3D printen

EricG

Titan
Het ziet er naar uit dat we nog even met het corona monster opgescheept zitten. Binnenkort starten we op de cosmodrome terug met waarnemingsavonden voor het publiek, de nacht vd duisternis komt eraan, en we willen het toch wat veilig laten verlopen. Daarom had ik het idee van een "overzetoculair opgevat. Eigenlijk maar een simpel buisje dat over het oculair geplaatst wordt, maar wat beter afgewerkt als een stukje afvoerbuis. Voor dit doel zoek ik iemand die de beschikking heeft over een 3d printer om een prototype te printen of als iemand weet waar dit voor een zacht prijsje kan,zou dit zeer welkom zijn.

markleeman

Donateur
Nee, het is andersom. Particulieren die een 3D printer bezitten worden niet meer als producent toegelaten. Als particulier mag je nog wel gewoon bestellen, de opdrachten worden dan bij bedrijven weggezet.

Je zou wellicht ook kunnen kijken bij het Partsondemand (een nederlands bedrijf).

MoreLinux

Administrator
Ik zou met mijn neus en mond momenteel niet in een wolk met mogelijke corona virussen willen gaan hangen, ook al is dan het overzetoculair vervangen en hopelijk gereinigd. Zou het niet Corona veiliger zijn om een webcam oculair te nemen en de objecten op een beeldscherm te tonen?

EricG

Titan
Veiliger zal dat zeker zijn, alleen hebben we geen scherm in de sterrenwacht, en als je met meerdere kijkers werkt, is dat ook niet echt een optie. Het is trouwens een experiment, als blijkt dat het toch niet veilig is gaat het niet door.

jeanpierre

keep it simple
Ik zou dit in Gent perfect kunnen, tientallen als je dit wil... Maar ik weiger dit te doen: hoe kan je nu 'experimenteren' met kijkavonden waardoor mensen door een telescoop kijken? Er is er zopas eentje in Togo aangekomen. MET webcam. Als het in Togo lukt moet het in Belgenland ook kunnen.

wvreeven

Moderator
Je kunt ook opteren voor het beeld laten zien op een latopscherm ipv projecteren. Verder eens met de anderen: het lijkt me erg onverantwoord om nu publieksavonden te houden zonder veiligheidsregels in acht te nemen.

EricG

Titan
Dat experimenteren is wel voor de kijkavonden van start gaan uiteraard, in onze eigen monitorenkring. We gaan hier nu ook niet over één nacht ijs gaan. Het idee erachter is, kan het of kan het niet. En dat zal dan wel blijken.

jeanpierre

keep it simple
ter overweging: een telescoop moet iedere gebruiker sowieso aanraken. scherpstellen bvb. Onderdelen worden ook goed 'beademd'. Ik speelde ook met het idee om de oculairen zo te beschermen met een huls, maar ben tot de conclusie gekomen dat dit géén oplossing is.

Bovenaan Onderaan