48 cm spiegel slijpproject

Ben het met Jan eens
Kun je het theoretische sterbeeld bekijken bij deze afwijkingen? Ik weet dat ze dat geven bij Figure XP.
En het sterbeeld in Figure XP bekijken bij gefingeerde spiegel met afgeronde randzones?
Slechte seeing lijkt me zeker mogelijk.
Vannacht voor Piet Snot om 2 uur opgestaan voor het bekijken van Jupiter met een spiegel die goed is.
De seeing was zo slecht ( kijker was allang buiten) dat ik bij 180x maar 2 banden zag.

Beetje of topic maar de seeing is de laatste dagen mede zo slecht omdat het aardoppervlak de laatste dagen wel erg heet wordt en dat moet 's nachts allemaal afkoelen. Dus turbulentie.
Misschien is het de komende dagen nog niet zo geschikt om een stertest te doen....

Ik ben het er ook mee eens dat de verschillen tussen de metingen te klein zijn om iets over de coating te kunnen zeggen. Seeing was inderdaad matig al de avonden, maar feit is wel dat de laatste avond de oudere spiegel een mindere wollig beeld leverde dan de nieuwe. Ik zal kijken of ik de vangspiegel kan onderzoeken, misschien dat daar wel iets aan schort. Omdat de foucault en de Bath vergelijkbare resultaten opleveren denk ik niet daar een fundamentele fout zit.

Toch nog even terugkomen op mogelijke oorzaken van de afwijking tussen stertest ten opzichte Foucault / Bath: kan het zijn dat de vangspiegel hier de oorzaak is? De vangspiegel heb ik 10 jaar geleden gemaakt en ik was er toen van overtuigd dat deze voldoende vlak was. Dat heb ik toen getest met de methode uit het boek van Texereau met de referentiesfeer.

Als de vangspiegel niet perfect vlak is, kan dat sferische aberratie veroorzaken? Zonder dat er astigmatisme zichtbaar is? Als ik op telescope-optics.net kijk, dan lijkt dat mogelijk, maar dan moet de fout wel behoorlijk zijn. Gisteren heb ik de vangspiegel getest, door deze voor het objectief van de een 10 cm refractor (helft van de APM-bino) te zetten en naar het zenit te kijken, maar dat leverde geen significante afwijking op in stertest. Ik twijfel echter of deze testmethode voldoende nauwkeurig is.

ja, inderdaad, die heeft een andere vangspiegel, om het astigmatisme van die spiegel op te heffen. Vandaar dat de vangspiegel een rol speelt in dit verhaal.

Nee, ik heb ook een tweede vlakke vangspiegel die in combinatie met deze hoofdspiegel wordt gebruikt. Maar de vraag is dus of die mogelijk spelbreker is.

Je zou met je interferometer mét en zonder vangspiegel kunnen testen, en de resultaten vergelijken?

Ik zou dat inderdaad vrij gemakkelijk kunnen doen. De openingsverhouding is dan wel effectief twee keer meer, ik denk niet dat het veel uitmaakt.

De openingsverhouding twee keer meer? Dat lijkt me niet. Een Newton vangspiegel is vlak en dus een passief optisch element. Het enige wat je moet doen is je Bath haaks op de optische as van de hoofdspiegel zetten. De vangspiegel moet je zo ver van de Bath plaatsen dat je zoveel mogelijk oppervlak van de vangspiegel gebruikt. Dus niet vlak bij de Bath.

Je meet in het krommingsmiddelpunt, dus tweemaal F, dat bedoelde ik in de vorige post. De bundel lijkt dus op een f/7 spiegel. Dus de reflectie op de vangspiegel is anders.

Gisteren heb ik een poging gedaan met de Bath, maar kreeg de bundels niet goed uitgelijnd met de vangspiegel. Toen heb ik de foucault test gepakt, wat iets eenvoudiger is. Nadat de vangspiegel correct gepositioneerd was en ook de hoofdspiegel ten opzichte van de vangspiegel heb ik de test uitgevoerd. De hoofdspiegel viel op circa 70 cm afstand bijna geheel binnen de vangspiegel. Tijdens de test vielen me geen opvallende dingen op en nu uit de resultaten blijkt dat ook, geen significante verschillen met de test zonder vangspiegel. Best bijzonder vind ik als je bedenkt dat de vangspiegel double pass in de test zit. Die is dus wel voldoende vlak denk ik:).
2022-08-18 48cm PS F 0_Surface.gif
Blijft alleen nog steeds de vraag waarom de spiegel niet goed uit de verf komt in de telescoop of zou het toch de seeing zijn geweest:unsure:.

