10" Meade LX 200 GPS in de schoot geworpen.......

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
ik werd gebeld door een meneer die ik ooit geholpen heb (een jaar of 5 geleden) met de collimatie van zijn Meade 25cm SCT LX 200 GPS. Dat hij er zo blij mee was dat deze telescoop zulke mooie beelden gaf nadien. Deze meneer is al op leeftijd en kon de laatse tijd de zware driepoot en zware combi van de buis in de vorkmontering niet meer tillen. En dus kon hij niet meer alles vanuit de schuur naar buiten in de achtertuin tillen.

Of ik hem bij hem wilde komen ophalen......Tuurlijk wil ik dat maarre........... wat vraagt u ervoor? Ik vraag alleen dat u hem opknapt en verder niks.....nou goed dan.....een goeie fles whisky. , Jack Daniels of Glenfiddich of evt.Black label.....Huh??

Nou om een lang verhaal kort te houden, met 2 flessen whiskey naar Delft gereden en daar een loeizware 25cm Meade SCT inclusief oculairen, Batinov masker en zoeker, handkastje etc. opgehaald.

Het is wel een serieus opknap project want de telescoop heeft een jaar of 15 in een onverwarmde schuur gestaan, dus corrosie en roest hebben goed werk geleverd. Maar optisch is hij gaaf en de electronica werkt ook nog prima.

Ik zal binnenkort wel foto's posten van de opknap van deze telescoop..
 

Bijlagen

  • 20200222_135554.jpg
    20200222_135554.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 67
  • 20200222_135737.jpg
    20200222_135737.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 54
  • 20200222_135532.jpg
    20200222_135532.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 50
  • 20200222_135719.jpg
    20200222_135719.jpg
    2,5 MB · Weergaven: 48
  • 20200222_135719.jpg
    20200222_135719.jpg
    2,5 MB · Weergaven: 63
  • IMG-20200214-WA0001[2].jpg
    IMG-20200214-WA0001[2].jpg
    371,6 KB · Weergaven: 68

Klaver

Donateur
Oei, die telescoop heeft wel aandacht nodig. Gelukkig is hij bij jou in goede handen. Succes met de restauratie.
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Ik ben vanmiddag begonnen met het opknappen van de zware driepoot ( ruim 20 kg) die enorm solide en stabiel is. Het chroom is hier en daar behoorlijk aangetast. (zie foto 1) De 2 vastzet-knoppen per poot zijn volledig verroest en moeten worden uitgeboord en met door een wat grotere maat vervangen worden.

Na het voorzichtig schuren van de poten met papier 600 heb ik de meeste corrosie kunnen verwijderen om vervolgens met staalwol de glans weer te kunnen terugbrengen in het chroom. Dit kostte wel een middag, maar het resultaat is er dan ook naar, zie foto 2

Komende week worden de 6 verroeste bouten uitgeboord en een maat groter wordt er schroefdraad in getapt en kunnen de 6 nieuw bestelde vastzet-knoppen aangebracht worden. Foto 1 is een stukje van de corrosie zoals die op de poten zit en foto 2 is de corrosie-vrije driepoot. Op foto 3 zie je de corrosie op de rechter poot zeer duidelijk.

Wordt vervolgd!
 

Bijlagen

  • IMG-20200214-WA0001[1].jpg
    IMG-20200214-WA0001[1].jpg
    371,6 KB · Weergaven: 39
  • corrosie op poot.jpg
    corrosie op poot.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 39
  • 20200323_131938[1].jpg
    20200323_131938[1].jpg
    2,4 MB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Hoi Ido, zijn de poten niet van (niet zo) roestvast staal ipv staal met een chroomlaag?

Hoi Bert, ze zijn van niet zo roestvrij staal met een chroomlaag. Echter die chroomlaag is vrij dik heb ik gemerkt. Door zeer voorzichtig schuren om alle corrosie die eronder/erin zit weg te halen is 98% verdwenen. Wel komt er transparante lak over de poten om het verder ontstaan van nieuwe corrosie te stoppen.
 

Steem

Donateur
Goed bezig Ido. Jammer om zo'n telescoop te laten verroesten dus fijn dat hij opnieuw leven ingeblazen krijgt.
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Dank jullie voor het vertrouwen in een goede afloop.

Ja ook ik hou me aan de voorschriften van de regering en daardoor vielen vanmiddag wat sociale afspraken weg en had ik tijd over.
Vreselijk wat er momenteel in de wereld en in NL gebeurd natuurlijk! Dus is ons "huisarrest" en het zeer beperkte buiten kunnen zijn helemaal niets als het om de zieken gaat en het inperken van de besmettingskans.

