12'' Newtonian telescoop project

japie2000

Stofdeeltje
Goedenavond allemaal,
Dit is mijn eerste bericht en tevens ook de opening van een project dat nog een staartje gaat krijgen.
Mijn naam is Hugo en ben 20 jaar oud. Al vanaf mijn 10e ben ik helemaal fan van ruimtevaart en astronomie., momenteel volg ik dus ook een studie om later in die sector aan het werk te kunnen.
In mijn vrije tijd heb ik de afgelopen jaren model raketten gebouwd met TVC (Thrust Vector Control) en ongeveer 1 jaar geleden ben ik samen met een vriend begonnen met het heel simpel maken van telescopen. Een PVC pijp van de praxis + geschikte lens met dezelfde diameter, en voila we hadden onze eerst zelfgebouwde telescoop.
Momenteel zijn we begonnen aan een nieuw project: het bouwen van een 12inch telescoop.
Via via zijn we een verwaarloosd telescoop project tegen gekomen van een oude man en hebben besloten om deze telescoop te gaan gebruiken als onze basis.
Graag willen wij de telescoop in afgeronde staat graag een keer aan de man laten zien.
We hebben een heleboel dingen al moeten aanpassen en ook moet er nog heel veel veranderd worden. Graag willen wij dat de telescoop compleet motorisch wordt aangedreven.
Zoals op de bijgevoegde foto te zien is het echt een mega groot apparaat.
Helaas is ons budget voor de telescoop voorlopig op. Wel zijn we nog steeds veel bezig met het 3D tekenen van de aandrijvingen.
Momenteel missen we één onderdeel en dat is het hoofdspiegel. Om dit spiegel te bekostigen hebben we een doneeractie aangemaakt.

- link verwijderd -

Als jullie het interessant vinden zal ik jullie via deze manier op de hoogte houden mbt ontwikkelingen.

Met vriendelijke groet,
Hugo
WhatsApp Image 2021-01-17 at 21.52.54.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:

Jef De Wit

Donateur
Leuk project! Wat is het gewicht van het geheel. Lijkt me niet echt mobiel...
(Ik zou in je tekst van 'astrologie' toch maar 'astronomie' maken voordat je hier heel het forum over je heen krijgt ;) )

• Haha
Waarderingen: Rudy

japie2000

Stofdeeltje
Bedankt!
Mobiel is hij zeker niet, gewicht zou ik niet durven te zeggen. Wel kan ik vertellen dat je hem in je eentje niet verplaatst krijgt😅. Gelukkig woon ik een iets afgelegen en heb ik al prachtig zicht vanuit mijn thuis. In het ergste geval rij ik een uurtje richting de Eifel.
Gewicht zal nog omlaag gaan door verschillende onderdelen nog te vervangen of een andere materiaalsoort ervoor te kiezen. Ook zijn we aan t kijken om hem op een soort platform te monteren zodat hij makkelijk geladen kan worden in de pickup of op een aanhanger na het demonteren van de optiek uiteraard.

japie2000

Stofdeeltje
Bedankt voor de linkjes heb momenteel al met iemand contact die een 12'' verkoopt. ben nu enkel nog een beetje aan het twijfelen over de focal ratio. Wij willen er namelijk astrofotografie mee gaan doen, zowel deepsky als planeten. Je zou zeggen dat een F/4 tot 5 geschikt is toch? Of zal de kwaliteit daar verder niet op achteruit gaan mits het objectiefdiameter goed is. Ik moet er namelijk ook rekening mee houden dat ik er geen buis van 3 meter op kan gaan zetten:rolleyes:.

sixela

Alexis - moderator
De hele optische buis ga je moeten veranderen (de buis wordt korter, het zwaartepunt komt elders en dan moet de lager ook elders) en ook de oculairhouder, trouwens. En je hebt een vangspiegel nodig ook. Maar zelfs dan...setjes optiek voor 300mm spiegels kosten echt geen 3500 euro (je hebt een hoofdspiegel en aangepaste vangspiegel nodig).

Je zit trouwens voor deepskyfotografie met een 300mm f/5 met een kijker die echt geen beginnerskijker is, met een resolutie voor foto's die enkel tijdens de nachten met erg weinig turbulentie wordt gehaald, en als je decennia ervaring hebt ;-). Zulke kijkers zitten dan meestal op een berg in oorden met wat minder turbulentie dan in onze lage landen. En dan hebben we het nog niet over de montering en het autoguiden dat dan ook op het niveau moeten zitten van erg dure monteringen...

Wat betreft planetaire fotografie hoef je niet naar f/5 te gaan. Integendeel. En dan kan de oculairhouder ook een 1,25" oculairhouder blijven. En je hebt niet dezelfde eisen qua montering.

nop

Admin
Sorry, maar ik kan hier niet achter staan. Al vind ik het idee erg sympathiek..
Waarom niet? Het op te halen bedrag is buitenproportioneel en zal bij menigeen vraagtekens oproepen.
Door de link te plaatsen naar de donatie-site willen we niet hier (in-) direct aan bijdragen. Pas als jullie een goede inschatting weten te maken van de kosten (misschien met hulp van de forumleden) zullen we plaatsing heroverwegen.

Laatst bewerkt:

japie2000

Stofdeeltje
Sorry, maar ik kan hier niet achter staan. Al vind ik het idee erg sympathiek..
Waarom niet? Het op te halen bedrag is buitenproportioneel en zal bij menigeen vraagtekens oproepen.
Door de link te plaatsen naar de donatie-site willen we niet hier (in-) direct aan bijdragen. Pas als jullie een goede inschatting weten te maken van de kosten (misschien met hulp van de forumleden) zullen we plaatsing heroverwegen.
Oke, snap ik volkomen.

• Leuk
Waarderingen: nop

japie2000

Stofdeeltje
De hele optische buis ga je moeten veranderen (de buis wordt korter, het zwaartepunt komt elders en dan moet de lager ook elders) en ook de oculairhouder, trouwens. En je hebt een vangspiegel nodig ook. Maar zelfs dan...setjes optiek voor 300mm spiegels kosten echt geen 3500 euro (je hebt een hoofdspiegel en aangepaste vangspiegel nodig).

Je zit trouwens voor deepskyfotografie met een 300mm f/5 met een kijker die echt geen beginnerskijker is, met een resolutie voor foto's die enkel tijdens de nachten met erg weinig turbulentie wordt gehaald, en als je decennia ervaring hebt ;-). Zulke kijkers zitten dan meestal op een berg in oorden met wat minder turbulentie dan in onze lage landen. En dan hebben we het nog niet over de montering en het autoguiden dat dan ook op het niveau moeten zitten van erg dure monteringen...

Wat betreft planetaire fotografie hoef je niet naar f/5 te gaan. Integendeel. En dan kan de oculairhouder ook een 1,25" oculairhouder blijven. En je hebt niet dezelfde eisen qua montering.
Bedankt voor de info, we hebben de telescoop momenteel al zo gemodificeerd dat het zwaartepunt makkelijk kan worden aangepast. De buis zit vast geklemd op het frame deze is dus makkelijk in hoogte verstelbaar. Er zitten geen lagers of iets dergelijks gemonteerd op de buis. De contragewichten aan de buis en het frame bestaan allemaal uit hele dunne ijzere plaatjes, hierdoor kunnen we dus het contragewicht aanpassen en de telescoop balanceren.

Bovenaan Onderaan