oculairen. Dat scheelt in ieder gevan traplopen als je van oculair wilt wisselen. Zelf iets in elkaar zetten moet ook goed te doen zijn. Ik heb op een sweater met hoodie wat zakken laten naaien, en dat werkt redelijk, de sweater zelf is net niet stevig genoeg.

Zo'n muziekstandaard/schildersezel kan je vast aan de trap vastmaken. Staat die ook schuin. Als je 'm schuivend kan maken is het helemaal mooi.

wvreeven

Donateur
Het bedrijf achter deepskyforum.com verkoopt speciale waarneemvesten met hoodie en zakken voor oculairen.
Is dat nog steeds zo? Volgens mij verkopen ze al heel lang niets meer. Ik heb daarom mijn waarneemvest in Rusland moeten bestellen.

svdwal

Sander - Moderator
Via het leverancierssubforum kom je bij een bedrijf dat ze nog levert, of iets vergelijkbaars.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik las een hele poos geleden op AF dat iemand (wie?) een muziekstandaard gebruikte voor zijn atlas. Ook een idee. Het issue gaat zeker een issue worden bij mijn 30”; ik ben, net als Roel, gewend zittend waar te nemen. Een grote SCT op EQ is dan ultiem; een grote dob wss het tegenovergestelde.
Dat is @skyfan
Volgens mij een standaard uit de kringloopwinkel. Hij heeft er de Interstellarum Deepsky Atlas naast de telescoop opengevouwen op liggen. Erg handig!

bart1805

Donateur
Maar voordat iedereen nu een waarneemvest gaat bestellen, lijkt me interessanter als iemand op dit Forum de genoemde telescoop aanschaft, nog zo'n fraai monster! (-;

@Roel Sital (of Astrosittal) is de glassoort die ook door Intes werd toegepast in de Deluxe varianten van hun kijkers. Glassoort met volgens mij een heel lage lineaire uitzettingscoëfficiënt.

bart1805

Donateur

sdn

Callisto
Waarbij de prestatie alleen maar indrukwekkender wordt als ook de ladder in de koffer zit.
@Roel zie deze link: https://www.photonics.com/Articles/Mirrors_Coating_Choice_Makes_a_Difference/a25501
En dus twijfelachtig of als je hem koopt je niet toch beter nog een keer naar MCM kunt rijden. Of ik moet mijn rekensom opnieuw maken, wat betreft de reflectiviteit.
Volgens de grafiek die bij de spiegel zit, zou de reflectiviteit in het visuele gebied van ongeveer 94% voor blauw en groen tot 91% voor rood moeten varieren. Dat is niet zo goed als enhanced aluminium maar verder lijkt het me acceptabel. Geen idee verder hoe dat te verenigen is met de informatie van jouw link, ik kom daar voor platinum ook uit op veel lagere waarden.

Toen ik nog een 60 cm f4.3 had gebruikte ik een keukentrapje,dat dus ook mee naar zuid-Frankrijk moest.
Daarbovenop had ik een houten schot met randen van multiplex gemonteerd( makkelijk afneembaar) waarin ik gaten had gemaakt voor een serie oculairen.
Ook was er een rood lampje aan een rand bevestigd en het notitieschrift lag op de atlas.Die laatste twee konden van plaats wisselen.
Maar in Pouzols gebruikte ik de trap helemaal niet omdat ik een week lang genoeg had aan de sterrenbeelden boven de horizon. Die waren op die plek heel goed te bekijken, echt wel beter dan op de camping van Domaine des Pradines

Bovenaan Onderaan