61cm-flex mijlpaaltje

FirstLight

Comavrije binofiel
Gedreven door het succes rondom het 'prototype' in de vorm van de 40cm flex-SCT, was, na een jaar werk, vandaag toch wel een stressvol dagje!!
Ik herinner mij nog heel goed dat het misging bij een tweede poging een 40cm flex-spiegel te maken, door de 600kg druk die bij een eerste test op de spiegel kwam te staan, bezweek met een enorme klap de glazen vacuum afdekplaat. Een klap die nog steeds in mijn hoofd weerklinkt. Gelukkig heb ik na gedegen onderzoek kunnen vaststellen wat de oorzaak was:
De glazen 'puk' achterop de spiegel, waar het kraantje in gemonteerd zit, dacht ik op een andere manier te kunnen lijmen dan bij de eerste spiegel, met siliconenkit.. Onder die puk zit het gat in de afsluitplaat, exact in het midden, waar bij onderdruk de stress het grootst is! Bij de eerste spiegel heb ik een zeer hoogwaardige professionele kit gebruikt, die veel stijver is, en 250 kg per vierkante cm houdt, die brengt grotendeels de stijfheid van de puk over op de achterplaat, waardoor er veel minder stress op het gat staat. Siliconenrubber is elastisch, dus kreeg het gat in de achterplaat van de tweede spiegel nog steeds teveel stress te verwerken, "PANG" was het gevolg!
Nu dus natuurlijk de puk gelijmd met de eerstgenoemde lijm.

Regelmatig is pionieren ook risico's nemen. En tijdens deze projecten moet ik helaas ook nog eens het grootste risico nemen na een enorme hoeveelheid werk: De spiegel moet nagenoeg af zijn, voordat ik met die laatste ultieme test kan beginnen.
De splinternieuwe 61cm flex-spiegel was er eerder deze week klaar voor.
Gisteren durfde ik voor het eerst een onderdruk van -450 millibar op de spiegel los te laten, met bibberende handjes!
Dan heb je dus met 61cm diameter direct een slordige 1300 kilogrammen op dat 5mm smalle facetrandje staan! Het bleef allemaal heel.. Vandaag durfde ik tot -600 mbar te gaan, en ja hoor !!! Het bleef nog steeds heel.
Daar waar ik mijn grote twijfels had over het welslagen van dit monsterlijk project, had ik plots de gedachte "dit betekend dat het wel eens zou kunnen gaan lukken allemaal!"

En wat een beauty, met natuurlijk de zeer bereidwillige medewerking van dat geweldige team in Gent!! Helemaal top!

Click image for larger version  Name:	20181026_085602.jpg Views:	1 Size:	435.4 KB ID:	1398666

FirstLight

Comavrije binofiel
Nou Bert, dit was toch wel het meest onzekere moment gedurende het hele project. Met deze krachten hoeft er maar een zeer klein beschadigingetje op een verkeerde plek te zitten, en dan is het gedaan!
De volgende mijlpaal is first light, maar dat gaat nog even duren.
Wel zal er nog een ietwat kleiner mijlpaaltje zijn als ook de op handen zijnde 49cm flex-spiegel de benodigde onderdruk doorstaat.

Overigens liep (of zat) ik de eerste weken bij de eerste flex-SCT ook met onzekerheid: "Wanneer ga ik die grote klap horen?!?" Maar al snel ben je maanden verder, en krijg je een er een soort vertrouwen in dat het heel blijft, de spiegel van de 40cm SCT staat immers al sinds november 2015 met een slordige 550 kg druk erop, continu !

Skyheerlen

Moderator
Allemachtig, Ralf, geweldig! 61 centimeter pure glaskunst!! Is deze spiegel dan nu helemaal af? Hoe ver ben je met de rest van deze telescoop?

En begrijp ik nu dat je als 'tussendoor-projectje' een 49cm spiegeltje aan het slijpen bent?

RCS

Ralph
Fantastisch! Gefeliciteerd!
Dit is echt grensverleggend waar jij/jullie mee bezig bent/zijn. Dit soort dingen horen niet te kunnen volgens de huidige "regels" en hier heb je gewoon zo'n juweeltje staan nu...

FirstLight

Comavrije binofiel
Hoi Frank, die 49cm is een soort 'bijproduct', waarop ik nieuwe ideetjes en methodes wilde testen voordat ik ze op de 61cm losliet. Maar dat ging toch een beetje fout door de verleiding de 61cm eerder af te willen hebben. Daardoor zit er in het oppervlak van de 61cm nu een rond putje van ongeveer 3 mm2, omdat de polijstschaal stuiterde.
Dus in plaats van 292.246,6 mm2 effectief oppervlak, heb ik nu 292.243,6 mm2.
De 61cm is dus een stuk verder, de 49cm moet nog in elkaar en fijngeslepen.

