4-Kanaals PID Temperatuurregelaar voor Dauwverwarming zelf bouwen?

rweust

Donateur
Ik heb een microprocessor gestuurde regelaar gebouwd die 4 nauwkeurige, PID gestuurde uitgangen heeft om 4 verwarmingen met ieder een eigen temperatuursensor aan te sturen. De uitgangen zijn echter ook als gewone instelbare PWM vermogensuitgang te configureren (net als de bekende LED dimmers, maar dan digitaal) en kunnen ook de temperatuur van een tube/hoofdspiegel of de temperatuur van de buitenlucht nauwkeurig volgen. Uiteraard heeft deze regelaar een LCD display waarop alle temperaturen en uitgestuurde vermogens kunnen worden weergegeven. Als laatste is ook in een temperatuur gestuurde ventilatoruitgang voor het afkoelen voorzien en de regelaar is natuurlijk goed ontkoppeld tegen hoogfrequent storingen op de voedingslijn.
_
IMAG1256.jpg

De regelaar is uitvoerig beschreven in het topic "PID 4-Kanaals temperatuurregelaar voor dauwverwarming":
http://www.astroforum.nl/showthread....dauwverwarming
_
Bouwpakket.jpg
_
1sensor.jpg

Het betreft hier de tweede generatie van deze regelaar. Deze heeft nu in de software de mogelijkheid om eventueel een digitale sensor zelf te vervangen, mocht deze defect of kwijt raken. Verder is de uitgang voor de afkoelventilator temperatuur gestuurd ipv tijd gestuurd en heb ik een passende rode backlight LED gevonden waarmee je het LCD display rood kan laten verlichten. Ook ben ik nu volledig over naar de 12-bit DS18B20 temperatuursensor, omdat de DS18(S)20 steeds minder goed verkrijgbaar blijkt voor een nog redelijke prijs.
_
IMAG1406.jpg

Ik heb weer een kleine serie printen laten maken in China en kan hier voor de liefhebbers bouwpakketjes samenstellen. Het is leuk om te doen en ik kan deze volledig voorgeprogrammeerd met juist geadresseerde en gekalibreerde digitale sensoren toesturen. Het betreft dan een bouwpakketje, inclusief print, voorgeprogrammeerde PIC microcontroller, alle elektronische componenten voor op deze print, koellichamen, druktoetsen, LCD display en zes digitale DS18B20 sensoren voor EUR 72,-

Deze prijs is echter exclusief verzending, behuizing (ca. EUR 8,- bij de Conrad) en connectoren (zo mooi als je zelf wilt). Je hebt niet veel ervaring of middelen nodig (behalve een soldeerbout en multimeter) om deze regelaar te kunnen bouwen en enigen zijn je al voorgegaan. Iedereen kan verder alles van mij krijgen (Gerber -files voor de print, Proton Basic broncode), zolang het maar niet voor de handel is.
_
IMAG2229.jpg

Ik geef hieronder de handleiding (Nederlands) en de bouwbeschrijving.

Handleiding:
https://www.dropbox.com/s/l7xhsdxmqs...%20II.pdf?dl=0

Bouwbeschrijving (Engels vanwege mijn Duitse buren die hem al aan het bouwen zijn):
https://www.dropbox.com/s/m3y5nxvrdu...20IIB.pdf?dl=0

In de handleiding staan ook de specificaties. In de bouwbeschrijving het schema en de exacte inhoud van het bouwpakket.

Wil je nog meedoen aan het bouwen van deze regelaar? Stuur me dan een PM. Veel bouwplezier.

Robert.