Ja, dat ziet er goed uit!. Je hebt nu van alles gedaan om het raadsel aan te pakken.
Tijdelijk slechte seeing lijkt het meest voor de hand liggen.

Om toch even dit topic weer naar voren te halen vanwege het open einde. Dit project eindigde hierboven met een verschil tussen verwachting op basis van de testresultaten en het beeld in de kijker. Vorige week heb ik de spiegel bij Jan van Gastel gebracht om een onafhankelijke test uit te laten voeren.

De door Jan bepaalde Strehl-ratio ligt inderdaad lager dan mijn meting, namelijk 0,83. Er is enige overcorrectie wat overeenstemt met de stertest. Verder is er nog een aantal andere fouten die allemaal niet al te schokkend zijn, maar in totaal wel afbreuk doen aan het beeld. Hieronder gelukkig geen astigmatisme maar wel wat ruwheid, een afgevallen uiterste rand en trefoil.

Maar nu het belangrijkste van deze test, het blijkt dat de golflengte die ik heb gebruikt in DFTfringe voor de analyse, 640 nm, zeer waarschijnlijk de oorzaak is van mijn afwijkende resultaten. De golflengte van de laser ligt meer in de buurt van de 650 nm. Dit kleine verschil is niet heel belangrijk bij minder snelle spiegels, maar bij snelle spiegels heeft het significante verschillen tot gevolg, net als kleine meetfoutjes in de brandpuntsafstand en optische diameter. Als ik zelf met mijn eigen interferometrogrammen de analyse nog eens herhaal met de goede golflengte kom ik ook op de overcorrectie uit en de lage strehl. Het verklaart dat ik gedurende het corrigeren op een gegeven moment een goede stertest had, maar op basis van de test nog niet bij de conic van -1,00 was. Ik ben toen doorgegaan en dus doorgeschoten tot de overcorrectie, had ik toen maar gestopt..

Met een strehl van 0,83 (dit is vergelijkbaar met het aloude 1/4P/V lambda criterium) is het geenszins een compleet onbruikbare spiegel, maar voor sterke vergrotingen en contrastarme planetaire details is het niet voldoende naar mijn mening. Op naar een volgend project dus.

Goed dat je nu weet hoe je dit kunt voorkomen.

Maar wat betekent dat 'volgend project'? Deze spiegel verbeteren, of opnieuw beginnen?

Bedankt voor de update.

Dat is het grootste risico van de Bath, alle parameters moeten juist staan: focus afstand, spiegel diameter en golflengte.
Pijnlijk om te weten dat je het "naar vorm polijsten" beheerste (=grootste moeilijkheid), maar naar een verkeerd doel gewerkt hebt.

Waarschijnlijk heb je tijdens het polijsten ook veel bijgeleerd, zodat ik er niet aan twijfel dat je volgende poging/project gewoon gaat lukken.

Lijkt een beetje op het foutje bij het slijpen van de spiegel van de Hubble Space Telescope.

En daar is het later helemaal mee goed gekomen! En dat gaat ongetwijfeld ook met jouw spiegel gebeuren :)

Ja, absoluut een wijze les. Ooit zal ik deze spiegel misschien wel weer onder handen gaan nemen. Daarvoor is het nu te vroeg, met deze coating zou het teveel kapitaalvernietiging zijn. En zo slecht is het beeld nou ook weer niet. Als ik weer de mogelijkheid heb (een hobbykamer met voldoende lengte voor een testopstelling), ga ik de andere 50 cm f/3.3 herslijpen en corrigeren.

Als je een Paracorr hebt: soms kun je bij hoge vergroting de Paracorr "detunen" en dan voegt die sferische aberratie toe -- van verschillend teken in de verschillende richtingen van het detunen. Dan heb je misschien meer coma aan de rand maar voor planeten e.d. kan het de moeite lonen.

Terug
Bovenaan Onderaan