Daarom ben ik naar de werkplaats gefietst door een totaal verlaten bos en met de driepoot verder gegaan. De 6 vastgeroeste bouten geprobeerd met WD40 los te krijgen. Maar de roest was te erg dus alle 6 stuks 8mm bouten afgezaagd en met een 9mm boor uitgeboord. Dat was een monnikenwerk en kostte me uiteindelijk 2 kwaliteits boren. Vervolgens met een 10mm tap 6 stuks schroefdraad gemaakt en de vanmorgen binnengekomen nieuwe vastzetknoppen erin gezet, en alles werkt weer als vanouds.

De sterrenwacht waar ik werk is tot 6 april sowieso gesloten.....ik heb dus wat extra tijd voor deze klussen.
 

Bijlagen

  • 20200324_154927[1].jpg
    20200324_154927[1].jpg
    2,2 MB · Weergaven: 13
  • 20200324_152600[1].jpg
    20200324_152600[1].jpg
    2,2 MB · Weergaven: 13
  • 20200324_160435-1[1].jpg
    20200324_160435-1[1].jpg
    2,3 MB · Weergaven: 13

NVDW

Lave System
Leuk projectje! Ben je van plan de tantalums van de electronica te vervangen? Deze falen dikwijls en beschadigen daardoor de printplaten etc...
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Ik ga heel binnenkort de electronica bekijken en zie dan of en hoe alles nog werkt. Bedoel je het verwijderen van condensatoren?
 

NVDW

Lave System
Op cloudynights staan een paar eigenaars van een LX200 waarbij ze last hadden van ontploffende caps die dan ook de omliggende electronica beschadigen. Een gekend probleem maar misschien is dat bij de oudere modellen. Dit is al eentje met GPS.
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Op cloudynights staan een paar eigenaars van een LX200 waarbij ze last hadden van ontploffende caps die dan ook de omliggende electronica beschadigen. Een gekend probleem maar misschien is dat bij de oudere modellen. Dit is al eentje met GPS.

Klinkt nogal heel erg en dreigend...onderdelen in de electronica die spontaan ontploffen......net zoals het ontploffen van een accu van een smartphone.... het gebeurd zeker, maar het zijn wel incidenten.
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
In ieder geval is de driepoot helemaal klaar. Alles schoon, ontroest door schuurpapier en staalwol en alle chroom in de transparante lak gezet en de zwarte delen met een paar laagjes zwarte lak weer netjes gemaakt.
Fase 1 is klaar.
Nu fase 2: de vorkmontering weer helemaal fraai maken en Fase 3 de buis onder handen nemen en de optiek weer schoon krijgen en collimeren.

Wordt vervolgd!
 

Bijlagen

  • 20200326_171823[1].jpg
    20200326_171823[1].jpg
    2,2 MB · Weergaven: 8
  • 20200326_171807[1].jpg
    20200326_171807[1].jpg
    2,5 MB · Weergaven: 8
  • 20200326_160404[1].jpg
    20200326_160404[1].jpg
    2,6 MB · Weergaven: 9

Ecliptica

Donateur
Ha Ido,

Mooi project, zelf heb ik de afgelopen weken een vergelijkbaar project gedaan, bij BVA kocht ik een Meade LX200GPS 14 inch voor €720,- De spelregels zijn dan tricky, eerst betalen dan ophalen.
Het was een drama, maar de optiek was goed. Stof en vuil maar dat is geen probleem. Verder ben ik creatief geweest met de kleur :D
Het voordeel van Meade is dat alles voor weinig geld is na te bestellen, verder kan het echt wel tegen een "stootje"
Alle schroefdraad heb ik metrisch gemaakt, dat was wel een dingetje..... Veel bestaande bouten waren niet los te krijgen => uitboren en optappen naar metrisch.

Veel succes!
 

Bijlagen

  • 608-2.jpg
    608-2.jpg
    78,5 KB · Weergaven: 75
  • IMG-20191008-WA0000.jpeg
    IMG-20191008-WA0000.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 69
  • IMG-20200322-WA0009.jpeg
    IMG-20200322-WA0009.jpeg
    848,6 KB · Weergaven: 65
  • IMG-20200322-WA0003.jpeg
    IMG-20200322-WA0003.jpeg
    583,6 KB · Weergaven: 69
  • 20191013_163403.jpg
    20191013_163403.jpg
    655,9 KB · Weergaven: 71

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Ha Ido,

Mooi project, zelf heb ik de afgelopen weken een vergelijkbaar project gedaan, bij BVA kocht ik een Meade LX200GPS 14 inch voor €720,- De spelregels zijn dan tricky, eerst betalen dan ophalen. Verder ben ik creatief geweest met de kleur :D
Het voordeel van Meade is dat alles voor weinig geld is na te bestellen, verder kan het echt wel tegen een "stootje"
Alle schroefdraad heb ik metrisch gemaakt, dat was wel een dingetje..... Veel bestaande bouten waren niet los te krijgen => uitboren en optappen naar metrisch.Veel succes!