Bijlagen

• IMAG1259.jpg
    IMAG1259.jpg
    651,4 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:

patrickduis

Moderator
Hoi Robert, voor een zeer speciale astrograaf die op temperatuur gehouden moet worden, net iets boven het dauwpunt, zoek ik deze regeling. Zijn ze nog te koop bij je?
Ik wil er ook graag eentje bouwen, of compleet gebouwd bij je bestellen.

patrickduis

Moderator
Ik heb je een email gestuurd, dan kunnen we discussieren over het op temperatuur houden van een gesloten telescoopbuis.

kjrozema

Pulsar
Nu het mogelijk is om zelf sensoren te vervangen, is er dan ook een generieke image beschikbaar voor de PIC controller?
Dan kan ik de mijne namelijk updaten middels een programmeertool.

rweust

Donateur
Een generieke image is mogelijk, maar dan moet je één voor één alle sensoren opnieuw adresseren en kalibreren. Dit betekent vaak de controller aan en uit schakelen per sensor en dan nog vaker om de calibratie waarden allemaal goed te krijgen. Dit is veel werk vanuit de nul situatie van een generieke image, als je dit maar met één sensor tegelijkertijd kunt wijzigen.

Deze uitbreiding/upgrade was mogelijk, omdat een nieuwe versie van de Proton compiler mij meer programmaruimte overliet in de microcontroller, maar is eigenlijk geschreven om een keer één defecte of kwijtgeraakte sensor te vervangen en niet alle zes.

Wel kan ik je een hex.file sturen met het nieuwe programma omgeschreven naar de software adressen van jouw sensoren en de calibratiewaarden die daar bij horen. Deze heb ik nog bewaard van iedereen waarvoor ik deze regelaar geprogrammeerd heb. Dit zou dan in één keer moeten werken. Kun je dit zelf laden in de PIC met jouw programmeertool, denk je?

Robert.

Laatst bewerkt:

kjrozema

Pulsar
Wow, dank je wel. Ik ga het in ieder geval proberen. Om Murphy op afstand te houden doe ik dit wel met een andere controller zodat ik terug kan naar de oude.

rweust

Donateur
Ik kreeg vrij veel vragen over de te gebruiken kunststof behuizing, het benodigde LCD venster en de best passende connectoren. Kennelijk is dit moeilijk om uit te zoeken en was dit niet helemaal duidelijk. Ik heb hierom de bouwbeschrijving wat herschreven en een lijstje met bruikbare onderdelen met bestelnummers toegevoegd. De bouwbeschrijving blijft in het Engels, mede vanwege de niet-Nederlanders en niet-Vlamingen die ook aan het bouwen zijn.
_
IMAG1265.jpg

Verder waren sommigen wat onzeker over de mogelijkheden met de sensoren en de verwarmingen. Vooral over het gebruik van een losse sensor met een kabel en een dauwlint kreeg ik ook nog wel wat vragen. Dit is natuurlijk geen probleem en werkt in de praktijk prima bij een refractor met temperatuurmeting van de tube achter de dauwkap of rond de lenscel, Zelfs onder het dauwlint gaat dit goed, naar ervaring van degenen die al een tijdje deze regelaar in gebruik hebben: "1,0 °C oben Außentemperatur genügt.", "Spart viel Strom aus.", "Einfach verbinden, einstellen und vergessen." Dit ook beter beschreven nu in de handleiding en een plaatje toegevoegd van een losse sensor met klittenband.

Handleiding:
https://www.dropbox.com/s/usoyrml1r4...%20II.pdf?dl=0

Bouwbeschrijving:
https://www.dropbox.com/s/qxhongdryi...20IIB.pdf?dl=0

Succes met bouwen,

Robert.

Laatst bewerkt:

rweust

Donateur
We zijn bij het laatste bouwpakket aangeland. Er zijn er ca. 60 gebouwd of worden deels nog gebouwd. Het wordt hierna tijd voor wat anders. Was erg leuk om te doen, maar na deze laatste stopt het samenstellen van bouwpakketten. Ik blijf natuurlijk wel hulp en ondersteuning bieden.

Robert.

rweust

Donateur
Afgelopen, de laatste wordt geleverd. Met dank aan alle zelfbouwers voor het vertrouwen.

Robert.

Bovenaan Onderaan