2 maal Mars in de vrieskoude van 19/20 nov

MarioM

Blob
Koude oostenwind.. het zal wel bar slecht zijn was de gedachte, maar het twinkelen van de sterren viel mee, dus toch maar de koude getrotseerd.
Gemiddelde seeing was niet best, maar er zaten toch best wel korte momentjes tussen met detail, dus toch ervoor gegaan.
De combi C11 en 2x barlow en een ASI178MM geeft een resolutie van 0.07"/pix. Dit misschien iets teveel van het goede omdat dit in G en B langere belichtingstijden oplevert (tot 23ms).
In combinatie met filmpjes van 20000 opnamen, worden dit toch wel lange filmpjes (tot 8 minuten). Maar ja, je moet wat als de seeing matig is...
In ieder geval leidt dit tot een vrij bewerkelijke workflow:
Eerst AS3 voor eerste stack, registax voor verscherping, registratie in Winjupos, deroteren van de frames in de filmpjes in Winjupos, weer opnieuw stacken in AS3 en verscherpen in Registax en tot slot de RGB-alignment in Winjupos. Er is telkens 5% van de 20000 frames gebruikt voor de uiteindelijke stack.. Dit bewerkelijke proces perst er mij wel bijna alles uit wat er onder deze omstandigheden mogelijk is.
De eerste opname is gecentreerd op 1 minuut voor 12, de tweede drie minuten voor 2.
Nu maar hopen op een avond met wél goede seeing.

2022-11-19-2259_8-R-RGBv2.png
2022-11-20-0057_3-R-RGBv2.png

Nou mooi hoor, zo slecht vond ik de seeing niet, maar ik had natuurlijk wel een kleinere kijker.

Wat een werk, zeg! Maar wel loon naar werken (y)

Ik heb nog een vraag over de lichte witachtige rand aan de linkerzijde tussen de noordelijke 'shroud of cloud' en de zuidelijke poolkap (vooral duidelijk op de linker afbeelding). Die rand is op mijn foto's van de planeet (niet gepost op het forum) ook te zien. Op sommige andere opnamen hier op het forum zie ik die lichte rand eveneens.

Wat is de verklaring voor dit verschijnsel? Een optische fout, of toch een reëel verschijnsel op de planeet?

Wat een werk, zeg! Maar wel loon naar werken (y)

Ik heb nog een vraag over de lichte witachtige rand aan de linkerzijde tussen de noordelijke 'shroud of cloud' en de zuidelijke poolkap (vooral duidelijk op de linker afbeelding). Die rand is op mijn foto's van de planeet (niet gepost op het forum) ook te zien. Op sommige andere opnamen hier op het forum zie ik die lichte rand eveneens.

Wat is de verklaring voor dit verschijnsel? Een optische fout, of toch een reëel verschijnsel op de planeet?
ik denk dat deze site al eens vermeld werd.
Het gaat om een effect veroorzaakt door de plotse overgang van licht naar donker op de rand van mars.
Lees het artikel maar eens.

Het merendeel is toe te schrijven aan de verscherping in Registax. Door de unsharp masking krijg je bij hele scherpe overgangen (zwart naar planeetschijf) deze ring. En Registax kan je die ring verminderen (de de-ring optie). Deze heb ik nu toegepast en nu zijn die ringen grotendeels weg. Nu zie je wolken aan de linksonder-zijde ook beter. Die waren me tijdens het opnemen in blauw al opgevallen. Verder zie je ook nog wat buigingsverschijnselen.

2022-11-19-2259_8-R-RGBv3.png
2022-11-20-0057_3-R-RGBv3.png

Terug
Bovenaan Onderaan