Nou, deze Meade 14" was er beroerder aan toe dan de 10" van mij. Maar ja voor € 720 kan je niet heel veel verwachten voor een 35cm SCT. Maar je hebt hem prachtig opgeknapt, m'n complimenten!! (Heb ik er een concurrent/conculega bij?:shock::goedgedaan). En gelukkig is de optiek gaaf en niet beschadigd. En creatief mbt de kleur is natuurlijk prima! Ook een fraaie kleur trouwens. Van deze (wel loeizware) telescoop- ga je vast veel plezier beleven.

Ik ga aankomende week aan de slag met de vorkmontering en ook het electronische gedeelte. Misschien roep ik jou hulp in als ik stuit op wat problemen/ eventuele verbeteringen wat de electronica betreft.
Daar waar ik moet tappen maak ik, net als jij, alles ook gelijk metrisch. Zo heb ik de vastzetknoppen ook met metrische draad in de driepoot getapt.
 

Ecliptica

Donateur
Het was meer de verveling in onze hobby dat ik dit project ben gestart, eigenlijk ben ik altijd bezig met fotografie maar het lijkt erop dat het steeds minder helder is. Afgelopen winter maar enkele nachten. Conculega zeker niet, dit was voor een keer leuk maar het is tijdrovend en je komt niet vaak zo'n telescoop tegen. Deze set is van 2006, bizar wat mensen laten verroesten.... Gisterenavond de boel naar buitengereden op een "buggy". En dan na het afkoelen en collimeren.... wat een feest! Ik volg je project met belangstelling, en bij vragen weet je me te vinden.
 

Bijlagen

  • 20200329_152949.jpg
    20200329_152949.jpg
    655,5 KB · Weergaven: 35

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Gisteren weer verder gegaan met het opknappen deze Meade.

Met 8 nieuwe batterijen in de batterijhouders (die in de vorkarmen zitten, zie foto) geprobeerd om de motoren en aansturing aan de praat te krijgen. Maar alles zo dood als een pier...zelfs het lampje van de aan/uit knop ging niet branden. Batterijen zitten goed, schakelaar aan............niets.......
Na 19 jaar in vocht in een schuur staan is de electronica overleden was mijn conclusie. De eigenaar had me op nog het hart gedrukt dat de electronica op orde was en 3 jaar geleden het nog deed.......

Bij het horizontaal neerleggen van de telescoop op de werkbank om de onderplaat los te maken om de electronica te checken liep er een straaltje water uit de basis van de vork. Dit deed het ergste vrezen............
Met een fohn voorzichtig op een lauwe stand een half uurtjes de electronica laten drogen, vervolgens stof uit de aan/uit schakelaar gehaald en met een hoge druk luchtspuit de hele binnenkant van de vork en vorkbase schoongeblazen. De contacten van de batterijhouders met schuurpapier licht opgeschuurd en nog maar een poging om leven in de boel te krijgen.

De schakelaar weer aan en......YESS!! De handcontroller floepte aan en Autostar2 begon z'n startprocedure te doorlopen. De motoren begonnen de kijker te bewegen voor de alignment procedure en de GPS fix.
De eerdere motoren van de eerste LX200 versie's van Meade maakten een hels lawaai weet ik nog wel. In de achtertuin was het bijna a-sociaal om te gaan waarnemen, de buren zaten bijkans rechtop in bed. Maar deze motoren zijn mooi rustig en na een half uurtjes testen/spelen was ik bijzonder opgelucht dat alles deed wat het moet doen. Een test op de zon was het sluitstuk. De azimuthale montering volgde met 2 motoren op de assen zacht zoemend mooi de beweging van de zon.
Persoonlijk ben ik meer een Celestron fan maar ik moet Meade na geven dat na 19 jaar vocht electronica (na schoonmaken en drogen) gewoon opstart. Toch wel kwaliteit!

Daarna begonnen met het wegschuren van de gecorrodeerde plekken op de vork. Vandaag en morgen die plekken gronden met grondverf en de rest van de vork licht opschuren dan krijgt de hele vork een paar lagen zwart zijdeglans aflak.

Wordt vervolgd!
 

Bijlagen

  • 20200401_142815[1].jpg
    20200401_142815[1].jpg
    2,2 MB · Weergaven: 18
  • 20200401_150707[1].jpg
    20200401_150707[1].jpg
    2,1 MB · Weergaven: 18
  • 20200402_153517[2].jpg
    20200402_153517[2].jpg
    2,6 MB · Weergaven: 17
Bovenaan Onderaan