Er is wel een klein tegenslagje: Als ik de 61cm volledig parabolisch wil 'trekken', Moet ik naar de -700 mBar onderdruk! Dat red ik met het 'mondje' maar net, en er staat dan tegen de twee ton op het geheel te drukken! De vacuimpompjes die ik gebruik hebben daar ook veel moeite mee.
Ik ga de 61cm dus 'voor-paraboliseren', tot ongeveer 30%, zodat ik een 100% parabool heb bij een veel veiliger en haalbaarder -500 mBar.

Een 70% parabool is dus zondermeer haalbaar als ik hem in drukloze toestand sferisch maak, en dan komt het mooie ADC-telescoopsysteem in beeld wat Rik ter Horst in zijn 40cm gemaakt heeft, dus daar denk ik ook aan.

Met een 70% parabool is een heel mooi SCT-systeem te maken, direct vergelijkbaar met het 40cm 'prototype' die je al hebt mogen bewonderen. Maar dan moet ik dus even een 62-63cm schmidtplaatje maken, niet echt makkelijk, ik ga dat zeker proberen natuurlijk, stel je voor dat het lukt !
Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar een optisch gesloten systeem, hetgeen veeeel beter is voor een perfecte temperatuurs-huishouding.

De buis voor de 61cm is nog niet klaar, de 'skeletringen' worden nu gemaakt, het wordt een sandwitch van een binnenbuis en buitenbuis uit vliegtuig-triplex, met professioneel isolatiemateriaal (Armaflex) ertussen, buisdikte wordt dan 21mm, diameter een slordige 69cm, gewicht ong 10 kg.
Dat gaat voor de totale telescoop een gewicht opleveren van ong 32kg, een slordige 6kg minder dus dan de huidige 40cm.
Ik kan hem dus in mn ééntje tillen, en op een rockerbox zetten.
Maar mijn bedoeling is om telescoop + rockerbox in elkaar verrijdbaar te maken.

jeanpierre

keep it simple
FirstLight : in eenvoudige mensentaal graag :)
is deze hoofdspiegel af nu? Hoeveel onderdruk heb je effectief nodig voor die spiegel?
Ik kijk nu erg uit hoe het met die correctorplaat gaat. Dat is ook groen glas dacht ik.
En dit brengt mij meteen op dit punt; Ik kwam bij kijkerbouw in 2006. Toen was groen glas in het wereldje zowat 'not done'. Tijden (en productieprocessen) veranderen.
Dat maakt het experimenteren gelukkig ook iets goedkoper.
Trouwens: fantastisch om deze foto met bijhorende tekst te zien!!

edit; met je antwoorden was je me net voor zie ik..

FirstLight

Comavrije binofiel
Goedemorgen JP.. Ja, die corrector ga ik ook uit (geselekteerd) groen glas maken, maar dan wel uit de 'helder witte' variant, die heeft bij 8mm dikte nog nagenoeg dezelfde transmissie als BK7.
Maar ik ga natuurlijk wel weer naar 6mm dun denk ik, (doe eens gek...) want de 6mm platen zijn toch uniformer van breking dan de 8mm platen. En het is met per slot bij de 40cm ook gelukt, daar is de schmidtplaat 5,7mm dun.
De vangspiegel met gehele obstructie gaat ongeveer 15% worden en totaal ong 100 gram wegen

Ik heb met de 40cm flex-SCT mogen meemaken dat goed isoleren voor altijd een eind maakt aan het grootste minpunt van groen floatglas. Wel is het zo, dat je bij het polijsten wel de nodige vertraging in moet bouwen, on het glas 'tot rust' te laten komen, dus "even testen en dan direct weer polijsten" is er niet bij..

Click image for larger version  Name:	20181027_093523.jpg Views:	1 Size:	342.3 KB ID:	1398685

jeanpierre

keep it simple
Wel... het is toch mooi dat ik deze experimenten (die van jou, Hans en Rik) op mijn oude dag hier mag meemaken. Heerlijk!!!
Welke totale dikte heeft die spiegel nu

FirstLight

Comavrije binofiel
Dat gaat hopelijk snel gebeuren Hans, want ik kan ook niet wachten dit tot een complete telescoop te brengen.

Laatst bewerkt:

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Spectaculair Ralf!!
Dit zijn echt baanbrekende projecten. Ik reageer niet altijd maar volg het op de voet! Machtig mooi wat jij allemaal voor elkaar krijgt.

tcpip

Aarde
Vol bewondering volg ik dit ook op de voet. Dit is volgens mij geen mijlpaatje meer. Als het hebt over vakwerk!

FirstLight

Comavrije binofiel
Dank jullie wel jongens! Sinds de start van dit draadje staat de spiegel permanent op -500 mBar, dat geeft bijna 1500 kilogrammen druk op de glasplaten, dat is ook om te kijken of het kraantje niet lekt. Jullie zullen hopelijk uit de toon van dit berichtje kunnen opmaken dat hij zich nog steeds kranig houdt!
Komende week pekschaaltje maken om het oppervlak te 'fijnpolijsten', pekschaaltje met een diametertje van 50cm...

.

Bovenaan Onderaan