24V naar 12V converter in koepel automatisatie op coils.

Spaceman

waar is men hamer?!
Beste,

Voor mijn koepel automatisatie gebruik ik 24V. Nu in NOOD wil ik stroom gebruiken van een 12V batterij. En hier is het probleem:
De relais coils voor open en dicht doen etc werken op 24V. In nood komt er 12V op het systeem en moeten die relais ook werken. Maar dat gaat dus niet want coil spanning te laag.
12V relais coils nemen gaat , maar na enkele maanden branden die door op 24V. Ik heb maar 1 stroomlijn over de koepel eindschakelaars lopen. Daar komt ofwel 24V of 12V op.
Ik kan dus geen appart systeem maken.
Bestaat er iets om op de stroom lijn te plaatsen naar de coils die 24V naar 12V verminderd. Een DC - DC converter heeft rest stroom. en dus als de schakeling onderbroken word, is er nog altijd wat rest stroom op die DC/DC converter en werkt de motor nog effe verder wat niet mag. Ook al is dit maar 0.5s.

En in nood gaat er 12V op die zelfde lijn door, en dus ook door die converter... Maar die moet dan 12V gewoon doorlaten....

Ik zoek dus iets kleins gelijk een diodeke dat ik gewoon op de lijn kan plaatsen en dat instant werkt.

bestaat zo iets?

PS: ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is. Mijn andere optie is alles te automatiseren op 12V, maar wil weten of het zo ook zou lukken.

Bert Bogchelman

Moderator
Hoeveel miliampere wil je hebben op 12 volt? Bij weinig stroom kun je er een spotgoedkope 7812 ic tussen zetten. Heeft 3 pootjes, in, nul, uit. Omdat je 12 volt verschil moet wegstoken zal je ondanks een koelplaatje niet zoveel stoom kunnen leveren maar een relais spoel moet kunnen denk ik.

Laatst bewerkt:

Spaceman

waar is men hamer?!
nog geen 0.2A. Het is enkel maar om de coil van een relais te doen werken. ik heb nu 24V coils, en die werken net wel net niet op 12V. Maar door de lengte van de stroom lijn ( 5m op 0.32mm²) verlaagt de spanning naar 11V en dus zullen die relais zeker niet werken. Daarom wil ik de coils veranderen naar 12V, maar op 24V zullen die na enkele maanden door branden, aangezien die max 18V aankunnen.

Rudy

Donateur
Zonder iets aan te passen, is het niet eenvoudiger om in zo'n noodsituatie twee 12V accu's te gebruiken, zodat je ook dan gewoon 24V hebt?

Spaceman

waar is men hamer?!
De koepel heeft op 1 punt contact met de stuurkast, en dus op dat punt kan de koepel open en dicht gaan. De noodvoorziening is zo dat er een batterij (12V 7Ah Lead Acid ) meedraait met de koepelwand. De batterij is niet te groot, om gewicht te besparen en moet ook niet veel ampere hebben. En dus als de rotatie niet meer zou werken ( 230V systeem ) dan kan ik op elk punt de koepel manueel sluiten met die batterij en sleutelschakelaar. Een 24V batterij is al veel groter. Mijn lader is van CTEK POLAR 5,0 en die kan enkel 12V laden. De 24V laders zijn ook voor batterijen die minimum pak zwaarder zijn. Dus concreet is er enkel een 12V batterij die mee draait met de dome.

Maar mits investering kan ik natuurlijk wel alles laten werken op 12V zowel gewoon als in NOOD. Maar dan moet ik de voedingsblokken veranderen, wat ook altijd een optie is. Vroeg me gewoon af of zo iets klein aanpassingske mogelijk is.

En de bedoeling is ook dat alles vast blijft. Dus niet batterij telkens loskoppelen en aan de lader hangen etc. Dat is allemaal al werkend geconfigureerd.

Maart

Pallas
Je zou wellicht toch een DC DC converter icm een TVS diode kunnen gebruiken. Deze zal zeer snel je stroomkring onderbreken. Of je schakelt achter de converter ipv er voor.

Bert Bogchelman

Moderator
Een 7812 moet kunnen dus, met koelplaat(je). Je kunt ook een 7815 nemen, die geeft 15 volt af en wordt daarmee iets minder warm. Bij 12 volt verschil moet je 2,4 Watt wegstoken via een koelplaat, maar alleen zolang de relais is aangetrokken. De verzendkosten van een 78xx met twee condensatoren zullen hoger zijn dan de kosten van de onderdelen....

Spaceman

waar is men hamer?!
Bedankt heren. Na veel nadenken is't herziening geworden van de 24V. We gaan over op 12V, heeft opzich meer voordelen. Bedankt voor het meedenken

Bovenaan Onderaan